Onderhoud gasketel

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Onderhoud gasketel

#1 , 12 mei 2021 15:27

Beste.

Ik ben twee jaar huurder van en nieuw appartement waar de verwarming gebeurd met een Junckers hoog rendement gasboiler.
Nu krijg ik een mail van het verhuurbureau dat ik de boiler, op eigen kosten, moet laten keuren en dit om de twee jaar.
Ik ben geen eigenaar van het appartement, dus ik veronderstel dat deze kostprijs ten laste van de verhuurder valt.
Zou u zo goed willen zijn mij de juiste juridische tekst te willen bezorgen aangaande deze wetgeving hieromtrent.

Alvast vriendelijke dank bij voorbaat.
MVG ABE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 12 mei 2021 15:30

U bent normaal verplicht tweejaarlijks een onderhoud te laten doen door een erkend technicus, en daarvan een bewijs/rapport o.i.d. door te sturen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 mei 2021 18:35

In Vlaanderen:

Kosten voor onderhoud zijn voor huurder

https://www.vlaanderen.be/verplicht-ond ... verwarming

Reclame

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2021 23:20

Klopt, om de twee jaar nazicht en onderhoud door technicus vereist; Vraag stelt zich: Ketel is geplaatst in nieuwbouw en in bedrijf gesteld door een erkende firma. Sinducus moet hiervan een attest gekregen hebben maar heeft tot nu toe mij geen kopie willen overhandigen. Vermoed dat de cv ketel geen attest heeft en dat er ook geen metingen zijn gedaan op dat tijdstip. Vraag om kopie attest van 2 jaar terug blijft onbeantwoord. Wat kan ik doen???? MVG

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 28 mei 2021 23:43

Zoals hierboven al aangehaald, het wettelijk verplichte 2 jaarlijks onderhoud laten uitvoeren, en een kopie van dat attest aan de eigenaar, of zijn vertegenwoordiger (verhuurbureau in dit geval veronderstel ik) bezorgen om te bewijzen dat je je onderhoudsplicht vervuld hebt.
Het attest van 2 jaar terug doet hier niet ter zake, wel is het belangrijk dat je na 2 jaar de zaak opnieuw laat nakijken en attesteren.

De door jou aangestelde erkende technicus zal het onderhoud uitvoeren, en met een geijkt meetapparaat de nodige metingen doen en je daarvan een attest bezorgen, dat attest zal ook vermelden of je verwarmingssysteem al dan niet voldoet aan de normen..

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 29 mei 2021 16:09

In de praktijk wordt een kopie van het origineel attest bewaard bij het toestel, en dat volstaat, iedereen die er belang bij heeft (de gebruiker in de eerste plaats,) kan er kennis van nemen.

Daarnaast zit TS wel al twee jaar in dat appartement, en moet hij sowieso een keuring laten uitvoeren op zijn kosten. Dan heeft hij alles gedaan wat moet.
Staat hij erop om een origineel attest te zien (waarom in hemelsnaam nu nog ??) dan staat het hem vrij dat aan zijn verhuurder te vragen, als hij wil kan hij dat alvast aangetekend doen.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 29 mei 2021 16:42

Klopt keuringsattest hangt ( extra exemplaar) aan mijn verwarmingsketel.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 29 mei 2021 17:05

@mbbs1024 toch even inpikken Syndicus MOET op vraag van de huuder/eigenaar het attest tonen van ingebruikname van het toestel. Het toestel moet immers goedgekeurd zijn voor gebruik waarvoor het dient en aan de normen voldoen alvorens er gebruik van mag gemaakt worden.
Als het er niet is ontslaat dat de huurder niet van het tweejaarlijks onderhoud dat hij verplicht moet laten doen.
Daar zal dan uit blijken of het toestel aan de normen voldoet.
Indien niet kan/moet hij zijn verhuurder vragen om dat in orde te brengen.

In principe heeft een syndicus hier niets bij te zien, tenzij het een gemeenschappelijk verwarmingstoestel is.
Privatieve zaken vallen buiten het syndicusbeheer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mbbs1024
Berichten: 474

#9 , 29 mei 2021 18:05

@mbbs1024 toch even inpikken Syndicus MOET op vraag van de huuder/eigenaar het attest tonen van ingebruikname van het toestel. Het toestel moet immers goedgekeurd zijn voor gebruik waarvoor het dient en aan de normen voldoen alvorens er gebruik van mag gemaakt worden.
Het ontbreken van dat attest ontslaat de huurder, die nu 2 jaar in het pand woont niet van zijn verplichting om de verwarmingsinstallatie te onderhouden.
Met of zonder het vorige attest, zal de huurder dus wel het verplichte onderhoud moeten laten uitvoeren.
Een onderdeel van dat onderhoud is dat de erkende technicus eveneens een attest opmaakt waaruit blijkt dat de installatie aan de normen voldoet of niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 30 mei 2021 09:39

de gebruiker zou ontslaan van onderhoud van het verwarmingstoestel.
Hier is toch nooit sprake van geweest.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 30 mei 2021 15:37

Maar de syndicus is daar niet bij betrokken!!
Het onderhoud van een privatieve gasketel is zuiver privatief.
Tussen syndicus en huurder is er geen relatie, enkel met de eigenaar.

" Ik zie nergens staan dat het ontbreken of niet willen tonen van dat keuringsattest de gebruiker zou ontslaan van onderhoud van het verwarmingstoestel."
Dat heeft ook niemand beweerd en ik zeker niet.

"Dan kunt u misschien eens kijken onder #9 en #10 betste @mava105"
Daar wordt toch benadrukt dat de huurder dan NIET ontslagen is van die verplichting?

Weeral hetzelfde, deze draad is compleet naar de knoppen.
Toch eens nauwkeuriger leren lezen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 30 mei 2021 20:25

Ik begrijp niet dat jullie zo liggen drammen.
TS heeft zich vergist, het document was bij het toestel.
Hou dus gewoon verder siesta en verhef uw kritiek met een heldere geest en vooral leer zelf lezen.
Je bent weer verkeerd.
Waar heeft TS dat gezegd?
Niet zo hoog van de toren blazen en twee keer nadenken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 31 mei 2021 09:41

Waar gaat dit over ?

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 31 mei 2021 10:20

Zucht...

Zowat alles wat na #10 komt doet helemaal niet meer ter zake.

Wie kan dit stoppen?

Terug naar “Huren”