Plaatsbeschrijf nog steeds niet uitgevoerd + dreigingen baas

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

Plaatsbeschrijf nog steeds niet uitgevoerd + dreigingen baas

#1 , 16 dec 2008 16:44

Hoi,

Ik huur sinds 01/03/2008 een appartement met een 3-6-9 contract.

In het huurcontract staat nergens vermeld dat huisdieren niet toegelaten zijn, er staat enkel en ik citeer: "Er zijn geen huisdieren toegelaten die voor overlast zorgen".

De huisbaas heeft tot op heden nog steeds geen plaatsbeschrijf uitgevoerd, maar hij beweert dat het contract geregistreerd is.
Volgens mij moet de huisbaas toch een plaatsbeschrijf hebben vooraleer hij een contract kan laten registreren?

Maar het gaat verder:

Ik heb dus een hond en twee katjes in huis en enkele dagen geleden is de huisbaas komen dreigen dat we uit het appartement gezet gaan worden en hij maakte dus duidelijk dat we beter ons boeltje konden pakken en iets anders zoeken.

De huisbaas staat er op dat hij deze zondag langskomt om een plaatsbeschrijf te laten opmaken en indien hij daarmee zou instemmen dat we nog enkele maanden zouden mogen blijven om iets anders te zoeken, zoniet zou hij ons via gerechterlijk weg laten buitenzetten en loonsbeslag laten leggen en blablabla.

Nu het probleem is dat dit appartement van een krot opgebouwd is tot "iets beter" door een doe het zelver.

Resultaat is dus dat het dak langs alle kanten lekt met als gevolg over vochtplekken en schimmels op de muren en hoeken.

De ramen zijn ook niet optimaal waardoor het rond de raamstijlen ook schimmelt.

Badkamer meubel is niet goed vastgemaakt en dat stuk van +50 kilo is naar beneden gekomen dus badkamer is niet meer bruikbaar.

Parket is slecht gelegd en komt naar boven zodat deuren bijna niet meer te sluiten zijn met als gevolg dat de sloten ook defekt beginnen te raken.
Plinten komen los langs de muur.

En zoveel meer nog om op te noemen.


Nu gaat hij wrsch als hij langskomt voor zijn plaatsbeschrijf er op willen aansturen dat deze zaken van de hond komen (mbt de deuren dan) wat niet het geval is en ons daarvoor willen laten betalen, in ruil dat wij dan nog 6maand daar mogen blijven van hem om iets anders te zoeken.

Nu was mijn vraag wat mijn rechten hieromtrent allemaal zijn en wat er gaat gebeuren als hij dit via het gerecht wil uitvechten, want dat is het enige waar hij altijd mee dreigt.

En hoe pak ik dat plaatsbeschrijf het beste aan? Toch een beetje laat dat hij dit nu pas laat opmaken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 16 dec 2008 17:16

Ik huur sinds 01/03/2008 een appartement met een 3-6-9 contract.

De huisbaas heeft tot op heden nog steeds geen plaatsbeschrijf uitgevoerd, maar hij beweert dat het contract geregistreerd is.
Volgens mij moet de huisbaas toch een plaatsbeschrijf hebben vooraleer hij een contract kan laten registreren?
Bij een huurcontract voor lange termijn dient een eventueel plaatsbeschrijf te gebeuren binnen de maand na de intrek van de huurder. Het is nu dus ruim te laat om dat nog te doen.
Het contract had moeten geregistreerd worden binnen de 2 maanden na ondertekening. Als ja daaraan (of aan de datum) twijfelt kan je dat zelf navragen bij de registratiedienst.
Bij mijn weten is een plaatsbeschrijving niet verplicht, maar als er een is moet ze wel geregistreerd worden.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 16 dec 2008 19:17

ga naar
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf

bevoegde rechtbank is vredegerecht.

