Doorrekenen kosten syndicus naar huurder.

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38599

Doorrekenen kosten syndicus naar huurder.

#1 , 24 jun 2021 10:54

Kan eigenaar de kosten die syndicus maakt doorrekenen aan huurder.
Er is in huurcontract geen melding dat er een syndicus is. Gebouw is wel eigendom van 5 verschillende eigenaars alle 5 appartementen verhuurd.
Huurder moet blijkbaar om de afrekeningen vragen - kan ze krijgen maar daar zit dan weer geen afrekening bij van de kosten syndicus. Moet die afrekening met verdeelsleutel daar ook niet bij zijn?
Huurcontract van na 1.1.12019 dus Vlaams huurdecreet?
Ik vind zo direct niets terug?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 24 jun 2021 11:38

"Huurder moet blijkbaar om de afrekeningen vragen - kan ze krijgen maar daar zit dan weer geen afrekening bij van de kosten syndicus."

Welke kosten staan daar dan wel in?
Wat bedoel je met "kosten syndicus"? Zijn ereloon of (ook) de doorgerekende kosten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38599

#4 , 24 jun 2021 12:35

Zover was ik ook al edoch blijkbaar is er van de syndicus zelf geen factuur bij en is die persoon een eigenaar maar wel iemand met een verzekering / immo kantoor.
Dus wat is de syndicus kost van een onbekend bedrag 34% van x???
De andere kosten zijn gekend water elektriciteit gemene delen - er is geen septische put blijkbaar .
Heb ondertussen aan huurder al wel gevraagd om onderliggende stukken op te vragen bij eigenaar.
Inzien bij syndicus gaat moeilijk gezien dus niet gekend.....

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 24 jun 2021 12:43

De afrekening aan de huurder moet nader worden gespecifieerd. Volgens de tabel van de Vlaamse huurwetgeving.
Het gaat toch niet over handelshuur?

Ook het begrip "syndicuskost" is onduidelijk.
De kost van een syndicus betekent voor mij zijn ereloon en kosten voor de bijkomende diensten die hij voor zichzelf aanrekent. Maar daarnaast zijn er ook de andere kosten van de VME die VIA de syndicus worden verrekend.

Zo pak ik dit aan:
- de afrekening die ik krijg van de syndicus breng ik - voor zover nog noodzakelijk- in overeenstemming met de kostencategorieën van de huurwetgeving
- elke kostencategorie vermenigvuldig ik met het percentage dat ten laste valt van de huurder
- en dan tel ik alles op

Eenvoudig en transparant, discussies uitgesloten...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2021 13:40

De afrekening aan de huurder moet nader worden gespecifieerd. Volgens de tabel van de Vlaamse huurwetgeving.
Het gaat toch niet over handelshuur?

Ook het begrip "syndicuskost" is onduidelijk.
De kost van een syndicus betekent voor mij zijn ereloon en kosten voor de bijkomende diensten die hij voor zichzelf aanrekent. Maar daarnaast zijn er ook de andere kosten van de VME die VIA de syndicus worden verrekend.

Zo pak ik dit aan:
- de afrekening die ik krijg van de syndicus breng ik - voor zover nog noodzakelijk- in overeenstemming met de kostencategorieën van de huurwetgeving
- elke kostencategorie vermenigvuldig ik met het percentage dat ten laste valt van de huurder
- en dan tel ik alles op

Eenvoudig en transparant, discussies uitgesloten...
Ik volg uw werkwijze.

De huurder heeft volgens art.1728ter het recht of de samenstelling van zijn bijdrage op te vragen.

Wat betreft de beheerskosten/administratiekosten ( opzetten administratie VME )/archiveringskosten ( archief voor dossiers VME ) vallen volgens mij ten laste van de verhuurder/eigenaar gezien de huurder hier niets mee te maken heeft en hij deze niet mag doorrekenen. Enkel de syndicuskosten welke de syndicus maakt ten private titel van de huurder ( zoals bijstand schaderegelingen, opzoekingen op huurders vraag ... ) zijn volledig ten zijne lasten. Andere syndicuskosten :
kosten voor de syndicus : verdeling 34% huurder 66 % verhuurder.

Natuurlijk kan er in het huurcontract een regeling staan voor de extra syndicus kosten. Maar dan moet het duidelijk gestipuleerd zijn.

