Huurindexering

JohnD
Topic Starter

Huurindexering

#1 , 10 jan 2009 15:55

Een van de vervelende neveneffecten van de huurindex is dat je als huurder bijna verplicht word om de 2 to 3 jaar te verhuizen, omdat je huur door de indexering vrij snel duurder word dan de huur van vergelijkbare woningen. Zeker nu de huurprijzen min of meer stabiel aan het worden zijn. Op 5 jaar tijd betaalt men snel meer aan huur dan de aanvangshuur van een vergelijkbaar appartement in eenzelfde blok.

Ik ken mensen die nu 50 euro per maand meer betalen dan anderen hun aanvangshuur voor een identoiek app. in hetzelfde blok.

Wie kan dit bevestigen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 11 jan 2009 12:28

Ik ga niet antwoorden op je vraag maar als verhuurder moet ik toegeven dat wij even schrokken toen we de indexstijging van 2008 berekenden. We zouden 3,537% mogen opslagen daar waar dat vorige jaren rond de 2% lag. Dat is inderdaad veel.
We zijn ons daarom zelfs aan het afvragen of we dit jaar wel zouden indexeren want we zouden onze huidige huurders graag zo lang mogelijk houden....

JohnD
Topic Starter

#3 , 11 jan 2009 21:35

Het was idd iets teveel. In elk geval stijgt een huurprijs door de jaarlijkse indexering (en dan laten we zelfs die bokkesprongen van verleden jaar even voor wat ze zijn), veel meer dan dat de huurprijzen op de verhuurmarkt zelf stijgen. De voorbeelden zijn legio.

Trouwens door zelf toe te geven dat je erover zal nadenken, of je je huidige huurders het volgende jaar wel een huurindexering wil laten betalen, is dit op zichzelf reeds een duidelijk bewijs en geef je in feite zelf toe, dat er iets schort met die indexering.

Veel mensen met een sociale uitkering of die gepensioneerd zijn, en die toevallig niet in een sociale woning wonen, zijn hun pensioenindexaanpaasing of indexaanpassing van hun sociale uitkering kwijt aan hun huurindexering.

Reclame

artemis

#4 , 12 jan 2009 10:37

Het was idd iets teveel. In elk geval stijgt een huurprijs door de jaarlijkse indexering (en dan laten we zelfs die bokkesprongen van verleden jaar even voor wat ze zijn), veel meer dan dat de huurprijzen op de verhuurmarkt zelf stijgen. De voorbeelden zijn legio.

Trouwens door zelf toe te geven dat je erover zal nadenken, of je je huidige huurders het volgende jaar wel een huurindexering wil laten betalen, is dit op zichzelf reeds een duidelijk bewijs en geef je in feite zelf toe, dat er iets schort met die indexering.

Veel mensen met een sociale uitkering of die gepensioneerd zijn, en die toevallig niet in een sociale woning wonen, zijn hun pensioenindexaanpaasing of indexaanpassing van hun sociale uitkering kwijt aan hun huurindexering.
John, elke verhuursituatie is anders. Dat wij nu misschien niet gaan indexeren is geen voorbeeld en nog minder een 'bewijs' dat...
In de buurt waarin wij wonen en verhuren, stijgen de huurprijzen nog steeds. Waarom? Omdat het een oude volksbuurt is die in opmars is. Er is veel vraag om hier te wonen.
Onze situatie is ook weer specifiek, wij wonen naast onze huurders (en hebben in het verleden veel problemen gehad met bewoners die voor overlast zorgden). De 2 huurders die we zouden mogen indexeren zijn in feite een koppel, die ondertussen 2 kinderen hebben gekregen. Wij weten dat het een kwestie van tijd is voor ze vertrekken want ze wonen er intussen veel te klein. Omdat wij met hen een goede huurder/verhuurder én burenrelatie hebben, willen wij niet voor een extra aanleiding zorgen. Als ze nog een jaartje blijven is dat mooi meegenomen. Beter een goede huurder in de hand dan 10 onbekende kandidaat-huurders in de lucht zou ik zo zeggen ;-)

Ik heb zelf jarenlang gehuurd, in een periode dat de huurprijzen wel fors stegen. Daar tegenover was een indexaanpassing peanuts.

In sociale woningen wordt net zo goed geindexeerd.

Vandebos

#5 , 26 jan 2009 20:50

Er is niemand die je verplicht de volledige indexering toe te te passen. Het gaat hier immers om een maximum plafond dat wordt opgelegd voor bestaande contracten.

Je kan dus je huurders perfect aanschrijven in de zin van " dit jaar bedraagt de indexering op huurprijzen volgens de overheid 3,57% maar omdat jullie zulke goede huurders zijn beperken we de aanpassing tot x%"
(bij goede huurders "vergeet" ik gemiddeld eens om de drie jaar de indexering, iedereen tevreden.)

En in sommige regios is de indexering nog steeds peanuts. Toen ik verleden jaar een appartement herverhuurde na 3 jaar (1 index "vergeten") lag de gemiddelde huurprijs maar liefst €75 hoger. Ik had nochtans de gemiddelde prijs gevraagd 3 jaar ervoor.

Terug naar “Huren”