Maak van alle gebreken al fotootjes

een woning moet voldoen aan een aantal criteria - (Vlaams wooncode- http://www.vlm.be/notarissen/rechtvanvo ... fault.aspx of via zoekmachine vlaamse codex - titel III
schimmel en zwamvorming zijn uit den boze

hoe gaat die eigenaar u buitenzetten ??? loonbeslag --- betaald u de huur niet of zo ??

als u hem binnenlaat met de nadruk op als zorg er vb voor dat er nog enkele vrienden bij zijn die rustig blijven zitten en luisteren

het is niet verboden om met een bandopnemertje de conversatie op te nemen.
Onthou u wel van alle commentaar en verwijs enkel naar de aangehaalde wetgeving nl de huurwet en het burgerlijk wetboek : de artikelen 1714 tot 1762 bis BW

In grote steden is er via ge stedelijke diensten een controle mogelijk op bewoonbaarheid van de woning ( contacteer eens het ocmw of het gemeentehuis voor info - ook vb in Antwerpen de milieupolitie)

Reclame

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#4 , 16 dec 2008 19:29

Bedankt voor jullie toelichting.

Alle betalingen zijn bij ons in orde, hij doelt voornamelijk op loonbeslag om de deuren en dergelijke te maken denk ik.
Maar wij hebben in dit appartement nog geen enkele schade veroorzaakt vandaar.

Dus als ik het goed begrijp zijn we zelfs niet verplicht om onze huisbaas binnen te laten?
Hij heeft toch het recht om nu nog een plaatsbeschrijf te laten uitvoeren?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 16 dec 2008 23:11

mcnab:
Ik huur sinds 01/03/2008 een appartement met een 3-6-9 contract...




artemis:

Bij een huurcontract voor lange termijn dient een eventueel plaatsbeschrijf te gebeuren binnen de maand na de intrek van de huurder. Het is nu dus ruim te laat om dat nog te doen.

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 17 dec 2008 00:02

Ik begrijp best dat het nu te laat is om dat nog te doen.

Maar als de huisbaas dat nu nog wil doen heeft hij het recht daar dan voor of mag ik hem weigeren het appartement te betreden?

Ik kan best begrijpen dat hij dit nu nog wil doen, niet om de reeds gedane schade vast te stellen, maar om de mogelijk toekomstige schade te dekken via een plaatsbeschrijf.

Dus kan ik hem weigeren om ons appartement nog te betreden voor een plaatsbeschrijf of kan ik gewoon simpelweg weigeren om nog een plaatsbeschrijf te tekenen?

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 17 dec 2008 04:54

Kijk, het is zeer eenvoudig. Je huisbaas die je nu wil komen lastig vallen voor een plaatsbeschrijf laat je gewoon buiten in de kou staan.
Zijn plaatsbeschrijving mag je gewoon weigeren want die bullebak had dat reeds lang geleden moeten doen. Dat is dus nu te laat en enorm in jouw voordeel omdat hij als je weggaat geen enkele referentie met de originele staat van de woning heeft vermits er geen plaatsbeschrijving opgemaakt geweest is.
M.a.w. je laat hem niet binnen. Je huisbaas heeft wel het recht af en toe (volgens gewoonten/rechtspraak is max. 2x per jaar meer dan voldoende) de woning te komen bezichtigen. Zorg dan dus zoals iemand hier voorstelde dat je altijd wat bezoek in huis hebt, hij zal dan zo'n grote bek niet openzetten. Je mag hem nu dus ook al perfekt aan de deur laten staan omdat die afspraak van nu zondag niet in gezamenlijk overleg is gebeurd, wat toch een wettelijke vereiste is. Hij heeft volgens jou gezegd ... ik kom nu zondag.. wel dan heb jij het recht om te zeggen dat je er eens over gaat nadenken wanneer het jou past. Trouwens hij mag dus max. 2x per jaar eens langskomen om te zien of alles in orde is maar je kan weigeren dat hij nu nog een plaatsbeschrijving opmaakt (die trouwens ongeldig zou zijn), ookal omdat dat geen normaal bezoek is om te zien of alles in orde is. Hij mag ook geen foto's maken, omdat je dat als een schending van de privacy kan aanzien. Een jaarlijks bezoek moet beperkt zijn in de tijd. Ongeveer een kwartiertje moet volstaan. En teken nooit iets !!! Zo eenvoudig gaat dat. Dus ja jij hebt nu het recht hem toegang tot de woning te weigeren. Stapt hij naar de vrederechter dan zeg je later gewoon dat die dag jou niet schikte. Neem een nieuwe afspraak en laat dat schriftelijk bevestigen. Anders durft hij misschien wel 3x, 4x of meer je komen lastigvallen per jaar.

