Verhuring studio in woning

Wizzy
Topic Starter

Verhuring studio in woning

#1 , 12 jan 2009 13:58

Ik probeer om een beetje bij te verdienen een studio te verhuren die boven mijn eigenlijke woning is. Deze is volledig in orde en bemeubeld en vraag er 300 € voor.

Moet ik deze inkomsten aangeven of geld hier een regeling voor die zegt dat je tot een bepaald bedrag mag innen zonder deze inkomsten aan te geven?

MVG

Wizzy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 12 jan 2009 14:15

Ik probeer om een beetje bij te verdienen een studio te verhuren die boven mijn eigenlijke woning is. Deze is volledig in orde en bemeubeld en vraag er 300 € voor.

Moet ik deze inkomsten aangeven of geld hier een regeling voor die zegt dat je tot een bepaald bedrag mag innen zonder deze inkomsten aan te geven?

MVG

Wizzy
Inkomsten uit privé verhuur (anders dan handelshuur) worden niet belast. Je wordt belast op het K.I. van het gebouw (of deel van het gebouw dat je eigendom is). Je moet dus steeds het K.I. van je huis invullen op je belastingaangifte. Als je daarin dan een studio verhuurt moet je dat niet aangeven.

Wizzy
Topic Starter

#3 , 12 jan 2009 14:33

Als ik het goed begrijp moet ik dan ook niets aangeven bij de gemeente?

Reclame

artemis

#4 , 12 jan 2009 14:35

Neen, maar je moet wel het huurcontract (op tijd) laten registreren.

wolf2

#5 , 12 jan 2009 19:28

In de personenbelasting moet U de huuropbrengst niet aangeven als U verhuurt aan een natuurlijke persoon die dat niet gebruikt voor zijn beroep (allez, die geen kosten van die huur inbrengt als beroepskosten).

U moet wel het kadastraal inkomen van die studio vermelden op de juiste plaats in uw aangifte.

Als die studio gekend is bij het gemeentebestuur, zal er al een vergunning bestaan om 2 "gezinnen" te huisvesten in hetzelfde gebouw. Een gezin kan ook 1 persoon zijn! Indat geval zal die studio al een apart kadastraal inkomen hebben.

Als dat nog niet het geval is, moet U een stedebouwkundige vergunning bekomen omdat U het aantal woongelegenheden uitbreidt.

In het Vlaams Gewest moet U ook voldoen aan bepaalde minimum-eisen aan die studio. Meer details daarover zou ik ook moeten opzoeken.

Als verhuurder moet U het huurcontract + diverse bijlagen laten registreren (gratis indien het de hoofdverblijfplaats is van de huurder).

Wizzy
Topic Starter

#6 , 13 jan 2009 12:38

De studio is er nog niet bekend aangezien ik ze pas sinds dit jaar ga verhuren.

De studio zal geen hoofdverblijfplaats worden van de huurder aangezien zij reeds op een andere plaats gedomicilieerd is.

Is deze vergunning dan nodig?

MVG

Wizzy

artemis

#7 , 13 jan 2009 15:51

Als die studio gekend is bij het gemeentebestuur, zal er al een vergunning bestaan om 2 "gezinnen" te huisvesten in hetzelfde gebouw. Een gezin kan ook 1 persoon zijn! Indat geval zal die studio al een apart kadastraal inkomen hebben.

Als dat nog niet het geval is, moet U een stedebouwkundige vergunning bekomen omdat U het aantal woongelegenheden uitbreidt.
Ben je zeker dat dat allemaal 'moet' Dino?

Hier in de stad ken ik talloze mensen die ooit een huis gekocht hebben, dat tussendoor opgeknapt hebben en er bv 1 verdieping van verhuren. Niks aangegeven bij de gemeente en al vele jaren zo.

Ik ken ook mensen die zo al jaren 'niet officieel' samenwonen. De ene is bv eigenaar van het huis en de partner huurt zogezegd een deel van het huis, hoewel er niet eens een gescheiden deel is. Officieel is die partner een huurder (met domicilie op dat adres). Geen haan die ernaar kraait en zo al vele jaren lang.

