Huurwaarborg

Jo_boeckx97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 28 apr 2021 10:33

Beste,

Ik ben eind december 2020 uit mijn huurappartement gestapt, dit is vroeg tijdig gebeurt maar heb mijn 3 maanden boete verder betaald. Nu doet het immo kantoor moeilijk voor de vrijgave van mijn huurwaarborg, er zouden nog dingen niet in orde zijn volgens hun en nog spullen in het appartement aanwezig zijn. In december zijn er 2 mensen van de immo komen kijken en hebben we een papier ondertekend voor de huurwaarborg vrij te geven omdat alles “in orde” was. Kunnen ze dit nu ineens allemaal achterhouden? Ik neem al 5 maanden contact met hen op en word gewoon afgewimpeld
Laatst gewijzigd door Jo_boeckx97 op 28 apr 2021 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1684

#2 , 28 apr 2021 10:36

contactcontact
wie contact, wat contact,hoe contact....

al een aangetekende brief verstuurd??

Jo_boeckx97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2021 10:40

contactcontact
wie contact, wat contact,hoe contact....

al een aangetekende brief verstuurd??
Had een aangetekende brief verstuurd in September om mijn huur op te zeggen, we hebben contact gehad via telefoon want op mail reageren ze niet meer. Elke keer krijg ik ook iemand anders aan de lijn omdat de persoon van het laatste telefoon gesprek niet beschikbaar zou zijn.

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 28 apr 2021 11:30

Wat bedoel je met achterhouden? Heb jij dan geen kopie van dat ondertekende papier over de huurwaarborg?

Jo_boeckx97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2021 12:20

Wat bedoel je met achterhouden? Heb jij dan geen kopie van dat ondertekende papier over de huurwaarborg?

Neen, daar heb ik ook al 4 mails voor gestuurd want ze gingen er een kopie van maken. En de meneer van de immo wie dit mee ondertekend heeft dat die borg terug vrij gemaakt word weigert op mij te antwoorden.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#6 , 28 apr 2021 14:28

Ga zo snel als je kan naar de griffie van de vrederechter en start een verzoening (gratis) of een gerechtsprocedure (verliezer betaalt) op.

Staat het geld wel een huurwaarborgrekening op jouw naam?

freelance
Berichten: 2615

#7 , 28 apr 2021 14:29

Ja maar ! ? Een beetje duidelijkheid alstublieft .
Er wordt iets " achtergehouden "
( " Kunnen ze dit nu ineens allemaal achterhouden? " )

" En ze gingen er kopie van maken . "

Het zou dus vermoedelijk gaan over een plaatsbeschrijving ( " hebben we een papier ondertekend voor de huurwaarborg vrij te geven omdat alles “in orde” was." )
en teruggave van huurwaarborg .

Dit alles laat ons veronderstellen dat u NIET in het bezit bent van deze ( door u ondertekende ? ) plaatsbeschrijving en belofte om huurwaarborg terug te betalen .
Indien dit document in uw bezit is , stuurt u een aangetekend schrijven tot onmiddelijke vrijgave van de huurwaarborg , gezien aan alle formaliteiten is voldaan .

Indien dit document NIET in uw bezit is , dan hebt u geen bewijs van akkoord , en bent overgeleverd aan de goodwill van de immo .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jo_boeckx97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 apr 2021 05:13

Ja maar ! ? Een beetje duidelijkheid alstublieft .
Er wordt iets " achtergehouden "
( " Kunnen ze dit nu ineens allemaal achterhouden? " )

" En ze gingen er kopie van maken . "

Het zou dus vermoedelijk gaan over een plaatsbeschrijving ( " hebben we een papier ondertekend voor de huurwaarborg vrij te geven omdat alles “in orde” was." )
en teruggave van huurwaarborg .


Dit alles laat ons veronderstellen dat u NIET in het bezit bent van deze ( door u ondertekende ? ) plaatsbeschrijving en belofte om huurwaarborg terug te betalen .
Indien dit document in uw bezit is , stuurt u een aangetekend schrijven tot onmiddelijke vrijgave van de huurwaarborg , gezien aan alle formaliteiten is voldaan .

Indien dit document NIET in uw bezit is , dan hebt u geen bewijs van akkoord , en bent overgeleverd aan de goodwill van de immo .
Het papier dat ik ondertekend heb gaat over korfine, dit is de verzekering die de huurwaarborg bijhoud tot het einde van het huurcontract. Niemand kan aan dat geld tot je de beide handtekeningen hebt van zowel mij als van de immo. Dit is nu al 5 maanden geleden ondertekend en heb ik inderdaad geen kopie van.

Maar ze kunnen toch niet mijn volledige huurwaarborg bijhouden zonder een reden?