Wat dat van die dieren betreft lees je hier maar eens
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#28236

mijnhuurder
Berichten: 46

#8 , 17 dec 2008 06:50

Voor alle duidelijkheid, ik sta aan de verhuurder kant van deze wereld (maar niet aan de kant van deze verhuurder voor alle duidelijkheid), dus volgende opmerkingen:

1/ je kan perfect een contract registreren zonder plaatsbeschrijving
2/ sinds 18 mei 2007 is het opmaken van een plaatsbeschrijving verplicht, dat is hier niet zo, maar zoals hiervoor gezegd is het meer in het nadeel van de verhuurder dan de huurder (wel, uitsluitend eigenlijk)
3/ je bent idd niet verplicht van de eigenaar binnen te laten, en zeker niet om na 8 maanden nog een plaatsbeschrijving op te maken

--> *ALS* je daar enigzins wil blijven wonen (vraag me af waarom als ik lees in welke staat het appt is) kan je om toch nog IETS van een correcte relatie te hebben met de eigenaar een plaatsbeschrijving laten maken (op zijn kosten uiteraard, kost iets van een 200-250 euro dacht ik) door een expert waarin expliciet wordt afgesproken dat UW verantwoordelijkheid ALLEEN telt vanaf de plaatsbeschrijving. Op die manier kan je garanderen voor de verhuurder dat je huisdieren geen schade berokkenen, maar vermijd je gans die geschiedenis op je nek te krijgen.

Maar in het algemeen, als je maar zo je eigendom onderhoudt, als je maar zo omgaat met je huurders, dan verdien je eigenlijk deze goodwil niet en mag je met mijn groeten aan je verhuurder vertellen dat hij een schande is tov de mensen die op een deftige manier willen verhuren :-(

't Zijn zo'n pippo's die er voor zorgen dat onze regelneven van de regering(en) zoveel regeltjes en wetten maken (ik heb me gepermiteerd van dit als inspiratie te gebruiken voor een kleine post op mijn blog).

4/ als je je huren betaalt kan de verhuurder je niet zomaar buiten zetten, er is geen vrederechter volgens mij die dit gaat doen, en uiteindelijk is hij degene die beslist (en het excuus van ik ga er zelf in wonen valt steeds moeilijker te verdedigen). Dus als hij jullie er uit wil gaat het centjes kosten.

In naam van de verhuurders, sorry.
Laatst gewijzigd door mijnhuurder op 19 dec 2008 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Yarini
Berichten: 24

#9 , 17 dec 2008 08:35

Ik sta volledig achter het advies van "mijnhuurder" en aangezien ik ook in het team zit van de "verhuurders" wil ik er toch nog bijzeggen dat ik jouw "verhuurder" zeker NIET in mijn team zou laten, en ik vind het erg dat er mensen zijn die zo'n woningen durven te verhuren gewoon, ik schaam mij in hun plaats. Ik vind het al erg als er in mijn appartement maar een stopcontact niet goed in de muur steekt!!

Het zijn eveneens zo'n "verhuurders" die maken dat er zoveel wetten en regels worden opgesteld om jullie "huurders" te beschermen, wat maakt dat wij als "verhuurdes" op den duur geen enkel recht meer hebben over onze eigen woningen.

