kan rechter de 6 maanden opzeg inkorten vr bewoning nieuwe eigenaar-verhuurder en huurder doen verhuizen nr eigen woning

bosprocureur
Berichten: 6856

Re: kan rechter de 6 maanden opzeg inkorten vr bewoning nieuwe eigenaar-verhuurder en huurder doen verhuizen nr eigen wo

#16 , 03 mei 2021 07:36

Dus dat ene puntje(melding,officieel) zit u nog dwars☺.

Hoofdzaak is dat de akte definitief verleden is; het is beleefd om dat ook, al dan niet officieel, mee te delen aan de huurder, maar verder heeft de manier waarop die melding gedan wordt geen invloed. U mag dus op uw twee oren slapen. Wel de planning voor de verhuis strikt aanhouden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 03 mei 2021 09:55

Ik heb ooit een aangetekende brief ivm een opzeg afgegeven op het postkantoor, amper 5 minuten na ondertekening van de notariële akte. Postkantoor was naast het notariskantoor gelegen.

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#18 , 03 mei 2021 10:52

In een privebericht hier, krijg ik van iemand heel positief nieuws, dat de verhuurder steeds aan het kortste eind trekt, en indien de verbouwing niet klaar is, kan de huurder via de rechter een verlenging van de huuropzeg bekomen.

Ik denk niet dat dit laatste zal nodig zijn... maar men weet nooit.

Bedankt nogmaals iedereen voor de klare en eensluidende info op mijn vraag.


Mijn andere vraag blijft spijtig genoeg onopgelost :
"
hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?
"
Zie:
viewtopic.php?f=38&t=131686

Het ware interessant om ook hierop wat meer eenduidige info te krijgen.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 03 mei 2021 11:35

"hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?"
De wet voorziet niets specifiek.
Kan met een uittreksel uit MYMInFIN.
Of met een attest van erfopvolging indien het een erfenis betreft.
Zo doe ik het steeds als er pezewevers (1) daarover lastig doen..

(1) https://www.ensie.nl/betekenis/pezeweve ... odslaan%21
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 03 mei 2021 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#20 , 03 mei 2021 11:48

@Thomas Morus
gelieve te reageren via de vraag in het forum aub
"
hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?
"
Zie:
viewtopic.php?f=38&t=131686

Deze vraag is voor mij namelijk afgesloten (de bovenstaande niet).
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#21 , 03 mei 2021 11:52

@Thomas Morus
gelieve te reageren via de vraag in het forum aub
"
hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?
"
Zie:
viewtopic.php?f=38&t=131686

Deze vraag is voor mij namelijk afgesloten (de bovenstaande niet).

U bent niet degene die vragen afsluit.
Alleszins kent u nu het antwoord.
Het zou vragenstellers op het forum sieren om hun plaats als vragende partij te kennen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#22 , 03 mei 2021 12:16

@Thomas Morus
Ik heb geen zin in zinloze discussies.
Blijf bij het topic aub.
Voor mij is dit afgesloten.
Moderator smijt maar toe.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

bosprocureur
Berichten: 6856

#23 , 03 mei 2021 13:07

@ TS Niet tevreden over de dienstverlening? Vraag dan je geld terug :) .

Ik vind dat veel mensen lange teentjes hebben als ze hier niet het antwoord krijgen dat ze willen horen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#24 , 03 mei 2021 13:12

Vooral al ze vragen stellen over imaginaire problemen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#25 , 03 mei 2021 13:43

Voor wie niet goed mee is, voor de 3de keer :
"
Bedankt nogmaals iedereen voor de klare en eensluidende info op mijn vraag.
"
En als er iemand geld voor wil, stuur maar de rekening ;-)
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

freelance
Berichten: 2615

#26 , 03 mei 2021 14:17

dat ik een einde wens te stellen aan het huurcontract op datum van 01-11-2021 [..] begint de vooropzeggingstermijn, die minstens 6 maanden duurt, te lopen vanaf 01-05-2021."
Staat de identiteit van de persoon( personen ) vermeld als zijnde degenen die het goed willen betrekken ?

Art. 3 .2 huurwet geldig voor contracten van voor Jan. 2019 ;
Gedurende deze periode van negen jaar heeft de verhuurder de mogelijkheid onder bepaalde voorwaarden een einde te stellen aan de overeenkomst.1. Het persoonlijk betrekken van het goed De verhuurder kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen om het goed persoonlijk te betrekken
dit uitsluitend op voorwaarde een opzegging van zes maand te betekenen.Om geldig te zijn moet de opzegging het motief en de identiteit van de persoon vermelden die het gehuurde goed werkelijk zal betrekken.Deze persoon kan zijn:•
de verhuurder zelf;•
zijn/haar echtgeno(o)t(e);•
zijn/haar kinderen, kleinkinderen of geadopteerde kinderen en de kinderen van de echtgeno(o)t(e);• bloedverwanten in de opgaande lijn (vader,moeder, grootouders) en deze van zijn/haar echtgeno(o)t(e);• broers, zusters, ooms, tantes, neven, nichten en deze van de echtgeno(o)t(e).
Een opzeg door de verhuurder voor het betrekken door familieleden in de derde graad is niet meer mogelijk tijdens de eerste drie jaar van de huurovereenkomst. Dit geldt voor de contracten gesloten of vernieuwd vanaf 31 mei 1997.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#27 , 03 mei 2021 14:56

@freelance:
ja de opzegbrief is helemaal in orde, oa de identiteit wordt vermeld

We zijn aan het afwijken van de vraag: of een rechter de 6 maanden opzeg kan inkorten.
En het antwoord is ondertussen gekend: nee
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

bosprocureur
Berichten: 6856

#28 , 03 mei 2021 15:08

Hier moet ik toch een opmerking plaatsen:

De antwoorden die in het forum gegeven worden, zijn meestal OOK bestemd voor anderen dan de TS . en de aanvulling in #26 van freelance is zeer terecht.

Als zou blijken dat de in de opzeg genoemde persoon er bijvoorbeeld
na achttien maanden (dacht ik) nog niet of niet meer gevestigd is, of er tenminste gebruik van maakt, kan de huurder nog eens flink langs de kassa passeren. :)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#29 , 03 mei 2021 15:31

We zijn serieus aan het afwijken, hierbij:

Ter info, van Wonen Vlaanderen :
"Het einde en de opzeg van de huurovereenkomst"
https://www.wonenvlaanderen.be/huren/he ... ereenkomst
"
Een contract van 9 jaar kan ten allen tijde door de verhuurder worden opgezegd om er zelf te gaan wonen. De opzegtermijn is 6 maanden. De verhuurder is verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moet daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven. Wanneer hij deze voorwaarden niet naleeft riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen.
"
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#30 , 03 mei 2021 15:34

@bosprocureur
Uiteraard zijn de antwoorden voor iedereen bestemd.
Maar ik zou toch aanraden om binnen het topic te blijven anders kan men beter de komplete topic-indeling achterwege laten an alles posten in 1 onwijzigbaar eeuwig topic ala 'gooi het er maar eens goed uit' ;-)
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Terug naar “Huren”