Stoppen huurcontract door eigenaar na 11 jaar

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

Stoppen huurcontract door eigenaar na 11 jaar

#1 , 10 mei 2021 17:04

Kan ik als verhuurder het 9-jarig huurcontract, dat stilzwijgend verlengd is, beëindigen met een 6 maanden opzeg zonder schadevergoeding?
Momenteel zit het contract in zijn 11de jaar.
Op de website van Vlaanderen lees ik:
"Als verhuurder kunt u een huurovereenkomst van lange duur opzeggen onder bepaalde voorwaarden, steeds met een termijn van zes maanden die begint op de 1ste van de maand na de opzegging. Na een opzegging door de verhuurder kan de huurder steeds een tegenopzeg geven met een termijn van één maand. Bij een opzegging zonder motief behoudt de huurder in dat geval zijn recht op de eventueel verschuldigde schadevergoeding."
Wat houdt zo'n tegenopzeg in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 10 mei 2021 18:00

Wat houdt zo'n tegenopzeg in?
Dat de huurder jou een opzegbrief stuurt tijdens de 6 maanden opzegperiode nadat jij als verhuurder hebt opgezegd. Logisch ook, het kan immers best zijn dat de huurder een week later al iets gevonden heeft. Waarom zou die dan nog 6 maanden moeten blijven?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 10 mei 2021 18:16

Voor eigen bewoning (of familielid) kan je op elk moment opzeggen mits 6 maand opzeg (zie hierboven). De buitengezette huurder kan 18 maand huur vorderen als jezelf (of familielid) er niet lang genoeg gedomicilieerd was.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 10 mei 2021 18:33

Maar de tekst die TS vermeldt, is enkel in geval van opzeg voor eigen bewoning.
Voor een opzeg om een andere reden, moet de verhuurder opzeggen tegen het einde van een driejaarse periode, dus ten laatste in de zevende maand voor dat einde.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 10 mei 2021 20:24

U valt nog onder de federale wetgeving contract van voor 2019
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

silke2
Topic Starter
Berichten: 60

#6 , 11 mei 2021 08:10

Maar het komt er dus op neer dat ik in het elfde jaar van het huurcontract als verhuurder de overeenkomst niet kan stoppen zonder met 6 maanden vooropzeg zonder ook extra schadevergoeding te betalen aan de huurder. Ik moet wachten tot 6 maanden voor het verlopen van de stilzwijgende verlenging van 3 jaar, en dan kan ik pas verbreken zonder vergoeding.
Is dit correct?

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 11 mei 2021 08:17

Tegen het einde van de eerste periode van negen jaar kan de verhuurder al opzeggen zonder speciale reden, en zonder enige vorm van schadevergoeding.
U bent nu in het elfde jaar, en u kan opzeggen tegen het einde van het twaalfde jaar, met een opzegperiode van zes maand; als u dat wenst kan u die opzeg al vroeger meedelen.

Een andere mogelijkheid om een einde te stellen aan het huurcontract zie ik niet, tenzij u in der minne overeen komt met de huurder (wat altijd kan), of dat u zou opzeggen voor eigen bewoning.

Terug naar “Huren”