Huurwaarborg door kasbons

uytteb
Topic Starter

Huurwaarborg door kasbons

#1 , 23 jan 2009 18:10

Mijn huisbaas wil dat ik de huurwaarborg van 3 maanden betaal door middel van kasbons, en ik heb ook een huurovereenkomst in die zin getekend.
Als ik nu echter de laatste versie van de huurwet bekijk, zie ik daarover geen bepalingen meer (die stonden er wel in de vorige). Mijn vraag is daarom: is dit nog wettelijk en is het wettelijk dat voor 3 maanden te eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 jan 2009 18:13

NEEN en eigenlijk een beetje ja..

Neen aan kasbons:

Huurwaarborg is bij wet niet verplicht. indien er een huurwaarborg wordt gevraagd heb je als huurder het recht te kiezen uit 2 systemen:

- onmiddelijk de waarborg storten op een geblokkeerde rekening die enkel mits de handtekening van de huurder en deze van de verhuurder kan aangesproken worden (of vonnis rechter). Dan mag de huurwaarborg niet meer dan 2 maanden bedragen

- een waarborg op eenzelfde type van rekening in in schijven storten, dus bijvoorbeeld in drie maandelijkse betalingen. Dan mag de waarborg maximaal 3 maanden bedragen.

Jij hebt bij wet het recht om te kiezen welke vorm van waarborg je neemt, maar vergeet niet dat de verhuurder het recht heeft om zijn huurder te kiezen. Als je een tegenvoorstel krijgt van de verhuurder dat binnen de regels past raad ik je dan ook aan om dat te aanvaarden...

Hieronder een link waar je de laatste brochure over de huurwetgeving in vlaanderen vind. In jouw geval zou ik punt 5 en 6 zeker aandachtig doornemen en eventueel een kopie aan de verhuurder bezorgen. We zijn nu eenmaal niet allemaal even IT vaardig en de kasbons clausule doet me vermoeden dat het al om een wat oudere persoon gaat die niet noodzakelijk met kwade wil handelt.

http://rapidshare.com/files/158371222/huurwet_0708.pdf

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2009 19:05

waar gaat u die fysieke kasbons nog halen??

staan toch ook op een rekening waarvan de intrest naar de huurder gaat

Reclame

Vandebos

#4 , 27 jan 2009 19:21

is de reden waarom ik vermoed dat het om een al wat oudere verhuurder gaat..

Gewoon die pfd afhalen eens afdrukken en meepakken als cadeautje naar die man. Kan hem in de toekomst nog vele problemen helpen voorkomen vooraleer ze zich stellen.

Terug naar “Huren”