Tocht aan ramen, sta je ergens wettelijk gezien?

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

Tocht aan ramen, sta je ergens wettelijk gezien?

#1 , 28 apr 2021 11:07

Hallo,


Als er erge tocht door de ramen komt maar er is wel dubbel glas, in hoeverre is dat wettelijk? Heb je een punt, heb je kans dat je gelijk krijgt en ze daar iets aan moeten doen als je dat zou aanklagen voor een vrederechter? 2 buren hebben het meermaals aangekaart bij de huisbazen, wij niet omdat we een goei gordijn hebben aan het schuifraam in de living maar hier is ook veel tocht als je dat opzij schuift.
De huisbazin heeft gezegd dat de rubbers versleten zijn. Maar er wordt niks aan gedaan. Ze weten al jaren dat er problemen zijn van tocht aan de ramen.

Wij hebben 2 winters de accumulatieverwarming gebruikt die hier staat en nog veel kou gehad. We waren dat zo moe dat we 2 keramische verwarmingen gekocht hebben en daar mee verwarmen heel deze winter. Dat lukt goed, al blijft er enorme koude zodra het gordijn iets opzij gaat. Wij hebben een goei gordijn, maar als je die iets opzij schuift krijg je enorme koude en tocht.
Er is dubbel glas, maar is er een wetgeving over hoe goed dat glas moet zijn en over tocht? Hebben we gelijk als we dat aanbrengen voor een vrederechter?

Wij hebben die 2 winters betaalbaar kunnen verwarmen met accumulatie ook al hadden we constant koud, maar 2 buren moesten enorm veel bijbetalen aan hun elektriciteit door die accumulatieverwarming en hadden koud. Je kan niet comfortabel verwarmen zonder je blauw te betalen, mede door warmteverlies door de tocht.


Onze huisbazen hebben een pakket van Telenet voor heel het gebouw waar veel bewoners vanaf willen. Dat is voor auteursrechten en kabelabonnement, terwijl iedereen dat aan zijn eigen provider betaalt. Voor ons is dat helemaal weggesmeten geld omdat wij bij Scarlet zijn en dat heeft niks te maken met de kabel van Telenet. Wij willen daar al heel lang vanaf. Een paar mensen krijgen een korting bij Telenet, omdat ik hen dat heb verteld over dat abonnement en ze daar voor naar Telenet gingen. Maar mensen die het niet weten betalen dubbel: zowel aan hun provider als in de jaarafrekening aan de huisbazen.

We hebben niet helemaal vrije keuze van provider want Orange kan niet installeren door dat abonnement. Wij met enkele huurders hebben een gesprek gehad met de huisbazin, om te vragen of dat pakket opgezegd kan worden. Ze hebben besloten om dat te houden.

Nu zijn er 2 appartementen verkocht. Aan die mensen is verteld van dat pakket, die kopers zijn daar niet gelukkig mee. Zij zouden op zo 'n algemene vergadering daar iets van kunnen zeggen en vragen om dat af te schaffen, maar dat is niet zeker dat we zo van dat pakket vanaf geraken en wie weet wanneer. Ondertussen kost dat jaarlijks 160 euro aan elke bewoner, op de jaarafrekening.

2 buren lieten een woningonderzoek gebeuren maar dat is op gemeentelijk vlak niet onpartijdig verlopen hebben ze gemerkt. De huisbazen zijn eigenaar van een groot immokantoor hier en op het gesprek daarover bij de gemeente en burgemeester merkte de buurvrouw dat al haar problemen en argumenten afgedaan werden en ze hadden het gemoedelijk over “De K” (huisbaas). Wat heeft het nut dan van een woningonderzoek.
We weten niet waar we kunnen zijn voor een volledig onafhankelijk onderzoek van de appartementen of van de accumulatieverwarming. Want als je het aan de huisbazen vraagt sturen zij aannemers waar ze mee samenwerken en dan is het altijd in hun eigen voordeel.

Onze buurman heeft naar Testaankoop gemaild en die zeiden dat we een advocaat moesten nemen met alle bewoners die mee willen doen en dan naar de vrederechter moeten. Maar ik wil eerst meer informatie voor we zoiets doen.

Als we die dingen zouden aanklagen (tocht, accumulatieverwarming waarmee je niet op een betaalbare wijze deftig kan verwarmen, pakket Telenet), hebben we dan kans op gelijk halen? Of zijn de wetgevingen niet aan onze kant omdat er dubbel glas is en verwarming is in de nodige ruimtes, ook al warmt ze niet genoeg en is het enorm duur?

