"Opzeg" huur

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

"Opzeg" huur

#1 , 13 jun 2021 17:43

Mijn broer huurt een huis met contract dat stilzwijgend verlengd werd van 3 naar 9 jaar met alleen opzegmogelijkheid door verhuurder aan het einde van elke 3jarige periode. Nu loopt het 7e jaar. Op 8 juni meldt de verhuurder plots dat hij het huis wil verkopen (kijkdag 3 juli) en dat hij opzeg gaat geven. Op 10 juni volgt brief met hoofding "opzegging" en met de tekst dat de eigenaar diezelfde dag "een einde stelt aan de overeenkomst", dat "zonder tegenbericht voor 16 juni een kijkdag zal doorgaan op 3 juli" en dat "de schadevergoeding van 6 maanden huur zal voldaan worden door niet inning van huur voor de komende 6 maanden". M.i. een speciale situatie. Mijn broer is niet akkoord. Wat betekent één en ander juridisch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 13 jun 2021 17:56

Verhuurder moet een beetje inbinden, en de (dwingende) wetgeving volgen.

Tenzij voor eigen bewoning kan hij tussentijds niet opzeggen, ook niet voor verkoop. En nu opzeggen tegen het einde van het negende jaar ( zijn eerste mogelijkheid :) ) ziet hij allicht ook niet zitten ?

Hij mag wel zijn eigendom verkopen, en dus te koop aanbieden. Gebruikelijk is dat mogelijkheid tot bezichtigen geboden wordt op afspraak, meestal twee keer per week drie uur of drie keer twee uur, telkens ook de zaterdag inbegrepen. En hier zit het venijn mogelijks in de staart : een nieuwe eigenaar kan wel opzeggen voor eigen bewoning, mits binnen de drie maand na de akte een opzeg te geven van drie maand bij niet geregistreerd contract, anders zes maand.

Uiteraard kan uw broer ook iets anders overeenkomen, eventueel mits een (financiële ? ) tegemoetkoming.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 13 jun 2021 20:09

Huurder gaat best ook meteen na of het huurcontract was geregistreerd. Indien niet, kan hij dat best meteen zelf doen, zodat bij verkoop van de woning de nieuwe eigenaar een vooropzeg van 6 maanden moet respecteren.

Reclame

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#4 , 13 jun 2021 20:48

dank bosprocureur en eylis
vraag me af of situatie niet complexer is dan dat?
contract is geregistreerd
zeker is dat verhuurder zijn intenties minstens onhandig verwoordt.
zijn brief bevat het woord "opzegging", maar waarom zou de verhuurder in godsnaam de huurovereenkomst willen opzeggen van een huis dat hij over 14 dagen al wil verkopen?
laat de nieuwe eigenaar het toch lekker uitvogelen, zou ik denken.
zelfs al zou huidige eigenaar op dit moment wél kunnen opzeggen, dan eindigt het contract niet op datum van opzegging maar na verstrijken van de opzegtermijn, dus binnen een half jaar.
de verhuurder wil duidelijk een huis verkopen dat niet bezwaard is met een huurovereenkomst. dat kan alleen maar door nu (eenzijdig) het contract te verbreken.
en dat is wat hij m.i. ook doet en letterlijk schrijft: "hij wens een einde te stellen aan de huurovereenkomst per 10/06/2021".
wat bij contractbreuk?

CityBird
Berichten: 792

#5 , 14 jun 2021 04:48

waarom zou de verhuurder in godsnaam de huurovereenkomst willen opzeggen van een huis dat hij over 14 dagen al wil verkopen?
laat de nieuwe eigenaar het toch lekker uitvogelen, zou ik denken.
Een verhuurde woning verkopen ligt zonder twijfel veel moeilijker, dus dat die eigenaar het pand leeg wil is normaal.
- Afspraken voor bezichtigingen liggen vaak (heel) moeilijk.
- Veel potentiële kopers zien een verhuurde woning niet zitten vanwege die 6 maanden en mogelijke beschadigingen door de huurder

Staat volledig los van de juridische vraag

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2021 08:12

Vraag is of uw broer niet meer gediend is om die 6 maanden schadevergoeding (door niet-betaling tijdens opzeg) te aanvaarden. Uiteraard klopt het niet dat de huur dan nu eindigt, dat is na de opzegperiode.

Als het pand verkocht wordt zal hij mogelijk een opzeg voor eigen bewoning krijgen. Dan heeft hij wel een opzegperiode maar geen schadevergoeding.

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#7 , 14 jun 2021 11:40

dank city bird
ik begrijp wat je bedoelt, maar zelfs al zou de eigenaar wél kunnen opzeggen, dan nog is de woning niet leeg tegen het moment dat hij wil verkopen nl juli. opzeggen is dus hoe dan ook zinloos om nu een onverhuurde woning te kunnen verkopen.

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#8 , 14 jun 2021 11:51

dank thomas
schadevergoeding voor mijn broer kan inderdaad optie zijn, maar niet door niet-betaling tijdens de 6 maand opzeg. er kan niet opgezegd worden, dus loopt er ook geen opzegtermijn. het lijkt mij juridisch zeer riskant om de ongeldige opzeg en opzegtermjn stilzwijgend te gaan aanvaarden. de nieuwe eigenaar zou dan een lopend contract moeten overnemen dat op die moment al niet meer gerespecteerd wordt door verkoper en mijn broer. chaos gegarandeerd, denk ik.

superjudge
Topic Starter
Berichten: 80

#9 , 14 jun 2021 12:05

dank think
de schriftelijke overeenkomst waarvan je spreekt lijkt mij inderdaad enige optie, maar is niet eenvoudig. is deze overeenkomst dan een bijvoegsel van het huurcontract waarin de voorwaarden heronderhandeld worden? of wordt het huurcontract ontbonden met onmiddellijke ingang en vervangen door de nieuwe overeenkomst, die dan geen huurcontract is en niet onder huurwet valt? glad ijs, lijkt mij.
en op welke manier kan dan gegarandeerd worden dat de nieuwe eigenaar deze nieuwe overeenkomst zal respecteren (want geen huurcontract)?
het huidige contract is alleen duidelijk over kijkdagen tijdens (geldige) opzegtermijn.
daarbuiten moet mijn broer m.i. geen kijkdagen toestaan. hij betaalt veel geld om het ongestoord genot van de woning te hebben. half vlaanderen dat een kijkje komt nemen, is geen ongestoord genot.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 14 jun 2021 12:18

Het 'oude' huurcontract blijft onverkort van toepassing is de wet.
Uw broer kan trouwens wanneer er een wettige opzeg zou komen zelf aangeven wanneer en hoe zoals hierboven aangegeven. Ook bezoek op afspraak kan - heb daar persoonlijk wel goede ervaring mee en kan dikwijls ook voor makelaar beter uitkomen. Steeds met goede afspraken maken dan.

Terug naar “Huren”