kot privacy

JoachimV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

kot privacy

#1 , 18 mei 2021 17:16

Ik zit momenteel op kot en zal volgend jaar van kot veranderen. Dit heb ik ook meegedeeld aan de verhuurder, waarop die een mail stuurde met de mededeling dat hij vanaf nu het recht behoudt om mijn kamer te tonen aan kandidaat-huurders op overeengekomen dagen en uren.
Voor mij geen probleem, alleen vermoed ik dat de verhuurder de kamer ook zal tonen buiten deze afgesproken uren.

Maar ik vroeg mij af wat mijn rechten zijn in het geval hij de kamer toont buiten deze afgesproken uren?
Wordt dit gezien als inbraak?

Ik heb zelf al iets gevonden rond huisvredebreuk maar zou me toch beter willen informeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 18 mei 2021 17:22

Dat is inderdaad huisvredebreuk. Eventueel kan u zelf het slot nog vervangen, maar dat moet u tegen het einde van het contract wel terug herstellen.

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 18 mei 2021 18:31

Contract nalezen!

Je kan immers al overeengekomen zijn dat de verhuurder uw kamer mag betreden bij uw afwezigheid voor herstellingen en/of bezichtigingen.

Volledig wettelijk bij contracten die niet bestemd zijn voor hoofdverblijfplaats.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 mei 2021 20:04

Als TS niet graag het slot veranderd omdat het een oud slot is met baardsleutel, weet dan dat er insteeksloten bestaan, die in het bestaande sleutelgat gaan, en voorkomen dat er een sleutel in het slot wordt gestoken.

JoachimV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2021 20:33

Heb een beveiligingscamera geplaatst om de nodige bewijzen te kunnen voorleggen indien nodig. Bedankt voor jullie info.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 mei 2021 12:27

Met de nodige waarschuwingssticker op de deur?

JoachimV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2021 12:49

Het pictogram hangt aan de binnenkant net aan de ingang van mijn kot, met de nodige contactinformatie.

We hebben nu dus dagen en uren afgesproken voor kandidaat-huurders, moet de verhuurder alsnog een afspraak maken bij mij of is hij binnen te gaan tijdens deze afgesproken uren.
Dit staat in de studentenovereenkomst:
-----
Gedurende elke periode van huuropzeg, alsook in geval het goed te koop wordt gesteld, zal de verhuurder
of zijn afgevaardigde het recht hebben het goed op afspraak te bezoeken met kandidaat-huurders of -kopers
op de dagen en uren zoals onderling bepaald. In deze omstandigheden zal de verhuurder tevens het recht
hebben aanplakbrieven aan te brengen op het goed. Daarenboven heeft de verhuurder het recht op ieder
moment en op eenvoudig verzoek daartoe het goed te bezoeken met het oog op nazicht ervan.
In het kader van de ter goeder trouw uitvoering van deze overeenkomst verklaart de huurder tevens om
louter naar aanleiding van een eventuele tekoopstelling of te huurstelling van het goed de verhuurder of
zijn afgevaardigde toe te laten foto’s te nemen voor publiciteitsdoeleinden.
In geval herstellingen vereist zijn die door de verhuurder moeten worden uitgevoerd, zal de huurder de
verhuurder of zijn afgevaardigde de mogelijkheid geven om ter plaatse te komen om het schadegeval te
beoordelen en om de vereiste herstellingen te beoordelen.
-----
Ik meen hierin te lezen dat de verhuurder eerst een afspraak moet maken alvorens toegang te krijgen tot het goed.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 19 mei 2021 13:48

Heb een beveiligingscamera geplaatst om de nodige bewijzen te kunnen voorleggen indien nodig. Bedankt voor jullie info.
Is daar een toelating voor gegeven door de bevoegde instanties ?
Anders is het onwettig bekomen bewijsmateriaal, dat nietig is.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 19 mei 2021 13:55

Dat zal de rechter moeten beslissen is bij mijn weten niet direct nietig.

https://www.vlaanderen.be/studentenhuurovereenkomsten

JoachimV
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 mei 2021 14:05

Heb een beveiligingscamera geplaatst om de nodige bewijzen te kunnen voorleggen indien nodig. Bedankt voor jullie info.
Is daar een toelating voor gegeven door de bevoegde instanties ?
Anders is het onwettig bekomen bewijsmateriaal, dat nietig is.
De camera is voor persoonlijke of huiselijke doeleinden in een niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats, een aangifte is dus niet nodig.

Terug naar “Huren”