Plotseling SEPA-domciliering verplicht

EenVerwardeHuurder
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Plotseling SEPA-domciliering verplicht

#1 , 26 mei 2021 18:31

Het huurcontract van onbepaalde duur werd getekend in de eerste helft van 2020. Tot nu toe werd de huur steeds op tijd betaald via overschrijving.

In het contract staat dat de huur gestort moet worden op bankrekening BE... voor het begin van de maand waarop de huurkost van toepassing is.

Nu heeft het immokantoor, dat ook het rentmeesterschap heeft, besloten samen te werken met een bedrijf dat dit "gemakkelijker" maakt. Vanaf nu moet ik via dit bedrijf betalen en niet meer via overschrijving.

De website van dit bedrijf heeft twee opties: een maandelijkse automatische SEPA-domiciliëring of SEPA-domiciliëring waarbij men beweert mijn toestemming te vragen alvorens het geld af te houden van de rekening. Er is geen optie om te betalen met kaart of via overschrijving.

Ik wens geen SEPA-domciliëring te hebben, voor geen enkele uitgaande rekening. Mijn e-mails naar het bedrijf zelf zijn tot nu toe onbeantwoord gebleven, het antwoord van het immokantoor is "het is zo, u moet zo betalen".

Kan het immokantoor eenzijdig deze voorwaarden wijzigen? Ik wil gerust betalen via die website, maar niet met een domciliëring -- maar die optie is er niet.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 26 mei 2021 18:32

In principe niet, als het huurcontract u hier niet toe verplicht.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 mei 2021 18:36

"In het contract staat dat de huur gestort moet worden op bankrekening BE... voor het begin van de maand waarop de huurkost van toepassing is."

Aangezien deze betalingswijze nog steeds wettelijk ok is dient u geen gevolg aan de vraag naar domiciliëring te geven. Wat in het huurcontract staat is het enige dat telt.
Ik heb wel een huurder die VRIJWILLIG een doorlopende opdracht aan zijn bank heeft gegeven voor maandelijkse betaling van huur.
Maar een domiciliëring voor het betalen van huur????? :shock:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

EenVerwardeHuurder
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2021 19:17

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Het is in ieder geval al een opluchting dat ik niet per se verplicht kan worden. Wat me vooral stoort is dat ik, in plaats van snel m'n huur samen met de andere rekeningen te betalen, ik nu naar hun website moet gaan, inloggen, doorklikken, doorklikken, tweede keer inloggen voor veiligheid, doorklikken, doorklikken, en hop: twee opties, geen van beide is "hier en nu betalen". Blijkbaar is dit "gemakkelijker" :roll:

Dit zijn de betalingsopties (in 't Engels, ook al staat mijn profiel op hun site in het Nederlands):
https://i.postimg.cc/JzK2Z1Sq/schermafdruk-rentio.jpg

Als ik dan op het vraagteken naast "Pay once" klik, krijg je deze uitleg:
Als je bij (bedrijf) kiest voor een éénmalige betaling, dan moet je maandelijks een goedkeuring geven voor de de betaling van jouw huur.

Elke maand geven wij je 4 werkdagen voor de inning een seintje via e-mail en in jouw smartphone app. Zo kan je makkelijk en snel de goedkeuring geven zodat wij op tijd de huur kunnen innen en doorstorten naar de eigenaar.

OPGELET! Je moet 4 werkdagen voor de betaaldatum de betaling goedkeuren om op tijd te zijn met de betaling. Dit is de wettelijke termijn voor een SEPA Direct Debit transactie. Dit staat wel steeds aangegeven in de betaaluitnodiging.

Dit is toch een gewone domiciliëring maar dan met (hopelijke) maandelijkse toestemming? (Als je je e-mails niet vergeet te lezen op vakantie.)

Bon, ik hoop voor het immokantoor dat hun bankrekening nog niet opgezegd is.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2021 19:48

Ik volg #3 van Thomas.

