Opzegging huurovereenkomst tijdens verkoopsproces

ruler
Topic Starter
Berichten: 14

Opzegging huurovereenkomst tijdens verkoopsproces

#1 , 18 dec 2008 22:50

Situatie:

- de verhuurder zijn pand te koop zet
- verkoopsproces vergevorderd is (verkoopsakte gepland voor februari)
kan de huurder dan
- contractuele opzeg van 3 maanden (voor huurder)

Als de huurder midden december opzeg geeft (ingang opzeg 1/01), dus aan de huidige verhuurder, moet hij hiervan dan de toekomstige eigenaar op de hoogte brengen?

Dit zou kunnen betekenen dat de huidige eigenaar nog 1 maand huur zal krijgen, maar dat de toekomstige eigenaar nog slechts 2 maanden zal kunnen innen. Aangezien de toekomstige eigenaar nog geen contractueel gebonden partij is, lijkt me dit een interessante vraag.

Bedankt om jullie visie te delen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 19 dec 2008 09:25

De huidige huurder blijft storten op de rekening van de oude verhuurder. Vanaf het moment dat de nieuwe verhuurder een kopij van zijn verkoopakte aan de huurder laat zien kan de huidige verhuurder eisen dat de huur op zijn rekening gestort word.

ruler
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 19 dec 2008 10:47

Dank voor uw antwoord.

Als ik het dus goed begrijp, is het enkel een kwestie van wisselen van bank rekening en kan het opzeggen van een huurovereenkomst aan de huidige verhuurder zonder op enige manier de toekomstige eigenaar/verhuurder hierin te betrekken.

Bedankt om dit even te bevestigen.

Reclame

Yarini
Berichten: 24

#4 , 19 dec 2008 14:27

En hoe zit het met de waarborg?

artemis
Berichten: 3293

#5 , 19 dec 2008 14:51

En hoe zit het met de waarborg?
Goeie opmerking Yarini, want de waarborg wordt samen met de verkoopakte overgedragen aan de nieuwe eigenaar (dus ergens in februari).

Hoe dan ook, de huurder heeft op dit moment nog geen enkele relatie met de toekomstige eigenaar, dus kan en hoeft die die niet op de hoogte te brengen.

Dan blijven er 2 mogelijkheden:
-Ofwel gaat de huidige eigenaar de nieuwe verwittigen van zodra die een opzeg heeft ontvangen (is mogelijk een verplichting die opgenomen is in de compromis?)
-Ofwel doet die dat niet en krijgt de nieuwe het pas te horen bij of na het verlijden van de definitieve akte.

Het enige wat Ruler kan doen is op het moment dat de nieuwe eigenaar zich kenbaar maakt, hem eraan herinneren dat er een opzeg loopt.
Er zouden geen problemen mogen zijn.

rickeymartin
Berichten: 2

#6 , 22 dec 2008 13:00

Beste,

ik bouw graag verder op deze situatie. Stel dat de huurder zijn opzeg geeft tijdens de eerste 3 jaar van het huurcontract en er in dat geval in het huurcontract een opzegvergoeding voorzien is (cf. 3,2 of 1 maand huurgeld).

Wie heeft dan recht op deze opzegvergoeding? De verkoper (eigenaar op moment opzeg) of de koper (eigenaar op het moment van het einde van het contract). Of is er een verdeling? Wie kan wat eisen?

Bedankt voor jullie mening.

rickeymartin
Berichten: 2

#7 , 23 dec 2008 16:17

Niemand?

artemis
Berichten: 3293

#8 , 23 dec 2008 16:52

Ik weet het ook niet maar ik vind het een goeie vraag.

Volgens mijn eigen logica zou ik denken de koper/nieuwe eigenaar. 'Mijn logica' en de wet komen echter niet altijd overeen ;-)

Terug naar “Huren”