huurder leeft huurcontract niet na

Anleen
Topic Starter
Berichten: 1

huurder leeft huurcontract niet na

#1 , 04 jan 2009 12:17

Geachte,
2 maand geleden verhuurde ik een woning aan een koppel. Sinds verleden week zit daar een 2de koppel bij. Welke zijn mijn rechten en wat kan ik concreet doen?
Beste dank voor uw gewaardeerd antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 05 jan 2009 19:40

is er een schriftelijk contract waarin ook vermeld staat hoeveel mensen er mogen wonen.

is het appartement dusdanig dat er maar een gezin kan wonen vb maar een slaapkamer

indien er bezwaren zijn inzake bewoonbaarheid kan je aan de kwartierinspecteur vragen of het kan dat er nog andere mensen bijwonen

... stel dat er een koppel woont en die krijgen kindjes een 4 ling bv -
wat kan je dan doen als verhuurder ..

Ik denk niet veel ...
alleen het argument van 'bewoonbaarheid' in kader van leefbaarheid

Skwerl
Berichten: 25

#3 , 06 jan 2009 01:48

Snap je antwoord niet echt franciscus, dit gaat toch gewoon over onderverhuren? Standaard is dit niet toegestaan enkel als er specifiek hiervoor een clausule in het contract is bijgevoegd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 06 jan 2009 18:00

Wie zegt dat het onderhuur is - die andere mensen kunnen er toch gewoon vakantie hebben ... dus moet er eerst grondig nagekeken worden wat hun adres is - ingeschreven enz enz
trouwens wie zegt dat men niet mag onderverhuren ... stilzwijgende toestemming verhuurder - enz enz


Tekst brochure huurwet : Huurwet Art. 4, §2 en §3 (Burgelijk Wetboek,
Art. 1717
Hij mag slechts een gedeelte van deze woning onderverhuren en uitsluitend indien hij het overige gedeelte van de gehuurde woning als zijn eigen
hoofdverblijfplaats blijft bewonen. Het gedeelte van de woning dat onderverhuurd wordt mag al dan niet als hoofdverblijfplaats dienen voor de onderhuurder. Indien de woning als hoofdverblijfplaats dient voor de onderverhuurder, en indien de toepassingsvoorwaarden van de afdeling II verenigd zijn (betreffende het akkoord over deze bestemming),
gaat het om een huurovereenkomst betreffende een hoofdverblijfplaats waar de hoofdhuurder de verhuurder is en de onderhuurder de huurder

Terug naar “Huren”