Huuropzeg volmacht?

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Huuropzeg volmacht?

#1 , 10 jun 2021 19:39

Huurovereenkomst voor een appartement, hoofdverblijfplaats, van een contract aangegaan voor 2019, met als enige huurder (en bewoner) de heer X.

Op 1e kalenderdag van de maand aangetekend schrijven ontvangen, daags voordien verstuurd, waarin zoon/dochter van heer X (uiteraard niet opgenomen in huurovereenkomst, en nooit woonst gehad in het goed), huurovereenkomst opzegt in naam van de heer X.

Ik informeer huurder, en verzender van aangetekend schrijven dat:

1. Opzeg sowieso te laat is om in te gaan vanaf deze maand, en ten vroegste volgende maand kan starten.
2. Ik niet zomaar een opzeg van eendert wie kan aanvaarden. Huuropzeg moet uitgaan van de huurder.

Ik vraag hun dus opnieuw een geldige opzeg, ondertekend door huurder, aan mij te versturen, waarNA de huuropzeg zou kunnen ingaan. Zonder tegenbericht loopt volgens mij de huur gewoon door.

Dochter/zoon van heer X reageert met een scan van een onderhands opgestelde "volmacht" waarin heer X, dochter/zoon aanduid als lasthebber (creatief gedateerd op de laatste kalenderdag van voorgaande maand).

Wat is die "volmacht" waard? Is een huuropzeg via een onderhandse volmacht geldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2021 21:54

Wat is die "volmacht" waard? Is een huuropzeg via een onderhandse volmacht geldig?
Men kan een onderhandse volmacht geven om de huur op te zeggen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2021 11:30

Moet men dan niet op zijn minst verwijzen naar een volmacht (en bewijs hiervan bijvoegen) wanneer een derde partij in naam van een ander de huur wenst op te zeggen via aangetekend schrijven? Hoe kan de verhuurder van dergelijke volmacht op de hoogte zijn? Het is ook wel iets te gemakkelijk om achteraf creatief om te springen met datums op onderhandse volmachten.

Nu in ieder geval is het aangetekend schrijven toch te laat om al te kunnen ingaan. Werd ontvangen op 1e van de maand.

Tot op heden ontzeggen ze nota bene de toegang tot het appartement voor bezoek, omdat men "nog niet de tijd heeft gehad om het op orde te zetten".

Dus enerzijds wenst de huurder halsoverkop de opzegtermijn te laten ingaan, maar anderzijds maken ze het de verhuurder onmogelijk om aan de herverhuur te beginnen...

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 12 jun 2021 11:49

Mogelijk een geval van een ouder die met spoed in een WZC is opgenomen. Geen excuus, maar soms wel een acuut moeilijke situatie voor de kinderen, die even niet weten wat eerst te moeten doen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 jun 2021 12:37

Mogelijk een geval van een ouder die met spoed in een WZC is opgenomen.
In dat geval kan de directie van het WZC een attest maken met de melding dat de Heer/Mevr xxx is opgenomen in hun instelling vanaf datum xx . Heb dat ook eens ontvangen van de zoon van een oudere huurster, samen met de opzegbrief.

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2021 07:20

HO werd inderdaad geregistreerd.

Op de 4de van de maand werd verhuurder op de hoogte gesteld van het bestaan van een volmacht.

Tot op heden, halve maand verstreken, ontzegt huurder nog steeds toegang tot het gehuurd goed voor eventueel bezoek met kandidaat huurders.

Moeilijk om dan als verhuurder wat milder te zijn...

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 14 jun 2021 12:09

Heb jaren zo lasthebber geweest wel met document getekend door lastgever en mijzelf en kopie van onze beide Eid op document.
Heb zelfs de verkoop van huis en appartement geregeld en ging ook naar alle AV van de VME.
Ook compromissen getekend - persoon is kort daarna overleden en dan hield mijn opdracht op en was het aan de erfgenamen om alle akten te tekenen.

Uiteraard moeten de regels van opzeg gerespecteerd worden en dient bij u de lasthebber op zijn minst tekst en uitleg te geven EN zich te houden aan de regelgeving qua opzeg en evenzo wat bezichtigen van woning betreft.

Stuur een AS waarin u deze regels kort uitleg en geef huurder en lasthebber 14 dagen tijd om te reageren want dat u anders via vrederechter het nodige zal afdwingen.

Terug naar “Huren”