overdracht en onderhuur

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

overdracht en onderhuur

#1 , 27 apr 2021 16:01

Beste

In een model-huurcontract dat ik online vond, staat volgende paragraaf.

"Als het onderverhuurde goed bestemd wordt als hoofdverblijfplaats van de onderhuurder, worden onder voorbehoud van het tweede tot en met het zesde lid, de rechten en verplichtingen van de huurder en van de onderhuurder, wat hun respectieve verhouding betreft, bepaald door deze titel. "

Ook hier (http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet, Art 32) staat een vermelding van het 2de en het 6de lid.
Kan iemand mij vertellen wat men bedoelt met het 2de en 6de lid ? Ik begrijp niet goed naar waar men verwijst.

Sorry voor deze domme vraag, maar ik ben niet thuis in wetteksten en contracten, en ik probeer alles te begrijpen ... maar hier loop ik me op vast.

Vriendelijke groeten
Diederik D'Hert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 27 apr 2021 22:03

Gebruik het woord " zin " in plaats van " lid " , en je bent er .
Wat u ziet in het modelcontract is paragraaf 2 van Artikel 32 .

Dus de rechten en plichten van huurder en onderhuurder worden bepaald door Artikel 32 ( = titel )
onder voorbehoud ( te bekijken als prioritair ) van het tweede tot en met zesde lid ( zin ) van paragraaf 2 .

Voorbeeld :
lid : De duur van de onderverhuring mag de resterende looptijd van de hoofdhuurovereenkomst niet overtreffen.
lid : De huurder brengt de onderhuurder vooraf op de hoogte van zijn hoedanigheid en van de omvang van zijn rechten als onderhuurder.
lid : Als de verhuurder de hoofdhuurovereenkomst beëindigt, moet de huurder uiterlijk de vijftiende dag na ontvangst van de opzegging een afschrift daarvan aan de onderhuurder betekenen en hem ervan in kennis stellen dat de onderverhuring op dezelfde dag als de hoofdhuurovereenkomst beëindigd wordt.
lid : Als de huurder voor het verstrijken van de overeengekomen termijn de hoofdhuurovereenkomst beëindigt, moet hij de onderhuurder een opzeggingstermijn van ten minste drie maanden geven en de onderhuurder een afschrift bezorgen van de opzegging die hij aan de verhuurder richt.

. .Men verwijst dus naar de tekst ( zinnen ) van paragraaf 2 zelf .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2021 22:36

Ik zou eerder zeggen: lid = alinea.
Het vijfde lid:
Als de huurder voor het verstrijken van de overeengekomen termijn de hoofdhuurovereenkomst beëindigt, moet hij de onderhuurder een opzeggingstermijn van ten minste drie maanden geven en de onderhuurder een afschrift bezorgen van de opzegging die hij aan de verhuurder richt. Als de beëindiging van de hoofdhuurovereenkomst plaatsvindt gedurende de eerste driejarige periode van de onderhuurovereenkomst, heeft de onderhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de onderhuurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar.
Bestaat uit twee zinnen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 28 apr 2021 20:53

Dank voor de toelichtingen.

Terug naar “Huren”