Huis binnengaan

Katy30
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis binnengaan

#1 , 10 mei 2021 18:51

Dag
Ik en mijn man zijn wettelijk gehuwd maar ik woon niet meer op dezelfde adres met hem. Ik ben nog wel op de huurovereenkomst en doordat mijn man nu gearresteerd is, ben ik verantwoordelijk voor de onderhoud van het huis. Politie zegt dat ik eigenlijk niet meer binnen mag omdat ik op andere adres ben gevestigd. Heb ik nu zijn akkoord nodig om naar binnen te gaan als ik op andere adres woon maar toch nog altijd een medehuurder van hem ben omdat ik in de huurovereenkomst vermeld sta?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 10 mei 2021 20:19

U mag wettelijk daar alleen maar binnen als u daar gedomicilieerd bent.
Of als u toestemming hebt van de bewoner - liefst in uw geval schriftelijk en getekend.
Als het pand / huis / appartement verzegeld is dan mag er niemand binnen alleen met toestemming van de bevoegde magistraat.

U pleegt huisvredebreuk en mogelijk dus ook nog andere en strafbare feiten.

Politie en gerecht houden uiteraard geen rekening met een huurcontract (dat is een burgerlijke overeenkomst).
Administratief hebt u daar geen rechten meer.
Burgerlijk in feite wel maar die kunnen dus strafrechtelijk 'on hold' staan.

Katy30
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2021 20:45

Bedankt voor de reactie. Administratief heb ik geen rechten meer maar heb ik dan nog plichten in dit geval voor de woning? Want ik moet nu wel zorgen dat het maandelijks betaald wordt.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 10 mei 2021 20:55

Bedankt voor de reactie. Administratief heb ik geen rechten meer maar heb ik dan nog plichten in dit geval voor de woning? Want ik moet nu wel zorgen dat het maandelijks betaald wordt.
Ja, dat volgt uit dat u mee getekend heeft voor het huurcontract. U bent beide hoofdelijk aansprakelijk en het is altijd gemakkelijker om iets af te dwingen bij de persoon die niet in de cel zit.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 11 mei 2021 10:10

Inderdaad was in mij uitleg niet zo duidelijk uw contractuele verbintenissen zal u alsnog moeten nakomen dus huurcontract qua nutskosten als u getekend hebt enz enz.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 11 mei 2021 14:20

Politie zegt dat ik eigenlijk niet meer binnen mag omdat ik op andere adres ben gevestigd.
Zéér kort door de bocht vanwege politie ( tenzij pand zou verzegeld zijn , of als er een rechterlijke uitspraak zou zijn dienaangaande , of indien het slot van de deur zou vervangen zijn , en u geen sleutel daarop heeft ) .

Als ( mede) huurder(ster ) hebt u ten allen tijde recht om het pand te betreden, zeker indien u toelating van medehuurder hebt , OF zelfs maar indien u in het bezit van de sleutel bent ( wat een toelating impliceert van de medehuurder ) .

Het feit dat u ergens anders gevestigd bent ( gedomicilieerd ? ) doet daar niets aan af .
Want dat zou betekenen dat , indien beiden apart gedomicilieerd staan , maar toch nog iets gemeenschappelijk huren ( kantoor , bedrijfsruimte , autostandplaats ) u daar geen toegang meer zou hebben , vanwege een ander domicilie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”