Ik dank u heel vriendelijk voor uw hulp.

Vriendelijke groeten,
Larissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 apr 2021 12:18

Een pak tochtstrippen in de Dhz kost een pak minder ( om en nabij de 5,50 € voor 6 lm) en dan een procedure bij de vrederechter.
Als je daarover gaat procederen, zal de VR een gerechtelijk deskundige aanstellen, die u dan een voorschot zal vragen dat gemakkelijk al 2.500,00 € bedragen. Als je al gelijk haalt, kan je dat terugvorderen van tegenpartij, in dit geval verhuurder.

https://www.brico.be/nl/badkamer-keuken ... lsrc=aw.ds
Laatst gewijzigd door mava105 op 28 apr 2021 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 28 apr 2021 12:19

"Als we die dingen zouden aanklagen (tocht, accumulatieverwarming waarmee je niet op een betaalbare wijze deftig kan verwarmen, pakket Telenet), hebben we dan kans op gelijk halen?"

Misschien wel voor de defecten aan de ramen indien de rechter ze als ernstig genoeg beoordeelt.

Maar zeker niet voor de accumulatieverwarming (stond die er al niet toen u begon te huren? Wist u dat niet?) en ook niet voor de gemeenschappelijke telenetaansluiting (indien die vermeld is in het huurcontract).
Het is best mogelijk dat overgang naar individuele kabelaansluitingen grote werken noodzaakt aan de gemeenschappelijke delen van het gebouw en dan is het een beslissing te nemen door de VME tijdens de AV. Indien uw verhuurder niet de enige eigenaar is in het gebouw is hij daardoor alleszins ook gebonden en kan hij -indien hij dat zou willen- uw wensen niet tegemoet treden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 28 apr 2021 14:52

Als we die dingen zouden aanklagen (tocht, accumulatieverwarming waarmee je niet op een betaalbare wijze deftig kan verwarmen, pakket Telenet), hebben we dan kans op gelijk halen? Of zijn de wetgevingen niet aan onze kant omdat er dubbel glas is en verwarming is in de nodige ruimtes, ook al warmt ze niet genoeg en is het enorm duur?
Er staat niets in de wet omtrent verplichting van ramen die geen tocht mogen veroorzaken , indien dubbel glas ( en accumulatie verwarming ) .
Technisch kunnen er fouten zijn ( zoals versleten rubbers ) , maar geen wettelijk beletsel .
In het beste geval stuurt een vrederechter een deskundige ( zie hierboven de consequenties ) .
Een woning onderzoek is nutteloos voor dergelijk " gebrek " , als dat er helemaal niets mee kan bereikt worden ( hoogstens zal de gemeente de eigenaar daarvan op de hoogte stellen ,die dan de vrijheid heeft om er " ooit eens iets aan te doen " ) ( maar geen consequenties ) .

Voor de rest : zie #3
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KJ86
Berichten: 2662

#5 , 28 apr 2021 19:00

De gemeente reageert niet door de zogezegde connecties van de verhuurder maar omdat jullie als huurder buitenproportioneel reageren op het defect aan de ramen. Als zoiets gedefinieerd zou worden als een defect, kan het simpel opgelost worden door de rubbers te vervangen of misschien zelfs simpelweg te onderhouden (masseren met vaseline om ze terug soepel te maken). Je hebt ook ramen die door hun constructie onmogelijk tochtdicht kunnen zijn. De ouderdom zal daarvoor bepalend zijn.

Volgens mij speelt er meer, een onderliggende haat tegenover verhuurder, die door het geroddel in de blok versterkt wordt. De enige raad die ik daarvoor kan geven is dat je meer vliegen vangt met honing dan met azijn.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 apr 2021 07:10

Jullie huren blijkbaar ?
Verhuis dan.

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#7 , 29 apr 2021 14:18

Bedankt voor jullie antwoorden.

Wij (mijn man en ik) zijn van in het begin niet van zin om het zo ver te drijven van naar de vrederechter te gaan, het zijn vooral 2 buren die dat persé willen en willen dat wij meedoen.

Waar wij voordien woonden zaten we véél slechter dan nu, voor ons is dit appartement een enorme vooruitgang. Voor de 2 buren is het een achteruitgang, daarom waarschijnlijk hun hevige verzet.

Die accumulatieverwarming staat er in van toen het gebouw gezet is, zo 'n 30 jaar geleden. Die elektriciteit in die 2 winters dat we ze gebruikten was nog heel betaalbaar. Van die 2 andere buren zijn dat recentere accumulatietoestellen en zij hadden een enorm hoog verbruik de 2 laatste winters (sinds ze er wonen).

