NEEN en eigenlijk een beetje ja..
Neen aan kasbons:
Huurwaarborg is bij wet niet verplicht. indien er een huurwaarborg wordt gevraagd heb je als huurder het recht te kiezen uit 2 systemen:
- onmiddelijk de waarborg storten op een geblokkeerde rekening die enkel mits de handtekening van de huurder en deze van de verhuurder kan aangesproken worden (of vonnis rechter). Dan mag de huurwaarborg niet meer dan 2 maanden bedragen
- een waarborg op eenzelfde type van rekening in in schijven storten, dus bijvoorbeeld in drie maandelijkse betalingen. Dan mag de waarborg maximaal 3 maanden bedragen.
Jij hebt bij wet het recht om te kiezen welke vorm van waarborg je neemt, maar vergeet niet dat de verhuurder het recht heeft om zijn huurder te kiezen. Als je een tegenvoorstel krijgt van de verhuurder dat binnen de regels past raad ik je dan ook aan om dat te aanvaarden...
Hieronder een link waar je de laatste brochure over de huurwetgeving in vlaanderen vind. In jouw geval zou ik punt 5 en 6 zeker aandachtig doornemen en eventueel een kopie aan de verhuurder bezorgen. We zijn nu eenmaal niet allemaal even IT vaardig en de kasbons clausule doet me vermoeden dat het al om een wat oudere persoon gaat die niet noodzakelijk met kwade wil handelt.
http://rapidshare.com/files/158371222/huurwet_0708.pdf