Verbreking huurcontract

Mikado
Topic Starter

Verbreking huurcontract

#1 , 26 jan 2009 16:51

Beste,

Ik had eens een vraagje omtrent mijn huurderssituatie.

Ik ben begin december gaan samenwonen met mijn vriend. Wij hebben beide het contract getekend.
Maar stel dat wij uit elkaar gaan en hij trekt eruit.
Klopt dit dan, dat hij de helft van de huur moet blijven betalen?
Of ben ik foutief geinformeerd?

Met vriendelijke groeten,

Mikado

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2009 11:30

kort gezegd : er is een contractuele verbintenis met de eigenaar/ verhuurder deze moet worden voldaan door beide partijen ongeacht of ze er wonen of niet

als een partij niet meer betaald kan de verhuurder de volledige som eisen en vorderen tgo de andere huurder

de ene huurder moet dan ook maar de andere huurder ingebreke stellen en dagvaarden voor de vrederechter.

Alle kosten lasten maar ook de lusten zijn contractueel bepaald - bij niet naleven kunnen partijen zich dus wenden tot de rechter en ontbinding vragen van het contract mits de contractuele eventueel en niet contractuele schadevergoedingen (gerechterlijke)

scorpioen

#3 , 31 jan 2009 12:48

als een partij niet meer betaald kan de verhuurder de volledige som eisen en vorderen tgo de andere huurder
Ik citeer uit een vonnis van een rechtbank van eerste aanleg, die in beroep tegen een vonnis van de vrederechter uitspraak deed:

"Hoofdelijkheid wordt niet vermoed.

Hoofdelijkheid bestaat enkel indien dit uitdrukkelijk overeengekomen werd (artikel 1202, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek) of door een wettelijke bepaling voorzien is (artikel 1202, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek). [...]
Artikel 222 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt: "Iedere schuld die door een der echtgenoten wordt aangegaan ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen, verbindt de andere echtgenoot hoofdelijk".
Dit artikel heeft enkel betrekking op een schuld die door gehuwden is aangegaan.

Een gelijkaardige bepaling geldt voor de wettelijk samenwonenden (artikel 1477 § 4 van het Burgerlijk Wetboek)

In de huurovereenkomst is nergens bepaald dat de beide huurders zich hoofdelijk verbinden."

De rechtbank besluit hieruit dat de huurders, die feitelijk samenleefden en de huurovereenkomst beiden hadden ondertekend, niet hoofdelijk gehouden zijn, maar ieder voor hun deel. De eigenaar kan van ieder van de huurders maar de helft van de huur vorderen.

scorpioen

Reclame

Franciscus

#4 , 02 feb 2009 17:40

te vlug idd samenwonenden zonder contract - geeft gewoon 2 personen die een contract afsluiten.

Terug naar “Huren”