Medehuurders of Borgen?

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Medehuurders of Borgen?

#1 , 05 jun 2021 08:33

Ik sta op het punt een appartement te verhuren.
De toekomstige huurster (jongere persoon) geniet van een uitkering als gehandicapte. Dit inkomen is eerder laag en indien vatbaar voor loonbeslag, zal dat nauwelijks iets opleveren.
Haar ouders - beiden met een vast en mooi salaris - zijn bereid mee te tekenen op het huurcontract.
Nu vraag ik mij af wat juridisch voor mij als verhuurder het meest waterdicht is: hen laten tussenkomen als borgen of als medehuurders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 jun 2021 11:27

Interessante vraag.

Ik zou voorkeur geven aan borgstelling omdat het Burgerlijk Wetboek stelt dat de verbintenissen van de borgen overgaan bij overlijden. Wanneer de erfgenamen dus de nalatenschap aanvaarden, dan aanvaarden zij ook de borgstelling.

Indien mede-huurder (en geen borgsteller) dan is de huurwetgeving van toepassing. De nieuwe huurwetgeving beperkt in sterke mate de overgang van de verbintenissen van het huurcontract op de erfgenamen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 05 jun 2021 11:51

De vraag kwam dus niet van mij, maar toch bedankt voor het interessant antwoord; van die kant had ik dat nog niet bekeken.

Toch een vraagje daaromtrent : kan een erfgenaam zich op een eenvoudige manier onttrekken aan zo'n borg ? Desnoods na een zekere termijn...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 jun 2021 12:34

Door de erfenis te verwerpen :lol: !
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 05 jun 2021 14:42

Tja, dan moet die erfgenaam niet alleen (laten) nagaan wat de erflater bezit en wat zijn schulden zijn, maar ook waar hij welke borgstellingen heeft lopen. Wordt nog een hele klus denk ik :)

Ik heb het meegemaakt met een oma, die voor haar kleinzoon een persoon (oom) vond, die namens haar borg stond. Die jongen had het wat men noemt "wat moeilijk gehad, een beetje de weg kwijt"... Kort na het overlijden van de oma, zo'n twaalf jaar later, liet oompie fijntjes weten dat hij die borg niet meer echt zag zitten, en dat hij die borg dus opzegde.

Om billijkheidsredenen, en omdat de huurder al bij al wel meeviel, heb ik daarmee ingestemd. Maar in feite kon die borg dus zo ongeveer levenslang blijven bestaan?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 05 jun 2021 15:07

De borg stopt bij het einde van het huurcontract, tenzij er voorwaarden aan de borgstelling verbonden waren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jun 2021 18:22

Ik zou de medehuurders (= de ouders) hoofdelijk en ondeelbaar laten optreden. Op die wijze zijn er dan drie personen die elk afzonderlijk verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor eventuele huurschulden en/of huurschade ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jun 2021 19:08

De medehuurder kan steeds de huur opzeggen en kan dan nog maar gedurende zes maanden aangesproken worden in betaling van de huur (art. 52, laatste lid, Vlaams Woninghuurdecreet).
Dat geeft u dus weinig zekerheid.
Een borg blijft gehouden tot het einde van de huurovereenkomst.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jun 2021 19:21

Kan de medehuurder ook opzeggen bij een contract van korte duur?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 05 jun 2021 19:35

Ja en hij kan ook overlijden.
Zie mijn antwoord in #2 dat bevestigd werd door Scorpioen.
Bovendien kan een contract korte termijn overgaan in een klassiek huurcontract 3-6-9.

Met borgstelling hebt u veel betere controle.
Hetgeen naar ik heb begrepen doel van uw vraag is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”