sloten veranderen?

chrisje
Topic Starter

sloten veranderen?

#1 , 15 jan 2009 17:37

Ik huur een huis, en de huisbaas heeft nog een sleutel van de voordeur en de garagepoort. Onlangs was hier iets stuk, dus contacteer ik de huisbaas, en die zou dit wel oplossen terwijl ik werken was, daar hij toch een sleutel heeft en binnenkan. Maar nu is mijn vraag... daar ik er niet mee gediend ben dat de huisbaas zomaar de vrijheid neemt om bij mij binnen te gaan, terwijl ik niet thuis ben, dat ik de sloten mag laten veranderen. Ik heb hem proberen duidelijk te maken dat ik het niet graag had, dat hij het huis zou betreden als ik niet thuis ben, maar hij reageerde hier niet op.Ik wil natuurlijk geen problemen met mijn huisbaas, maar ben wel erg gesteld op mijn privacy.

Kan iemand mij helpen, of ik de sloten mag vervangen ja dan nee?

Bedankt,

Chrisje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 15 jan 2009 22:20

Via de zoekfunctie van dit forum vind je al snel diverse berichten over dit onderwerp, en deze springt eruit: http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=9284
bekijk vooral de link van Lex onderaan de discussie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2009 19:30

in principe is het uw woning en dient u aan niemand een sleutel te geven ongeacht wat de huisbaas zou zeggen.

Als de huisbaas een sleutel zou hebben ( door u geweten - of zelfs door u niet geweten ) en hij gebruikt die sleutel zonder uw uitdrukkelijke toelating dan is hij strafbaar ==> gebruik van de sleutel wordt geschouwd als valse sleutel

als hij die zou gebruiken in een 'noodtoestand' dan kan dat wel vb een lek in de waterleiding - dan kan en mag iedereen binnen - zolang men zich gedraagd als een 'goede huisvader' - als nu blijkt dat u geen weet had van een dubbel ==> dan hebt u wel een serieus been om zeeeer wantrouwig te zijn.

Bij noodtoestand wordt dikwijls politie en of brandweer erbij geroepen en die kunnen inderdaad alle middelen gebruiken om de schade te beperken.

Het is dus helemaal niet verboden om een ander slot te steken en u hoeft aan de eigenaar totaal geen sleutel te geven om hem binnen te laten
Hij kan dat trouwens niet eisen

PS de eigenaar van het pand van een winkel heeft - wel een sleutel en zelfs de code van het alarm - alles in een gesealde tyvek omslag ( dus niet zomaar te openen) dit om erger te voorkomen bij noodtoestand - maar dat is enkel omdar er vertrouwen is tussen de partijen.

Reclame

j.demoor

#4 , 17 jan 2009 12:05

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

U kan hiertegen dus strafklacht neerleggen bij de procureur des Konings,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.

U kan ook het slot laten veranderen mits dit bij einde bewoning in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”