persoonlijke gegevens - wet op privacy?

anonimo
Topic Starter

persoonlijke gegevens - wet op privacy?

#1 , 20 jan 2009 13:53

Wij hebben een andere huurwoning voor ogen.
Nu wil het immokantoor dat we een "huurdersfiche" invullen, hierna zullen we gecontacteerd worden en dan kunnen we komen om het contract te tekenen en tegelijkertijd 2 maanden huurwaarborg meebrengen en 1 maand huur.
In die fiche worden dingen gevraagd al rijksregisternr en naam adres en telnr huidige verhuurder. Nu wij hebben geen huurschulden en de woning is proper en verzorgd, onze huur is niet opgezegd door verhuurder en loopt dus nog steeds. Nu heb ik geen goed gevoel om die gegevens door te geven : stel dat men onze huidige huurbaas contacteert dan zal die redeneren van 'oeioei' ik ga me kunnen verwachten aan opzeg, zal ik niet beter zelf op zoek gaan naar nieuwe huurders. De huurdersbond zei mij dat deze gegevens niet mogen gevraagd worden gezien de wet op de privacy, hetgeen door het immokantoor natuurlijk ten stelligste ontkent wordt. Hoe reageer ik hier best op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 20 jan 2009 14:53

Het is vrij simpel, er is niet de minste wetgeving over wat een immokantoor aan gegevens mag en/of niet mag vragen. Je kan weigeren om die gegevens te geven of in te vullen, maar dan kan je het vergeten om in aanmerking te komen.

Als je vreest voor je prive gegevens geef je gewoon valse gegevens, hopende dat ze die niet verifieren. Een telefoonnummer van een bekende ipv dat van je huidige eigenaar moet toch niet zo moeillijk zijn denk ik, zeker als het een prive, niet traceerbaar tel nummer is. Geef bvb je eigen GSM nummer.

Want idd zijn de gegevens die ze opvragen een inbreuk op de privacy. Ik vraag me dan trouwens af wie hier de grootste inbreuk maakt: degenen die gegevens vragen die ze niet mogen vragen, of degenen die foutieve gegevens geven aan iemand die niet het recht heeft om die gegevens op te vragen ? Beide handelen even foutief.

Ikzelf heb ooit valse gegevens aan een immokantoor gegeven. Toen me dat verweten werd, heb ik geantwoord dat zij evenmin het recht hadden op het opvragen van die prive gegevens. Daarmee was de kous af. Zo eenvoudig is dat. Zij begaan een inbreuk op de privacy en jij vertelt een leugen.

artemis

#3 , 20 jan 2009 15:31

Dan is het gebruikelijke 'loonbriefjes vragen' ook een inbreuk op de privacy...

Anonimo, ik zal het anders stellen.

Stel dat er al een opzeg loopt voor je huidige appartement (meestal 3 maanden) en je bent op zoek naar een nieuwe woonst, zou je het dan nog een inbreuk op je privacy vinden als ze je naar de gegevens van je huidige (of vorige) verhuurder vragen? Hij weet het dan immers al.

Je enige vrees is blijkbaar dat als je huidige verhuurder gecontacteerd wordt, hij zou weten dat jullie willen verhuizen vooraleer je zelf een opzeg hebt gegeven. Ok, dat is heel begrijpelijk. Ik zou aan dat immokantoor zeggen dat ik die referenties nog niet kan geven omdat ik nog geen opzeg heb gedaan. Dat zouden ze moeten begrijpen.

Het is iets wat meer en meer gevraagd wordt, ook door mensen die zonder immo werken.....

Reclame

j.demoor

#4 , 22 jan 2009 12:25

‘8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens’(zie ook http://www.privacy.fgov.be/) is geen passe-partout.

“Art.1...§ 3. Onder "bestand" wordt verstaan elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens die volgens bepaalde criteria toegankelijk zijn, ongeacht of dit geheel gecentraliseerd dan wel gedecentraliseerd is of verspreid op een functioneel of geografisch bepaalde wijze. Art.3.§ 1. Deze wet is van toepassing op elke geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede op elke niet-geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.”(Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer).

‘Een manueel aangelegd dossier,ook al is het mogelijks logisch gestructureerd,dat in genendele toelaat de gegevens te verwerken,te wijzigen,uit te wissen of te verspreiden,noch op een duurzame wijze te bewaren met het oog op een systematische raadpleging ervan,is geen bestand‘[Cass. ARC960114N,16 mei 1997(Halsberghe t. België),Computerr.(Ned.) 1997,161,noot DUMORTIER,J.].

DE HERT,P.,SAELENS,R.,De vermelding van een naam op een verkoopaffiche is geen ‘verwerking‘ van ‘persoonsgegevens‘(R.W.2008-09,578-583,Noot onder Brussel 26 juni 2007).

De cliënt is bovendien vrij de gevraagde gegevens al dan niet te verstrekken. Hij kan bij verstrekken van gegevens bedingen dat zij niet ‘verwerkt’ zullen worden in de zin van voornoemd art.3.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”