Mag een huisbaas eigen werkuren/verplaatsingskosten aanrekenen

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

Mag een huisbaas eigen werkuren/verplaatsingskosten aanrekenen

#1 , 27 apr 2021 11:19

Mag een huisbaas eigen werkuren en verplaatsingskosten aanrekenen voor werken die ten laste zijn van de huurder (beschadigingen bv) en zo ja wat is dat een ‘gangbaar’ tarief?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 apr 2021 11:33

Waarom zou een huisbaas alles gratis moeten doen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2021 11:38

Zoals Lowie zegt : ja dat mag.

Maar : eerst uurtarief en prijs verplaatsingskosten en desgevallend offerte meedelen op voorhand.
Dan kunt u oordelen of het niet interessanter zou zijn of goedkoper een eigen hersteller aan te duiden, vermits u de betaler bent.

Opgelet voor zwart werk. Factuur vragen aan BTW 6%, zeker als hij de werkuren aanrekent als een beroeps..

Reclame

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

#4 , 27 apr 2021 11:58

Dank je wel, heel duidelijk.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

#5 , 27 apr 2021 13:43

Misschien nog dit. Ik ben de verhuurder. Is dit dan zwartwerk?

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 27 apr 2021 14:06

Misschien nog dit. Ik ben de verhuurder. Is dit dan zwartwerk?
Euh...
Eens advocaat van de duivel spelen :

Is dit niet eerder een schadevergoeding?

Huurder berokkent u schade, herstellen zou x,00 € kosten, dus op die basis wordt schadevergoeding berekend. Punt.

Of en hoe de schade dan hersteld wordt, daarover heeft niemand te oordelen.

Persoonlijk zie ik eerder heil in het laten uitvoeren van herstellingen door een vakman, je bent gerust dat het goed en snel gedaan is, en er is geen discussie over het bedrag, want er is een factuur. Blijft alleen nog de onbeschikbaarheid van het goed, die strikt genomen ook moet verrekend worden :)

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2021 14:12

Sluit mij aan bij #6 de advocaat van de duivel. Is ook mijn persoonlijke opinie.

Zijn laatste paragraaf is duidelijk.
Zo lang de verhouding huurder-verhuurder zonder problemen verloopt, is alles oké.

Laten doen met factuur is zonder problemen voor de huurder en voor zijn rekening. Misschien door de hersteller factuur op naam van huurder laten opmaken en te betalen door de huurder.
Wel eerst akkoord maken met de huurder en zijn toelating.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

#8 , 27 apr 2021 15:05

Misschien nog dit. Ik ben de verhuurder. Is dit dan zwartwerk?
Persoonlijk zie ik eerder heil in het laten uitvoeren van herstellingen door een vakman, je bent gerust dat het goed en snel gedaan is, en er is geen discussie over het bedrag, want er is een factuur. Blijft alleen nog de onbeschikbaarheid van het goed, die strikt genomen ook moet verrekend worden :)
Goed misschien wel, snel zou ik niet zo durven zeggen.

jef007
Berichten: 1683

#9 , 27 apr 2021 15:13

eeuh, ik kan niet goed volgen

als een persoon ( een huurder in dit geval) iemand ( zonder btw nr) aanspreekt om enkele werken in zijn huis te komen uitvoeren, tegen betaling, is dat dan geen zwartwerk??

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 27 apr 2021 15:30

Zwartwerk????

Sedert wanneer mag een eigenaar-verhuurder IN ZIJN EIGENDOM geen doe-het-zelf karwei meer uitvoeren?
Sedert wanneer mag een eigenaar-verhuurder geen schadevergoeding meer vragen voor huurschade?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

#11 , 27 apr 2021 15:49

Zwartwerk????

Sedert wanneer mag een eigenaar-verhuurder IN ZIJN EIGENDOM geen doe-het-zelf karwei meer uitvoeren?
Sedert wanneer mag een eigenaar-verhuurder geen schadevergoeding meer vragen voor huurschade?
Aan welk tarief? Mag de huisbaas dat dan vrij bepalen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 27 apr 2021 15:58

Aan een redelijk tarief. Bvb 30 € per uur.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 apr 2021 16:06

Zwartwerk????

Sedert wanneer mag een eigenaar-verhuurder IN ZIJN EIGENDOM geen doe-het-zelf karwei meer uitvoeren?
Sedert wanneer mag een eigenaar-verhuurder geen schadevergoeding meer vragen voor huurschade?
Thomas, in dit geval is het de huurder die herstellingswerken laat uitvoeren ter zijner laste. Natuurlijk mag een verhuurder karweien in zijn verhuurd goed
uitvoeren, die ten laste zijn voor de verhuurder. Maar huurder heeft hiervoor vrije keuze.
Maar zie mijn reactie.
CityBird mag karweien uitvoeren voor hemzelf, maar op kosten van de huurder moet hij toch eerst het akkoord hebben van de huurder.
Indien het tussen beide oké is, dan zijn er geen problemen. Maar men weet nooit, zeker bij einde contract niet. En indien de huurder de rekening ( zwart of wit ) te veel vindt, komen misschien de problemen.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 apr 2021 16:07

https://www.offerteadviseur.be/kostprij ... lusjesman/

hangt er ook vanaf of verhuurder professioneel/zelfstandig is of gewoon een doe het zelver.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 27 apr 2021 16:49

"Misschien nog dit. Ik ben de verhuurder. Is dit dan zwartwerk?"

Ik lees nergens dat het in opdracht van de huurder was.
Citybird is toch verhuurder en hij heeft duidelijk het initiatief genomen om iets in zijn eigendom te gaan herstellen dat stuk is gemaakt door fout huurder.
Ik zie niet in waarom hij daarvoor te biechten moet gaan bij zijn huurder.
Mijn antwoord betrof ook enkel dat het geen zwartwerk is. Eender welke schade, door eender wie veroorzaakt aan een onroerend goed mag door eigenaar worden hersteld. Ook als de eigenaar een professioneel is die hier privé voor zichzelf werkt is er geen zwartwerk en hoeft hij aan zichzelf geen factuur uit te schrijven.

Het is mogelijk dat de huurder de schade niet gaat betalen, maar dat is een ander onderwerp dat losstaat van de vraag of dit zwartwerk is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”