Huurprijsstijging binnen wettelijk kader

losachillos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurprijsstijging binnen wettelijk kader

#1 , 28 jun 2021 14:23

Ik woon met 4 anderen samen in een co-housing. Onze maandelijkse huurprijs is al dezelfde sinds 01/08/2017. Het contract liep tot 31/07/2020 maar de verhuurder is nalatig geweest en heeft geen nieuw contract opgemaakt. Als ik het goed voor heb hebben we dus nu een mondeling contract? (Betalingen zijn maandelijks gebeurd met de vermelding Huur xxxxstraat huisnr).

De duur van het contract staat als volgt beschreven:
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van 3 jaar. De huur gaat in op 01/08/2017 en eindigt op 31/07/2020.
De huur zal slechts beëindigd worden door een opzegging bij aangetekende brief, door een van de partijen, huurder of verhuurder, ten minste 3 maanden voor het beëindigen van elke periode van één jaar, te rekenen vanaf de aanvangsdatum van de huurovereenkomst.
Bij gebrek aan opzegging wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar, te rekenen vanaf de aanvangsdatum van de oorspronkelijke huurovereenkomst.
Is mijn mondeling contract nu een 9 jaar contract met als ingangsdatum 01/08/2017?

Recent is de spreekwoordelijke euro bij de verhuurder gevallen en hij wilt de prijs verhogen. Mondeling was eerst meegedeeld dat het over een indexering zou gaan. We hebben een paar dagen terug een mail ontvangen dat ze de huurprijs met 17% willen verhogen en dit al vanaf 01/07/2021. Dit leek me al niet correct en het artikel over indexering in de huurovereenkomst bevestigde dit ook:
Deze huurprijs kan eenmaal per jaar, op de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst, worden aangepast aan de index van de consumptieprijzen (gezondsheidsindex) volgens de formule:
...
(Indexering berekening in de huurovereenkomst is binnen het wettelijk kader)
De indexaanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot 3 maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Mijns inziens kan de verhuurder volgens de overeenkomst alleen maar indexeren en geen prijsverhoging doen van 17%. Er is nergens anders in het contract een vermelding van prijsverhoging. Er zijn wel wat verfraaiingswerken gebeurd het afgelopen jaar (nieuwe ketel, nieuw fornuis) maar deze toestellen waren versleten en gevaarlijk voor het gebruik geworden.
Kan de verhuurder de indexeringen van de afgelopen 4 jaar cumuleren? En mag hij de prijs toch substantieel gaan verhogen (gezien de verfraaiingswerken) binnen een wettelijk kader als hij ons daarvan voldoende lang op voorhand van de hoogte brengt?

Alvast bedankt iedereen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2021 15:43

hier kan je de indexering narekenen; https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie

Hij mag dit doen voor april-mei-juni en alle daaropvolgende maanden. Voorgaande maanden heeft hij zijn kans verkeken. In augustus mag hij dan weer indexeren...

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 29 jun 2021 16:56

Eigenlijk mag hij ook de maand maart bijnemen

Hij mag de huur aanpassen voor de lopende maand + drie maanden :) dacht ik. Tot daar het goede nieuws voor de verhuurder.

Het goede nieuws voor jullie is dat hij maar een goede 4% index mag rekenen, en nog een kleinigheid vanaf augustus. Het verschil zit hem in de juiste maand van ondertekenen.

Reclame

Terug naar “Huren”