Vergoeding voor schade aan tapijt en vinyl

QsD1
Topic Starter

Vergoeding voor schade aan tapijt en vinyl

#1 , 02 feb 2009 21:33

Hallo,
Na bijna 6 jaar huren, verhuizen we uit ons appartement. In de tijd dat we hier woonden zijn er wel aan aantal beschadigingen:
- in de vinyl in de keuken die minstens 10 jaar oud is, is er een redelijke scheur (U-vormig van ongeveer 10 cm). Deze is ontstaan bij het verhuizen van een frigo. Ik heb die scheur dichtgeplakt.
- in de living is op het tapijt (minstens 10 jaar oud) een schoeivlek van 5 x 5 cm. Ontstaan door het glas van een halogeenlamp die erop is gevallen. Nu, in het algemeen is dit tapijt versleten (de 'lijm' is losgekomen, de draad ook).

Wat voor schadevergoeding kan de verhuurder hiervoor eisen? We wonen hier al redelijk lang, dus er is heel wat ouderdomsslijtage. En de voer en tapijt zijn minstens 10 jaar oud (en niet van de stevigste)....

Bedank,
Hans

Ps: er is een plaatsbeschrijving, en foto's van het jaar 2000.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 03 feb 2009 03:23

//////////
Laatst gewijzigd door JohnD op 07 feb 2009 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#3 , 03 feb 2009 10:57

Moeillijk te zeggen, want de fouten of beschadigingen zijn geen normale slijtage of ouderdom. Voor deze laatste kan hij geen vergoeding vragen, voor wat jij beschrijft wel. Vermits de vinyl in de kk en het tapijt in de living wel zeer oud zijn kan hij natuurlijk geen volle vergoeding voor een nieuw vinyl of tapijt vragen. Ik zou 50€ voor beide als een max. beschouwen.
Laatst gewijzigd door JohnD op 07 feb 2009 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

katjaken

#4 , 03 feb 2009 19:30

Ik heb zo een beetje hetzelfde voor, in mei gaan wij uit ons huurappartement en ben ik al eens rond gegaan in het appartement wat er allemaal is beschadigd.
Nu staat in het beschrijf een nota van twee scheuren in de vloer van de living, deze zijn gedurende vijf jaar nogal wat groter geworden en zijn er ook enkele bij gekomen, volgens de buren hebben zij dit fenomeen ook en ligt dit waarschijnlijk aan het feit dat de vloer te vroeg gelegd werd.
(daar heb ik wel geen verstand van)
Kan de eigenaar mij verplichten hiervoor te betalen ? Ik heb ook foto's van voor ik net in het appartement trok toen stond heel de living bomvol inboedel van de vorige eigenaar (lees: alemaal matten en meubels) terwijl plaatsbeschrijving al gedaan was dus vele stukken vloer zag ik pas nadat een opkoper langs kwam om de inboedel op te halen twee weken later.
Ook het behand is hier en daar verkleurd door kaders die opgehangen werden, kan dit kwaad ?
Alvast bedankt voor antwoorden

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2009 20:10

praktijk - moeilijke verhuurder vraagt nieuw behang want al 4 jaar oud- nieuwe deuren want beschadigd - alles opnieuw schilderen - nieuwe vloerbekleding want vuil enz

gezien nog andere problemen naar vrederechter en deze heeft dan een deskundige aangesteld om de schade in te schatten

resultaat : behang -- niet te vervangen wel de gaatjes opvullen -
deuren idd beschadigd - 2 diepe krassen in fineerbinnendeur - opvullen en zoveel mogelijk in orde brengen of schadebedrag van 40 fr per deur voor herstel.
vloerbekleding -- bleek niet van eigenaar maar van ons
schilderen alleen het plafond van de badkamer gezien verwarmingsketel en droogkast daar stonden niet meer zo proper. We hebben de badkamer in het grijs geschilderd en de schade van 80 bfr is betaald
al de rest werd door de vrederechter van tafel geveegd.

Wat is de waarde van een 10 jaar oude vloerbekleding ( afgeschreven in vb 5 jaar) ????

Vandebos

#6 , 04 feb 2009 20:30

Dat is de vloek van dergelijke dingen. Vanaf het ogenblik dat er twist is tussen huurder en verhuurder en je op je rechten blijft staan (zowel voor huurder als verhuurder, ik kom voor mijn panden gemiddeld 3-4 keer per jaar op bezoek bij de vrederechter, heb al eens een abonnement gevraagd. Tot op heden nog nooit een geding verloren) ben je bijna verplicht naar het vredegerecht te stappen.

De meeste huurders aarzelen bij deze stap, niet doen alsjeblieft, die brave man is er om ervoor te zorgen dat je rechten worden gerespecteerd. Tenminste zolang zowel de huurder als de verhuurder zich aan de regels houden. Je moet er niet gaan klagen als je dingen probeert gedaan te krijgen die je niet toekomen...

Gebruik je gezond verstand, vraag vriendelijk waar je recht op hebt (zowel huurder als verhuurder) en volg de procedure indien benadeeld wordt in je rechten.

Terug naar “Huren”