Ik ken zelfs iemand die al 18 jaar een huis huurt en onderverhuurt met toestemming van de eigenaar. In 2 aparte eenheden heeft hij zelf keuken en badkamer geplaatst, waarin de onderhuurders wonen en domicilie hebben. Niks (bouw)vergunning maar wel meer bellen aan de deur.

Zijn die mensen dan allemaal illegaal bezig?
Is het niet zo dat een bouwvergunning pas nodig is wanneer er verbouwingen zijn van een bepaalde omvang?

wolf2

#8 , 13 jan 2009 18:55

Dergelijke mensen wonen dan allemaal samen in dezelfde "woongelegenheid". Ze zullen een gemeenschappelijk huisnummer hebben (eventueel hebben ze zich zelf een 'bus'nummer toegekend).
Als één van die mensen een gerechtsdeurwaarder op bezoek zal krijgen, mag die uitgaan van het samenwonen en beslag leggen op alles wat hij aantreft "per gezinswoning" (dat is dan het ganse huis van kelder tot zolder).

Ik weet helaas niet wanneer die regel is ingegaan (ik heb geen oude versies van art. 99 DRO). Ik gok toch op eind de jaren 80.
Je hoeft daarvoor geen enkele steen te verleggen; dat is ook zo als je bvb. als niet-landbouwer in een boerderij in landbouwgebied wil gaan wonen.

Wie een extra badkamer plaatst (of er voor het eerst één installeer) begaat een fiscaal misdrijf als hij dat niet aangeeft bij het kadaster.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jan 2009 19:07

klopt wat dino zegt - woongelegenheden zijn oa een zaak van volksgezondheid en de elementen die dino al aanhaalde -
uw onderhuurder pleegt een strafbaar feit en de politie komt huiszoeking doen met een bevelschrift afgeleverd op pand x ( 1 woning) want staat zo geregistreerd in het 'woonsysteem' - Resultaat politie kan de ganse woning doorzoeken - beslagname doen enz enz ... deurwaarder kan alles wat daar staat als zijnde van de huurder beschouwen.

gezien een wooneenheid ook een eenheid voor wat betreft RVA - gezinshoofd enz enz

ZeddLeppelin

#10 , 21 jan 2009 10:08

Pas maar op met het omvormen tot meergezinswoning, zeker in Gent zijn ze daar streng in. Je moet aan bepaalde voorwaarden qua oppervlakte voldoen, voldoe je niet, dan moet je je woning in oorspronkelijke toestand herstellen.

elisabeth30

#11 , 22 mar 2009 18:42

Wat jullie zeggen!
Ik heb drie jaar geleden in Gent een huis gekocht: het waren vroeger twee huisjes en in 77 bijelkaar gevoegd als één woning. Ruimte zat dus.
Het was net toen de prijzen de lucht ingingen, vlak ervoor,...trotse eigenares.
Het huis is groot maar was in erbarmelijke staat. Eerst goten vervangen, muren laten uitdrogen,...

Gaande weg op anderhalf jaar heb ik onderaan een studio, op eerste verdiep een klein appartement en ik woon zelf in een duplex onder het dak. Ik verhuur en mijn huurders weten dat we ten dele samenwonen en we gebruiken soms elkaars badkamer of zij mijn wasmachien. Leuke boel.
Als alleenstaande was dit de enige manier voor mij om het huis te kopen, om een huis uberhaupt te kopen in gent-bijna centrum.

Heb vorige week bouwpolitie over de vloer gehad, zeer vriendelijk maar ik zit zwaar in de penarie.
Ik wist ECHT niet dat je een bouwvergunning voor een extra badkamer of voor meergezinswoning moest hebben. Mijn mooie plan naar de vaantjes,...

Kijk dus maar uit, vervloekt de dag dat ik mijn huurders heb laten domicilieren!!
De politie, brandweer en bouwpolitie staan sinds een jaar met elkaar in verbinding en hebben meldingsplicht aan elkaar om de veertien dagen of maand,...dat was vroeger niet zo

artemis

#12 , 23 mar 2009 11:21

En Elisabeth..... Wat moet je nu doen? Hoe ga je er een mouw aan passen?

Terug naar “Huren”