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38599

#7 , 26 jun 2021 21:15

Het enigste wat huurder (contract na 1.1.19 heeft gekregen is : U hebt al €600 betaald en dient nog €25 te betalen . Gelieve dat dadelijk te doen.
Antwoord van eigenaar was als ik eens langskom terwijl huurder van appartement al in mail gevraagd had om alle onderliggende facturen eens in mail door te sturen.
Liftkosten zullen een belangrijk deel zijn.
Ondertussen ook wat meer gegevens uiteraard betaald gelijkvloers niet mee met lift.
Huurders 5 in totaal doen zelf elk voor hun deel het kuisen van de gemene delen trap en lift voor 1ste en 2de - gang en lantoor voor gelijkvloers. Blijkt dat ook één appartement van gelijkvloers een redelijk hoog bedrag betaald en die reed dan nog het gras af in de voortuin. Nu is grasmachine defect en moet er een nieuw komen ...
Zijn er gemelde gebreken aan brandalarm ( al tussenkomst geweest van BW wegens technisch defect - batterij zou op zijn na 10 jaar nog niet gecontroleerd - water in kelder pomp beloofd maar niet gebracht - verlichting rond gebouw defect maar ligt niet aan lampen is door andere huurder al nagezien enz enz.
En blijkbaar is er ook een eigenaar die niet heeft doorgegeven dat huurder de gang moet kuisen.
Er was een firma maar dat was een extra €300 per huurder ... dus toenmalige huurders hadden afgesproken met eigenaars dat ze het zelf zouden doen.
Weer wat meer info....
En het gaat dus idd over de factuur van syndicus zelf 4 of 5 brandende lampen in de gang is voor gelijkvloers ook geen honderden € waard...
Huurder van gelijkvloers met zelfde eigenaar (maar met federaal contract van voor 2019) als mijn vraagsteller heeft heeft ook kosten gekregen maar evenzo zonder afrekeningsstaten. Bedrag werd echter niet gevraagd ...

Zal ook laten navragen hoe het met de drie andere huurders is gesteld want ook van na 2019.

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38599

#8 , 06 jul 2021 23:03

Huurder heeft antwoord gekregen.
Ze hebben een afrekeningsstaat met de nummers van de boekhoudposten doorgegeven met daarbij de vermelding dat de boekhouding is goedgekeurd door de rekeningcommissaris ( wie dat is is evenmin geweten).
Wie de syndicus is evenmin.

App A + Gar B
appartementen basisakte
lift 1/3 3/3 1000/1000


610100 WATER GEMENE DELEN 190,37

610120 ELECTRICITEIT GEMENE DELEN 50% 556,9

610121 ELECTRICITEIT LIFT 50% 1/3 185,46

610211 LEDIGEN PUT /KELDER/RIOOL 319,00

610212 PLAATSEN TIJDSCHAKELING VERLICHTING 0,00

610290 ONDERHOUDSCONTRACT LIFT 575,80

610291 ONDERHOUDSCONTRACT BLUSAPPARATEN 127,2

610293 LIFT : TELEFOON 124,87

610410 TELEFOON 0,00

610411 GSM ABONNEMENT 0,00

610700 BEHEERSKOSTEN SYNDIC 450

610800 BRANDVERZEKERING 0,00


751400 BANKINTRESTEN 0,00

Totale kosten lift 886,13 totale kosten algemeen 1.643,00


uw aandeel 331,89
aandeel lift 295,38



betalingen -600,00

TOTAAL APP A 27,26


saldo te betalen 27,26

Hierbij uittreksel uit de boekhouding zoals gevraagd.

Afrekening periode 2020 (1/4/2020 - 31/3/2021)



vraag naar onderliggende facturen werd geweigerd.
Ik zie een kleine rekenfout..
Huurder zegt dat verhuurder nu gebruik maakt van zijn recht om het appartement te komen controleren???? Wat overeengekomen is in contract .... maar raar overkomt bij mij

Graag nog wat feed back zodat ik de huurder een correct antwoord kan geven.

Gezien de cijfers niet in kolom blijven staan zijn de door hen opgegeven algemene kosten cursief gezet en de liftkosten die huurder ook moet betalen gewoon gezet.

Terug naar “Huren”