Uw contract is bepalend en uw overschrijvingen op de vermelde bankrekening is de juiste.
Zou niet in hun opgelegde eenzijdige voorwaarden ingaan.
Begrijp ook niet waarom uitdrukkelijk SEPA domiciliëring ?? Voor mij geen enkel verschil.

https://www.sepa.nl/sepa-overschrijving/

https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven ... sepa-swift

Is immo kantoor gevestigd in België ? En gehuurd pand in België ? Dan zie ik helemaal de zin ervan niet in.
Niet op ingaan.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 26 mei 2021 19:54

Eens op die website gekeken.
Wat een drukdoenerij....dat noemt men dan creëren van "toegevoegde waarde".
Zoiets zal ik mijn huurders nooit aandoen!!!
Ze hebben zelfs geen PC, laptop of slimme telefoon.
En als ik zo iets lees krijg ik zin om al mijn slimme en domme toestellen in de vuilniscontainer te kieperen.

Als ik mijn huurders iets wil zeggen of vragen dan gebruik ik het meest intelligente, meest flexibele, meest gebruiksvriendelijke apparaat: mijn eigen stem en oren. Efficiënt, gratis en crasht nooit!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

EenVerwardeHuurder
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2021 20:59

Is immo kantoor gevestigd in België ? En gehuurd pand in België ? Dan zie ik helemaal de zin ervan niet in.
Niet op ingaan.
Ja, kantoor en pand zijn allebei in België. De overschrijvingen (BE naar BE) zijn ook altijd zonder probleem uitgevoerd.

Ik zou nog begrip kunnen opbrengen voor deze wijziging indien ik al een keer te laat betaald zou hebben, en dat zo het kantoor of eigenaar meer zekerheid van betaling wenst; maar ik betaal elke maand goed op tijd (het geld op mijn rekening laten staan brengt toch niets op).
En als ik zo iets lees krijg ik zin om al mijn slimme en domme toestellen in de vuilniscontainer te kieperen.
Idem! Jammer genoeg zijn de meeste "smart"-apparaten en -diensten alles behalve slim. :D

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2021 21:06

#7

Zie dan ook geen enkel punt om hierop in te gaan. Betaling binnen België, zelfs geen Europese betaling.
Deze betalingswijze blijven aanhouden : is wettelijk.
Andere opgedrongen manieren hebben een achtergrond.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 26 mei 2021 22:20

Beste

U heeft een contract en u voert uw contractuele verplichtingen uit.
Dat is het enige wat telt.
Indien uw verhuurder met een derde partij wil samenwerkend is dat zijn/haar goed recht.
Maar u hebt geen zaken met die overeenkomst…
Los daar van : Google even naar SEPAdomiciliering. Ten allen tijde terug opvraagbaar…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

EenVerwardeHuurder
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2021 17:12

Nogmaals bedankt voor al jullie antwoorden.

Na een nogal onbeleefde email van mij uit is het plotseling wel mogelijk om gewoon via overschrijving te blijven betalen.

(Ik zal proberen daar geen les uit te trekken moest ik ooit met een ander bedrijf een probleem hebben. :lol:)

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 28 mei 2021 13:51

U moet het niet ver zoeken: opvolgen van de huur kan op deze manier volautomatisch zonder veel "zever" voor de rentmeester. De immo doet het uit eigengemak.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 28 mei 2021 15:10

Maar huurder kan gewoon een domiciliëring doen en als eigenaar hem niet officieel in kennis stelt is de rentmeester voor hem een vreemde.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 28 mei 2021 19:35

Juridisch kan je dit dus weigeren maar niets is zo gemakkelijk dan automatisch overschrijven. ... Bij mij is alles wat kan automatisch. Telco, egw voor meerdere huizen, abonnementen op krant en tijdschriften, noem maar op. Hoe minder ik moet overschrijvingen tokkelen hoe liever. k Volg het natuurlijk wel op ;-) maar nog “nooit” problemen gehad. Ooit een telco issue wat probleemloos via de ombudsdienst opgelost is geworden.

Aan u de keuze.

Terug naar “Huren”