huurovereenkomst en bejaarden

vangoidsenhoven
Topic Starter
Berichten: 1

huurovereenkomst en bejaarden

#1 , 17 dec 2008 10:00

Mijn moeder 88 j huurt sinds 10 jaar een appartementje, de huurovereenkomst vermeldt: verhuring wordt afgesloten voor onbeperkte duur mits één van de partijen opzegt 3 maand op voorhand.
Vandaag kreeg zij het nieuws te horen dat binnen de 4 maanden het appartementje zou verkocht worden.
Inmiddels heeft zij zich op een wachtlijst gezet voor een seniorenflat, maar de wachttijd bedraagt ongeveer 2 jaar. Een verhuis naar een andere
woonst zou haar zeer zwaar vallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 17 dec 2008 10:32

Beste,

Verkoop wil nog niet noodzakelijk zeggen dat uw moeder de flat zal moeten verlaten. Misschien wil de nieuwe eigenaar gewoon verder verhuren.

Naar mijn weten kan een nieuwe verhuurder het contract alleen opzeggen met een opzegtermijn van 6 maanden en op voorwaarde dat hij/zij of een familielid de woning zelf gaat betrekken. Dus na verkoop van de woning heeft uw moeder nog minstens 6 maanden om iets anders te zoeken.

Ze kan eventueel uitstel vragen aan een vrederechter wegens omstandigheden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

artemis
Berichten: 3294

#3 , 17 dec 2008 10:46

Over de geldige opzegtermijn ga ik mij niet uitspreken, dat laat ik aan anderen over.

Vandaag kreeg zij het nieuws te horen dat binnen de 4 maanden het appartementje zou verkocht worden.


Wat wil dat concreet zeggen?
-Staat het appartement nu te koop?
-Is er al een compromis met een koper en wordt er bedoeld dat 'binnen de 4 maand' de definitieve akte zal verlijden?
Er kan pas een opzeg gegeven worden na de definitieve akte.

Is het huurcontract geregistreerd? Ofwel destijds door je moeder, ofwel door de eigenaar na de registratieplicht? (Je kan dat navragen bij de registratiedienst.)

Verkocht worden wil idd nog niet zeggen dat je moeder niet mag blijven. Wordt enkel haar appartement verkocht of het hele gebouw? In het laatste geval is de kans reëel dat de nieuwe eigenaar het als opbrengsteigendom koopt en gewoon verder blijft verhuren.
Daarom zou ik aan de huidige eigenaar vragen wie het appartement gaat kopen en wat die ermee van plan is.

Reclame

Terug naar “Huren”