huuropzeg

maeva
Topic Starter
Berichten: 52

huuropzeg

#1 , 17 dec 2008 14:48

Even schetsen: Mijn huurcontract loopt van de 15de van de maand tot de 15de. Mijn huurcontract loopt in ôrincipe af 15 maart 2010. De huisbaas heeft het huis sinds oktober te koop gezet met als gevolg da we vroeg of laat de woning zullen moeten verlaten.
We hebben sinds een maand een huisje gekocht waar we in april zouden kunnen intrekken.
Gaat de opzeg dan ook in op de 15de of de gebruikelijke eerste van de maand volgend op het aangeteknd schrijven?

Mvg Maeva

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 dec 2008 09:56

“Art.3...§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Een opzegging van een woninghuurcontract van ten hoogste 3 jaar kan echter niet te allen tijde worden gedaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 21 dec 2008 01:53

“Art.3...§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
De eerste dag van de maand waarin de opzegging word gedaan. Als een eigenaar een AS verstuurd op 31 Oct en de huurder ontvangt het AS de 3e Nov. begint die opzeg dan te lopen op de 1e November of op de 1e December ?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 21 dec 2008 11:54

‘In de interpretatie dat de voorzieningstermijnen tegen een beslissing waarvan bij gerechtsbrief kennisgeving wordt gedaan, ingaan op de datum van verzending van de gerechtsbrief, schenden de artikelen 32, 2o, 46, § 2, in samenhang gelezen met artikel 792, tweede lid, van het Gerechtelijk Wetboek, de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. In de interpretatie dat de voorzieningstermijnen ingaan op de datum waarop de gerechtsbrief door de postdiensten ter hand is gesteld aan de geadresseerde in eigen persoon of aan diens woonplaats, schenden dezelfde artikelen de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet,Arbitragehof nr.170/2003,17 december 2003,R.W.2003-04,1145-1147,noot LAENENS,J.,De kennisgeving van een rechterlijke beslissing als vertrekpunt van een vervaltermijn:een rechtspraakommekeer.

‘De kennisgeving van de beslissing van de arbeidsinspecteur die de termijnen doet lopen om beroep in te stellen bij het arbeidsgerecht,geschiedt op het ogenblik waarop de aangetekende brief aangeboden wordt op het dienende adres(Cass. 16 september 1991,R.W. 1991-92,885).

‘De betekening van een overheidsbeslissing moet worden geacht te zijn geschied op de datum dat de brief aan de woning van verzoeker is aangeboden,ook al heeft hij hem pas later op het postkantoor afgehaald‘(R.v.St. nr.45.117,2 december 1993,Arr.R.v.St. 1993,z.p.).

Hieruit volgt dat een opzegging per aangetekend schrijven verstuurd op 31 oktober en aan geadresseerde aangeboden op 3 november de opzegging doet lopen vanaf 1 december.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 21 dec 2008 13:11

Bedankt jdm, da's meer dan ik gehoopt had. Maar is er "in de huurwetgeving" een verwijzing naar het feit dat een huuropzegging pas begint te lopen vanaf de 1ste van de maand volgend op de maand waarin dat deze opzegging per AS aangeboden werd aan de huurder ?

Ik stel je deze vraag omdat aan een kennis van mij in mijn aanwezigheid dan nog wel, door de huurdersbond bij hoog en bij laag beweerd werd dat "de opzegging van de huur begint te lopen de 1e van de maand volgend op de maand waarin deze opzeggingsbrief door de post afgestempeld is".

En dit is dus iets dat ik niet begrijp: hoe kan een huurdersbond zo grondig mis zijn over zoiets uiterst elementair ?? Daarom die supplementaire vraag of er in de huurwetgeving een verwijzing is.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 21 dec 2008 13:25

Hieruit volgt dat een opzegging per aangetekend schrijven verstuurd op 31 oktober en aan geadresseerde aangeboden op 3 november de opzegging doet lopen vanaf 1 december.
.... En hoe kan een verhuurder weten wanneer precies een opzegbrief voor het eerst 'aangeboden' werd?
Ik kan via de post te weten komen wanneer een AS afgeleverd (of afgehaald) werd, maar zeggen zij ook de datum van de eerste aanbieding, als die vruchteloos was?

