hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?

#1 , 29 apr 2021 17:13

Betreft: hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?

De renovatie van onze woning zal - na (te) vele jaren - binnen enkele maanden klaar zijn om er naar te verhuizen.
Ondertussen wonen we, sedert 01-12-2014, in een huurhuis met geregistreerd particulier huurcontract 3-6-9.

De verhuurder-eigenaar verkocht de huurwoning via een immo-kantoor, dat ons midden februari 2021 een nieuwe eigenaar mailde.
Die persoon mailde ons, om de woning snel te verlaten om er zelf in te komen wonen. Wij wezen op onze huurdersrechten van 6 maanden opzeg, bij bewoning door de verhuurder.

Op 27-04-2021 stuurde deze persoon ons een aangetekend schrijven met de opzeg van 6 maanden en een ander bankrekeningnummer om de huur te betalen.

Het maakt ons niet uit om aan een nieuwe eigenaar de huishuur te betalen, en ook niet dat we uit het huurhuis moeten, omdat onze eigen woning toch tijdig klaar zal zijn.

Maar, in deze phishing-tijden leerden we meer wantrouwig te zijn : deze persoon print een brief, stuurt ons die, met een bankrekeningnummer, en vraagt om daarop onze huishuur over te schrijven, zonder officieel bewijs dat die persoon de verhuurder/eigenaar is van het huurhuis dat we bewonen.

Via mail vermoed ik dat het wel de eigenaar is, en kan ik vragen of het de briefschrijver is. Maar daar gaat het niet om. We wensen dit officieel ordentelijk af te handelen. Liefst op basis van bewijs door een overheid.

De vragen :

1) Hoe bewijst een nieuwe eigenaar van een huurhuis officieel aan de huurder, dat die de nieuwe verhuurder is (waaraan men huur moet betalen) ?
(welk document moeten wij, huurder van een nieuwe verhuurder, verwachten?)

2) Dient de nieuwe eigenaar van een huurhuis zich EERST officieel te bewijzen als nieuwe verhuurder, waarna die pas het huurcontract kan opzeggen (om zelf de woning te bewonen) ?

Bedankt voor een woordje uitleg.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 apr 2021 17:17

De verhuurder kan dergelijk bewijs eenvoudig downloaden uit MyMinFIN en aan de huurder versturen.

Of u zoekt het zelf op:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... egevens#q1
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#3 , 29 apr 2021 17:27

Thomas Morus, bedankt voor het supersnelle antwoord !

Daarmee is mijn vraag 1 opgelost: de verhuurder download via MyMinFin een 'eigenaar-bewijs' van een woning en stuurt dat naar de huurder, om zich vanaf dan officieel aan te kondigen als nieuwe verhuurder.

Blijft nog vraag2:
2) Dient de nieuwe eigenaar van een huurhuis zich EERST officieel te bewijzen als nieuwe verhuurder, waarna die pas het huurcontract kan opzeggen (om zelf de woning te bewonen) ?
(en waarna pas de huurder start met het betalen van de huur op het nieuwe bankrekeningnummer ?)
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 apr 2021 17:38

De verhuurder kan dergelijk bewijs eenvoudig downloaden uit MyMinFIN en aan de huurder versturen.
Die gegevens staan er pas na een paar weken op. Best notaris een briefje laten opmaken met de melding dat jij nu verhuurder bent en dit sedert...... Je kan ook een kopie maken van uw akte en hem die geven nadat je bepaalde prijsgegeven onzichtbaar het gemaakt

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#5 , 29 apr 2021 18:03

Thomas Morus,
Ik vind enkel het oorspronkelijke huurcontract op MyMinFin :
https://financien.belgium.be/nl/particu ... egevens#q1
Een eigendomstitel van een woning 'gemotiveerd' aanvragen kost trouwens 15 EUR.
Ik denk dat de verhuurder dit moet doen.


Bedankt mava105.

Ik begrijp, tot hiertoe, dat de inhoud (opzeg huurcontract + nieuw bankrekeningnummer huur) van het aangetekend schrijven van 27-04-2021 van de nieuwe verhuurder aan de huurder, ongeldig is, omdat de nieuwe verhuurder zich nog niet officieel (met een officieel notarieel bewijs) bij de huurder (wij) kenbaar maakte als nieuwe eigenaar van de huurwoning.

Dat betekent dat de opzeg, gegeven in het aangetekend schrijven, niet rechtsgeldig is.
Dat betekent dat de huur niet op dat nieuw bankrekeningnummer, in het aangetekend schrijven, dient betaald te worden.

Klopt mijn bovenstaande redenering ?
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 29 apr 2021 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 29 apr 2021 18:13

Neen die klopt niet.
Er bestaat geen wettelijke vormverplichting daaromtrent.
De opzegtermijn begint te lopen vanaf het AS.
Maar u mag wel een eigendomsbewijs vragen.