Jo_boeckx97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 apr 2021 05:18

Wat bedoel je met achterhouden? Heb jij dan geen kopie van dat ondertekende papier over de huurwaarborg?
Neen, dat hebben ze me nooit bezorgd gehad. Ze zouden het via mail doorsturen en vanaf toen hebben ze telkens een ander excuse als ik bel. “Je moet naar persoon... bellen, je krijgt je waarborg binnen 2 weken, er liggen nog spullen van jou”

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 apr 2021 09:52

Heb je de sleutels al afgegeven, en heb je daar een ontvangstbewijs van?
Niet slim om iets te ondertekenen en er geen kopie van te hebben. Als ze me geen kopie kunnen geven, hou ik hun document bij mij, en beloof HUN dat ik een kopie zal maken
Heb je al contact gehad met Korfina rechtstreeks.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 29 apr 2021 14:00

Enkele vragen :
1/ Was er een ingaande plaatsbeschrijving ?
2/ Was er een uitgaande plaatsbeschrijving , en zo ja , hebt u daar kopie van ?
Waren er opmerkingen op de uitgaande plaatsbeschrijving ( zaken niet in orde , ten laste van de huurder ) ?
3/ Hebt u nog een sleutel ?
Wat met " er liggen nog spullen " ? Welke soort spullen ? En kunnen die opgehaald ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 29 apr 2021 16:32

. Ga nooit meer met een immo in zee.
Ik heb nog nooit met een immo gewerkt voor mijn private eigendommen. Steeds goede huurders gehad, en nog NOOIT enige HWB ingehouden. Selectie is alles.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 29 apr 2021 17:05

. Ga nooit meer met een immo in zee.
Ik heb nog nooit met een immo gewerkt voor mijn private eigendommen. Steeds goede huurders gehad, en nog NOOIT enige HWB ingehouden. Selectie is alles.
Ik moet hier toch enige nuance aanbrengen.

Meer en meer verhuurders maken gebruik van professionelen, om hun verhuringen te doen. Dat zal wel zijn reden hebben.

Uzelf bent, mede door de schaal waarop u verhuringen deed, meer dan een gewone professioneel op dat gebied. Niet iedereen heeft die kennis, noch ervaring. En na een goede selectie (nog zo'n punt waarover veel discussie bestaat:) ) is het inderdaad zelden of nooit nodig om de huurwaarborg aan te spreken.

Jo_boeckx97
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 apr 2021 07:01

Enkele vragen :
1/ Was er een ingaande plaatsbeschrijving ?
2/ Was er een uitgaande plaatsbeschrijving , en zo ja , hebt u daar kopie van ?
Waren er opmerkingen op de uitgaande plaatsbeschrijving ( zaken niet in orde , ten laste van de huurder ) ?
3/ Hebt u nog een sleutel ?
Wat met " er liggen nog spullen " ? Welke soort spullen ? En kunnen die opgehaald ?
Ja, de plaatsbeschrijvingen hebben plaatsgevonden en daar waren geen opmerkingen op. Alle sleutels heb ik afgegeven en volgens hun gaat het over kledij dat er nog zou liggen. Ik ben er zeker van dat dit niet kan zijn maar als ik dan vraag of ik eventueel de kledij kan komen ophalen gaan ze me terug bellen wat dus niet gebeurd.

freelance
Berichten: 2615

#15 , 30 apr 2021 14:23

U maakt nog steeds niet duidelijk ( op mijn vraag ) of u kopie hebt van de uitgaande plaatsbeschrijving .
Als u daar kopie van hebt , en immo blijft u aan het lijntje houden , dan zal de enige optie zijn om dit in verzoening te laten gebeuren ( en desnoods gerechtelijke procedure , na verzoening ) bij de vrederechter .

Een al of niet terugbetaling van huurwaarborg is grotendeels verbonden aan een plaatsbeschrijving .

OOK wanneer u geen kopie hebt , maakt het weinig verschil .
Op de rechtbank zal tegenpartij dan kleur moeten bekennen , ofwel met de nodige ( door u ondertekende dokumenten ) ofwel door straal te ontkennen .
Indien men ontkent van een ondertekende uitgaande plaatsbeschrijving te hebben , valt alles terug op de ingaande plaatsbeschrijving , en als deze geen gebreken vermeld heeft , wordt u geacht , bij een eventueel gebrek aan een uitgaande plaatsbeschrijving , het goed teruggegeven te hebben in de staat waarin het zich bevond bij aanvang .
Men zal ook moeilijk kunnen ontkennen dat er geen INgaande plaatsbeschrijving plaatsgevonden heeft , want deze is wettelijk verplicht ( in tegenstelling met een uitgaande ) .

Wanneer sleutels afgegeven worden ( en aanvaard ) , betekent dit dat beide partijen akkoord zijn dat een overeenkomst ten einde loopt ; en moet men niet meer afkomen met smoesjes over achtergelaten kledij .
Als er nog iets aanwezig zou zijn in het pand , kan dit achtergelaten zijn ( gedumpt ) door om het even wie . Als het uw bezitting waren , had de plaatsbeschrijver dit maar moeten noteren in het verslag .
Ga dus niet meer mee in dat verhaal van achtergelaten kledij , want dit is irrelevant .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”