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 21 dec 2008 13:48

.... En hoe kan een verhuurder weten wanneer precies een opzegbrief voor het eerst 'aangeboden' werd?
Een verhuurder die een AS voor een opzeg verstuurt op 31 october, weet natuurlijk dat die niet voor de eerstvolgende werkdag die in novenber valt zal aangeboden worden. De datum van de eerste aanbieding word normaal geacht te zijn gebeurd 3 werkdagen later dacht ik. Het is trouwens voor de verhuurder niet van belang te weten wanneer deze afgehaald werd. Als hij drie werkdagen bijtelt bij de afgestempelde datum op zijn AS zit hij veilig.

Laten we niet vergeten dat het op de laatste dag versturen van een AS (met in het achterhoofd zo laat mogelijk de kennisgeving te doen), een bijbedoeling heeft natuurlijk. Zoals een werkgever ook tot de laatste seconde wacht om een opzegging te doen; de voorbeelden hebben we in het nieuws kunnen meemaken.

De aangehaalde verhuurder in het voorbeeld die dezelfde is als in een andere post van mij, heeft de brute pech net iets te lang gewacht te hebben en moet nu op de blaren zitten. M.a.w. hij wilde de slimme uithangen, maar vergat hoe slim sommige huurders plots blijken te zijn.. natuurlijk dank zij ons.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 21 dec 2008 15:29

.... En hoe kan een verhuurder weten wanneer precies een opzegbrief voor het eerst 'aangeboden' werd?
Een verhuurder die een AS voor een opzeg verstuurt op 31 october, weet natuurlijk dat die niet voor de eerstvolgende werkdag die in novenber valt zal aangeboden worden. De datum van de eerste aanbieding word normaal geacht te zijn gebeurd 3 werkdagen later dacht ik. Het is trouwens voor de verhuurder niet van belang te weten wanneer deze afgehaald werd. Als hij drie werkdagen bijtelt bij de afgestempelde datum op zijn AS zit hij veilig.
Ik vroeg het mij af omdat als die datum van eerste aanbieding zo belangrijk is qua geldigheid en met juridische gevolgen, er dan toch een middel moet zijn om dat nadien te checken, of de afzender weet niet waar die staat.

3 werkdagen vind ik wel lang. Een AS is niet langer onderweg dan een gewone zending. De laatste 2 AS die ik stuurde (niet naar huurders ;-) ) werden de dag na verzending afgeleverd. Dat heeft De Post kunnen meedelen omdat ze bij de eerste aanbieding ook effectief aangenomen werden. Maar in een ander geval?

Mijn vraag gelde voor het algemeen, niet voor een verzending op de 31ste

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 21 dec 2008 19:04

Natuurlijk is drie dagen lang, maar ik dacht hier ergens op het forum gelezen te hebben dat je dat theoretisch als max. mag beschouwen en juridisch ook aanvaard word.

In feite hoef je je dus niets aan te trekken van wanneer hij aangeboden word als je hem 3 dagen voordien hebt laten afstempelen. Ik bedoel hiermee dat als je hem bvb op een 29e hebt laten afstempelen, er op rekenende dat hij normaal dus sinds de prior tijd 's anderendaags aangeboden (in de veronderstelling dat de 29e en de 30e een werkdag zijn) word voor een opzeg die de maand daarop vanaf de 1e zou moeten ingaan (en in het geval we met een 30-dagen maand te doen hebben), je juridisch niet stevig genoeg zit indien de zaak voor een vrederechter moest voorkomen. Ook al omdat zelfs een AS niet altijd voor 100% 's anderendaags aangeboden word.

Daarom word er dus een termijn van 3 dagen gerekend. Je kan dan zonder verpinken voor een rechtbank beweren zonder U te hoeven bekommeren om de aanbiedingsdatum, dat je hem ruim op tijd verzonden hebt.

mick12301
Berichten: 52

#10 , 21 dec 2008 19:39

@artemis
Je kan AS volgen via www.depost.be
Ook indien 'aangeboden maar afwezig' wordt vermeld.

Terug naar “Huren”