Geen plaats om te wonen

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Geen plaats om te wonen

#1 , 29 mei 2021 13:02

Hallo,

De gebouw waar wij nu in wonen is verkocht en wij hadden maar 3 maanden om een nieuwe plaats te zoeken sinds de contract niet geregistreerd was.
Ik heb heel veel huizen gecontacteerd om te huren maar niemand wilt ons accepteren door onze grote hond (Duitse herder)
Toen ik de OCMW belde voor hulp hebben ze mij doorgestuurd naar samusocial en ze bieden ons een plaats om te slapen met 50 andere mensen.
Door dit ben ik de laatste 2 maanden overal huizen gaan zien om te kopen maar deze zijn veel te duur voor mij sinds ik nog studeer.
We zijn met 4 op zoek naar een nieuwe plaats om te wonen maar vinden geen raad wat we moeten doen.
Ik ben zeer bang dat we dakloos worden en mijn vriendin weent bijna elke dag hierdoor.
Bestaat er een plaats waar ik hulp kan vragen? de OCMW in mijn stad is zeer slecht en doen nooit hun werk dus ik heb ook opgegeven.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 29 mei 2021 13:24

De eerste vraag die zich stelt is natuurlijk welk soort woning u zoekt en welk soort woning u kan betalen. Gezien het feit dat u nog studeert, kan ik me inbeelden dat u geen grote huurwoning met tuin kan veroorloven (te duur) en dat u dichtbij een stad moet verblijven (afstand school). Dat in combinatie met een grote hond wordt natuurlijk moeilijk. Een flat in de stad is niet goedkoop én als u dan nog een grote actieve hond houdt, zal de verhuurder liever de voorkeur geven aan een huurder met een klein hondje of een parkiet. Normaal mag men om die reden geen huurder weigeren, maar een verhuurder heeft wel het recht om te kiezen uit alle huurkandidaten wie hij wenst. De keuze is dus aan u: ofwel kiest u een bescheiden huurwoning met tuintje op het platteland om uw hond te kunnen houden. Die woningen zijn vaak niet zo duur. ofwel kiest u voor uw studies en huurt u een kleine flat dichtbij de stad, maar zorgt u dat uw hond een andere thuis krijgt. Dat is natuurlijk een harde keuze. Maar die keuze moet u wel zelf maken. Dat kan het OCMW niet voor u doen.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 29 mei 2021 15:16

Hoe is de relatie met de ouders? Zolang u studeert, zijn zijn nog onderhoudsplichtig.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 29 mei 2021 15:24

Hoe is de relatie met de ouders? Zolang u studeert, zijn zijn nog onderhoudsplichtig.
Geldt die onderhoudsplicht ook voor de hond ?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2021 12:59

Hoe is de relatie met de ouders? Zolang u studeert, zijn zijn nog onderhoudsplichtig.
Niet goed, mijn ouders zijn aan het scheiden en ik praat niet tegen mijn vader. Dit is ook de reden waarom ik in deze situatie ben.
Ik ben van plan om krediet te nemen om een huis van 309k te kopen. Dit lijkt me de enige optie over

eylis
Berichten: 8842

#6 , 30 mei 2021 13:09

Als de bank u zo'n lening (als student) toestaat, heeft de bank u voldoende bemiddeld geacht om een woning te kopen. Dat heeft de bank aan de hand van uw financiële gegevens kunnen beoordelen. Vandaar wellicht dat het OCMW u niet helpt. U bent niet hulpbehoevend.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mei 2021 13:10

De eerste vraag die zich stelt is natuurlijk welk soort woning u zoekt en welk soort woning u kan betalen. Gezien het feit dat u nog studeert, kan ik me inbeelden dat u geen grote huurwoning met tuin kan veroorloven (te duur) en dat u dichtbij een stad moet verblijven (afstand school). Dat in combinatie met een grote hond wordt natuurlijk moeilijk. Een flat in de stad is niet goedkoop én als u dan nog een grote actieve hond houdt, zal de verhuurder liever de voorkeur geven aan een huurder met een klein hondje of een parkiet. Normaal mag men om die reden geen huurder weigeren, maar een verhuurder heeft wel het recht om te kiezen uit alle huurkandidaten wie hij wenst. De keuze is dus aan u: ofwel kiest u een bescheiden huurwoning met tuintje op het platteland om uw hond te kunnen houden. Die woningen zijn vaak niet zo duur. ofwel kiest u voor uw studies en huurt u een kleine flat dichtbij de stad, maar zorgt u dat uw hond een andere thuis krijgt. Dat is natuurlijk een harde keuze. Maar die keuze moet u wel zelf maken. Dat kan het OCMW niet voor u doen.
Ik zeg niet meer tegen de huurders dat ik een hond heb. Toch blijven ze zeggen dat er meer dan 20 kandidaten zijn en dat ze iemand anders kiezen. Ik ben zelfs zo ver gegaan en mijn salaris naar 4500/maand ge-Photoshoped..
Omdat ik ook een zwarte kop heb stuur in meestal mijn vrouw anders nemen ze mij zeker niet. Ik begrijp niet waarom ik geen hulp zou krijgen in deze situatie. OCMW heeft mij een nummer door gegeven van een dakloos centrum in plaats van de helpen en daar zijn ze voor gemaakt

