Samenhuizen of Co-housing met internationale studenten In Gent

Sam Benet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Samenhuizen of Co-housing met internationale studenten In Gent

#1 , 28 mei 2021 18:12

Ik ben een internationaal studenten en ik woon in Gent. Ik ben financieel onafhankelijk van mijn ouders en ook van Belgische overheid. Aangezien ik geen ander adres heb in België moet ik me laten domiciliëren. Mag ik samen met werkende mensen in een samenhuizen project wonen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 28 mei 2021 19:00

Zover ik weet kan dit, voor een buitenlandse student.

En zolang het aantal mensen dat samenhuist niet hoger is dan het maximum toegestane in dat huis, kan u ook perfect met andere werkende mensen samen wonen.

Let er wel op dat u tijdig uw nieuw adres laat vaststellen door de wijkinspecteur (meestal vraagt die ook een kopie van het huurcontract, of toch tenminste inzage)

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 mei 2021 12:41

Politie mag dat vragen maar is voor u geen verplichting het te geven / tonen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2021 16:13

Zie https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Opgelet, de gemeente kan vragen om een huurcontract voor te leggen vooraleer na een onderzoek door de wijkagent, over te gaan tot inschrijving op een adres.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 30 mei 2021 16:58

Zie https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Opgelet, de gemeente kan vragen om een huurcontract voor te leggen vooraleer na een onderzoek door de wijkagent, over te gaan tot inschrijving op een adres.
En zeggen dat zo'n huurcontract sowieso moet geregistreerd worden (ook als is het maar een bijlage). Kunnen de bevoegde diensten daar niet automatisch bij ?

Sam Benet
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2021 17:05

Bedankt iedereen voor jullie reacties.
Het maken van een contract en ... is geen enkel probleem, maar de stad Gent verbood de samenhuizen van studenten in Gent ter bescherming van de volk die in Gent wonen. Mijn vraag was of ik als een internationaal student ( hoofdverblijf te Gent ) met andere werkende mensen samenwonen ?

Hier is de link naar stad Gent over samenhuizen
https://stad.gent/nl/student-gent/kotat ... -studenten

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 30 mei 2021 17:16

Er werd en wordt uitdrukkelijk een uitzondering gemaakt voor buitenlandse studenten.

Anders, ik denk dat u bij Diergeneeskunde wel terecht moet kunnen voor ervaringsdeskundigen. Die hebben een groot percentage buitenlandse studenten, en ze zitten heus niet allemaal op kot.

Terug naar “Huren”