Ik heb daarstraks tochtstrips ontdekt op internet, die gaan wij aanschaffen, dat zou al veel moeten schelen.

Wij zijn inderdaad allemaal huurders, er zijn 2 appartementen verkocht pas geleden.

Wij (mijn man en ik) hebben geen groot probleem met de huisbazen of met het appartement. Wij verwarmen met onze keramische verwarmingen en door ons gordijn hebben wij weinig last van de tocht aan de ramen.

De ramen zijn van hout en ik las al dat dat gemakkelijker tocht geeft dan PVC enzo. Het gebouw is ongeveer 30 jaar oud. De huisbazin zei zelf al eens dat de rubbers versleten zijn.

Die 2 buren hebben dat zelfs nooit in een aangetekende brief gemeld, de ene heeft het in een mail gezet van die tocht en heeft het laten zien toen de huisbazin bij hem kwam, bij de buurvrouw weet ik niet zeker of zij iets heeft gemeld van tocht.
Wij hebben het nooit gemeld omdat ons gordijn veel tegenhoud, daardoor hebben wij er amper last van.
Ik zei al direct toen zij begonnen over de vrederechter tegen mijn man: wij kunnen dat niet doen want we hebben ze nooit iets officieel gemeld, dan trekt het op niks dat je ineens met de vrederechter bovenkomt.

Volgens mij denken de 2 buren niet goed na, ze zijn heel zeker van hun zaak dat ze gelijk gaan krijgen en dat de huisbazen en hun kantoor een serieus probleem gaan krijgen, ze zijn overtuigd van hun gelijk. Wij al van in het begin niet zo.

Dat Telenet pakket vinden wij nogal zinloos maar we blijven daar niet tegenin gaan, de huisbazen lieten duidelijk horen dat ze het niet willen opzeggen. Wij hebben al lang gezegd: als dat de kost is die we moeten betalen om hier te mogen wonen, dan doen we dat. We wonen hier heel graag en voor ons zijn dat kleine nadelen, maar het voordeel van hier te wonen is voor ons veel groter.
De 2 buren bekijken dat naar hun situatie en zij zien dat anders.
Laatst gewijzigd door larissa op 29 apr 2021 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 29 apr 2021 14:23

U moet zich niet laten opjutten.
Alles is relatief en dient in juiste context te worden gezien.
Fundamentalistische huurder-querelanten zagen de poten af van de stoel waar ze op zitten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

larissa
Topic Starter
Berichten: 37

#9 , 29 apr 2021 14:32

Zo gemakkelijk laten wij ons niet doen tegenover de buren, daarom dat we eerst vragen stellen en verder nagaan hoe het zit. Als zij willen doordrijven moeten zij het maar doen, wij gaan er niet in mee.

Zij zijn nog harder gedreven tot actie omdat ze allebei dik 1000 euro bij hun elektrititeitsrekening moesten bij betalen. Maar als zij graag in de put springen en het persé doordrijven moeten zij het weten, wij waren er al van in het begin niet voor te vinden.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 29 apr 2021 14:58

Onze ramen zijn van de jaren 80 - en inderdaad de sluitingsrubbers zijn lichtjes verhard en dienen vervangen te worden edoch de leverancier is gestopt en zelfs de Duitse firma producent bestaat niet meer. Dar vind men niet zo direct nog rubbers van.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 29 apr 2021 18:51

Ik heb daarstraks tochtstrips ontdekt op internet
Elke doe het zelf zaak heeft die, en in verschillende diktes

Als ramen getrokken zijn, ga je waarschijnlijk verschillende diktes nodig hebben op verschillende plaatsen
De ramen zijn van hout en ik las al dat dat gemakkelijker tocht geeft dan PVC enzo.
Houten ramen van pakweg 30 jaar oud, kunnen zo krom staan als wat
Zeker aan een zuidkant (zon)
Hier kan ik er onderaan een vinger tussen raam en kozijn steken
Ramen zijn zo'n 40 jaar oud, en gaan er bij renovatie allemaal uit ... die hebben hun tijd gehad.

Dat Telenet pakket vinden wij nogal zinloos maar we blijven daar niet tegenin gaan, de huisbazen lieten duidelijk horen dat ze het niet willen opzeggen.
Je hebt ook de optie om het te gebruiken ...
Geen idee of het vergelijkbaar is met wat je bij andere aanbieder hebt
(ik vermoed van niet, om technische redenen)

Terug naar “Huren”