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 30 mei 2021 19:12

Toch niet. OCMW helpt in probleemdossiers. Met 4500€ per maand ;-) kan je perfect op de privémarkt terecht. Nogmaals: zoals hoger geschreven: landelijk gaan wonen met hond of hond weg. Leven is keuzes maken. t Is niet aan t OCMW om een huurhuis te zoeken voor een (op papier) rijk koppel met een grote hond.

Heb je die 4.500€ gefotoshopped als inkomen na belastingen? Da s ongeloofwaardig. Je moet al hoger kaderlid in een grote firma zijn met veel ancienniteit om zo n nettoloon (na belastingen) over te houden.

Trouwens, hoe verdien je als student een stevig inkomen? Of gaat het over het inkomen van je partner (wat vanzelfsprekend ook ok is).

eylis
Berichten: 8842

#9 , 30 mei 2021 19:55

"Ik zeg niet meer tegen de huurders dat ik een hond heb. " u bedoelt wellicht de VERhuurders. Uw loonfiche fotoshoppen is geen goed idee, en al helemaal niet naar dat astronomische bedrag. Verhuurders zijn niet van gisteren en weten ook wel dat kandidaten hun profiel upgraden. Maar met zo'n bedrag keert u de kansen helemaal tegen u zelf. Dan vermoeden ze dat u aan megalomanie lijdt of een pathologische leugenaar bent. En nogmaals: Het OCMW moet uw probleem niet oplossen. Als u zelf te kennen geeft in aanmerking te komen voor een hypothecair krediet, dan bent u géén doelpubliek voor hulp.

LeenW
Berichten: 12839

#10 , 30 mei 2021 20:13

De eerste vraag die zich stelt is natuurlijk welk soort woning u zoekt en welk soort woning u kan betalen. Gezien het feit dat u nog studeert, kan ik me inbeelden dat u geen grote huurwoning met tuin kan veroorloven (te duur) en dat u dichtbij een stad moet verblijven (afstand school). Dat in combinatie met een grote hond wordt natuurlijk moeilijk. Een flat in de stad is niet goedkoop én als u dan nog een grote actieve hond houdt, zal de verhuurder liever de voorkeur geven aan een huurder met een klein hondje of een parkiet. Normaal mag men om die reden geen huurder weigeren, maar een verhuurder heeft wel het recht om te kiezen uit alle huurkandidaten wie hij wenst. De keuze is dus aan u: ofwel kiest u een bescheiden huurwoning met tuintje op het platteland om uw hond te kunnen houden. Die woningen zijn vaak niet zo duur. ofwel kiest u voor uw studies en huurt u een kleine flat dichtbij de stad, maar zorgt u dat uw hond een andere thuis krijgt. Dat is natuurlijk een harde keuze. Maar die keuze moet u wel zelf maken. Dat kan het OCMW niet voor u doen.
Ik zeg niet meer tegen de huurders dat ik een hond heb. Toch blijven ze zeggen dat er meer dan 20 kandidaten zijn en dat ze iemand anders kiezen. Ik ben zelfs zo ver gegaan en mijn salaris naar 4500/maand ge-Photoshoped..
Omdat ik ook een zwarte kop heb stuur in meestal mijn vrouw anders nemen ze mij zeker niet. Ik begrijp niet waarom ik geen hulp zou krijgen in deze situatie. OCMW heeft mij een nummer door gegeven van een dakloos centrum in plaats van de helpen en daar zijn ze voor gemaakt
Fraude met loonfiches kan niet echt aangemoedigd worden op dit forum..

Ik snap ook niet waarom u vindt dat het OCMW u voorrang moet geven op al die andere daklozen?

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 31 mei 2021 15:47

Grappig topic, oplichter die klaagt over hoe moeilijk het is om de boel te manipuleren.
Zo zie je maar dat je intuïtie niet mag onderschatten.

Terug naar “Huren”