Hebt u bij de start van uw huidig huurcontract ook een eigendomsbewijs gevraagd?
Dat zou hoogst ongebruikelijk zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#7 , 29 apr 2021 18:27

Thomas Morus,

Het oorspronkelijke huurcontract is in 2014 ondertekend door alle partijen, fysiek ter plaatse bij een makelaar, die aangesteld is door de vorige verhuurder. Die makelaar heeft gemaild dit contract niet meer op te volgen (de verkoop werd trouwens via een makelaar-concurrent geregeld door de vorige eigenaar).

Indien er geen eigendomstitel van een woning vereist is hoe weet de huurder dan, dat wie zich voordoet als nieuwe verhuurder officieel de nieuwe eigenaar is ? Dat klopt toch niet ? Iedereen kan dus, zonder officieel bewijs, een aangetekend schrijven sturen: ik ben uw nieuwe verhuurder, betaal uw huur nu op mijn rekening.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#8 , 29 apr 2021 18:34

Bijkomende info: wij hebben als huurder de nieuwe verhuurder/eigenaar nog nooit gezien. We kenden enkel de naam via het immo-kantoor en een mailadres waar je niets kan uit afleiden.
Nu pas in het aangetekend schrijven van 27-04-2021 staat een tel.nummer en adres. Ik vind die persoon ook niet via Google. Niet dat iedereen verplicht is om social media te gebruiken. Dat niet.
Dat maakt mij ook niet direct ongerust, wel wantrouwig. Ik denk aan de toekomst, dat deze persoon nogal 'nonchalant' is en er daardoor problemen kunnen opdagen. Daarom wensen wij alles officieel in orde te hebben.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 29 apr 2021 18:37

" Iedereen kan dus, zonder officieel bewijs, een aangetekend schrijven sturen: ik ben uw nieuwe verhuurder, betaal uw huur nu op mijn rekening."

Dat kan.
Het zou zelfs niet de eerste keer zijn dat een grapjas een huis "verkoopt" dat niet van hem is.

Het is niet omdat iemand niet op sociale media vertoeft dat hij nonchalant is. Ik zou eerder het tegengestelde beweren, nml. dat die persoon juist zeer voorzichtig is.

Bel die eigenaar op en vraag een bewijs dat hij eigenaar is.
Zijn AS is alleszins geldig. De kans dat u de opzegtermijn kunt verlengen is nihil.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#10 , 29 apr 2021 19:42

Met 'nonchalant' bedoel ik dat de nieuwe verhuurder zich niet met een eigendomstitel als nieuwe eigenaar kenbaar maakt bij de huurder. Dat is misschien niet verplicht, en wel slordig.
Omdat onze eigen verbouwde woning in de slotfase zit zijn 6 maanden vooropzeg meer dan genoeg vooraleer te verhuizen. De opzegtermijn verlengen is totaal niet de bedoeling, wel er voor zorgen dat alles officieel en duidelijk in orde is om toekomstige problemen te vermijden (door huidige slordigheid).
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 29 apr 2021 19:48

Met 'nonchalant' bedoel ik dat de nieuwe verhuurder zich niet met een eigendomstitel als nieuwe eigenaar kenbaar maakt bij de huurder. Dat is misschien niet verplicht, en wel slordig"

Wordt bij mijn weten nooit gedaan dat meedelen van een eigendomstitel. Ik heb het nog nooit meegemaakt. En ik ben niet slordig.
De huurders hebben wel een huurcontract door mij ondertekend. Ze zijn dus 100 percent ingedekt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#12 , 29 apr 2021 20:12

Vanuit het standpunt van de huurder bekeken is het slordig dat verhuurders wisselen zonder te bewijzen eigenaar te zijn.

Mijn besluit met de antwoorden tot hiertoe: typisch Belgisch surrealisme.
Het blijft onduidelijk.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 29 apr 2021 20:17

Veel eigenaars-verhuurders hebben geen eigendomsakte. Dat is bv het geval indien ze het goed hebben geërfd. Zo kan een onroerend goed vele mede-eigenaars hebben ingevolge een erfenis, maar die hebben geen "eigendomstitel" die ze kunnen tonen.

Ze kunnen enkel hun gegevens dowloaden vanuit MyMinFIN.
Of aanslagbiljet onroerende voorheffing tonen, indien ze dat al bezitten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 apr 2021 20:42

Eerlijk gezegd denk ik dat u eerder principieel moeilijk aan het doen bent, dan dat u echt twijfels hebt dat u met de nieuwe eigenaar te doen hebt.

Terecht dat u initieel hebt laten weten dat u recht hebt op 6 maanden opzeg, maar de rest lijkt me bij de haren getrokken.

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#15 , 29 apr 2021 21:30

jaja klopt, de puntjes op de i willen = moeilijk doen
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Terug naar “Huren”