Verkoop huurwoning, nieuwe eigenaar doet opzeg, maar....

Thorbecke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verkoop huurwoning, nieuwe eigenaar doet opzeg, maar....

#1 , 21 mei 2021 12:43

Beste,

Mijn huurhuis (3-6-9-contract) werd verkocht. Nieuwe eigenaar heeft aangetekend laten weten er zelf te gaan wonen en deed aangetekend opzeg.
Echter: Ik heb sterke aanwijzingen dat de nieuwe eigenaar er niet zelf gaat wonen. Zij communiceert niet, en reageert niet op vragen van mijn kant, enkel via advocaten of collega van haar werk (een projectontwikkelaar). De woning staat volgens het kadaster op haar naam.
Wat kan ik doen om daaromtrent zekerheid te krijgen, en is er een mogelijkheid tot een juridische procedure om duidelijk te krijgen wat ze met de woning wilt.
Ik ben op de hoogte van de regelgeving in deze, maar vond nergens wat een huurder kan doen bij het sterke vermoeden dat de nieuwe eigenaar er niet zelf gaat wonen, ook al lijkt dat zo.
Vast dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 21 mei 2021 12:56

Er is dus wel een verschil naargelang de huurovereenkomst voor of nà 1 januari 2019 werd ondertekend.

Eigenlijk kan u dit in principe alleen nà de "feiten" vaststellen. Meer bepaald, indien de verhuurder niet binnen het jaar na het einde van de huurovereenkomst het pand in gebruik neemt, krijgt u het recht op een vergoeding van anderhalf jaar, achttien maand dus, het huurbedrag.

De verhuurder nu "pakken" omwille van een vermeende bedoeling om er niet in te trekken, heeft nog geen zin; mijns inziens kan u beter meewerken, en nadien indien mogelijk incasseren.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 21 mei 2021 13:37

" is er een mogelijkheid tot een juridische procedure om duidelijk te krijgen wat ze met de woning wilt. "

Dat kan u toch niet ernstig menen?
Het probleem heeft zich toch nog niet voorgedaan?

De verkoper heeft ook recht op privacy en is geenszins verplicht om zijn intenties kenbaar te maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2021 15:41

Volgens bepaalde rechtspraak kan de vrederechter het door de verhuurder opgegeven motief om de huur op te zeggen marginaal toetsen. Hiermee wordt bedoeld dat het overduidelijk moet zijn dat de verhuurder niet oprecht handelt.
U kan dus, als u voldoende sterke aanwijzingen hebt (die heb ik in uw post niet gelezen), de geldigheid van de opzeg betwisten. U kan hiervoor zelf een procedure beginnen bij de vrederechter of afwachten tot de verhuurder een procedure begint.
In ieder geval doet u er dan best aan uw vermoedens per aangetekende brief aan de verhuurder kenbaar te maken en hem te vragen aan te tonen dat het wel degelijk zijn bedoeling is om in de woning te komen wonen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Thorbecke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2021 04:49

Dank voor uw antwoorden.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 23 mei 2021 11:38

aan te tonen dat het wel degelijk zijn bedoeling is om in de woning te komen wonen
Hoe doe je dat?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 23 mei 2021 12:10

aan te tonen dat het wel degelijk zijn bedoeling is om in de woning te komen wonen
Hoe doe je dat?
Met de resultaten van een elektro-encefalogram (EEG).
Of onderzoek met de leugendetector.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 23 mei 2021 15:24

Dan wacht ik, tot folteren terug toegestaan wordt ! :)

Terug naar “Huren”