En ik zeg hetzelfde: In naam van de verhuurders sorry!

Om even terugkomen op jouw probleem:
--> *ALS* je daar enigzins wil blijven wonen (vraag me af waarom als ik lees in welke staat het appt is) kan je om toch nog IETS van een correcte relatie te hebben met de eigenaar een plaatsbeschrijving laten maken (op zijn kosten uiteraard, kost iets van een 200-250 euro dacht ik) door een expert waarin expliciet wordt afgesproken dat UW verantwoordelijkheid ALLEEN telt vanaf de plaatsbeschrijving. Op die manier kan je garanderen voor de verhuurder dat je huisdieren geen schade berokkenen, maar vermijd je gans die geschiedenis op je nek te krijgen.
Ik denk dat dit wel de beste oplossing is in jouw situatie maar het enige wat ik hier wel wil bijzeggen is, dat jullie eigenlijk evenveel in fout zijn als de eigenaar, want een plaatsbeschrijving dient om beide partijen in te dekken en daarmee is het ook aan de huurders om erop te staan van deze te maken bij het betreden van de woning. Dus ik vind niet dat alle schuld hier enkel in de schoenen van de eigenaar mag geschoven worden en dat nu, 8 maand later, wel degelijk beide partijen dan voor de kosten moet opdraaien.

Groetjes en nog veel succes

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#10 , 17 dec 2008 10:15

Dit zijn antwoorden waar ik veel aan heb en die me enorm veel meer duidelijkheid hebben gegeven in mijn situatie.

Iedereen bedankt voor jullie hulp!!

Ik weet nu wel wat me te doen staat.
Hier blijven wonen gaan we niet doen, maar een geschikte woning vinden dat ons echt aanstaat kan ook soms wel een half jaartje in beslag nemen dus onmiddelijk weg ben ik hier nog niet.

Indien er verdere problemen komen houd ik jullie wel op de hoogte.

Bedankt en vriendelijke groeten!

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#11 , 17 dec 2008 10:59

Nog even iets dat me te binnenschiet.

Bestaat er ergens een wettelijk minimum voor het aantal verwarmingselementen die per x aantal vierkante meter dienen geplaatst te worden?
Of mag de huisbaas daar zijn zin mee doen?

Het is namelijk zo dat wij in een ruim appartement wonen met een woonkamer van 45 vierkante meter, ruime slaapkamer van 35 vierkante meter en nog een tweede kamer van ongeveer een 18vierkante meter, aparte badkamer en aparte toilet plus tussen alles nog is in een aparte gang.

Wij heb slechts één simpele gaskachel staan in de woonkamer van 1meter hoog en 1 meter breed.
Nu in de winterperiode moeten we die vollop opendraaien om juist de woonkamer warm te krijgen, de deuren van gang en slaapkamer moeten gesloten zijn anders wordt het hier helamaal al niet warm.

In de slaapkamer en de gang zijn het dus bijna vriestemperaturen, we kunnen zelfs wolkjes blazen als we in ons bed liggen en dat is ook de plaats waar de grootste waterlekken zitten van het dak met als gevolg dus die schimmels en vochtigheid in de slaapkamer.

Ook in de living zijn schimmels, maar daar gaat het beter omdat we dit regelmatiger kunnen verwarmen.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 17 dec 2008 11:47

Bestaat er ergens een wettelijk minimum voor het aantal verwarmingselementen die per x aantal vierkante meter dienen geplaatst te worden?
Of mag de huisbaas daar zijn zin mee doen?
Ik ben vrijwel zeker van niet. Trouwens al de zaken die jij hier aanhaalt vallen onder de term: onbewoonbaar. En dat is een expertenzaak om te weten of je woning aan die minimumeisen voldoet.

In elk geval heb je het nu van de 2 kanten gehoord: je laat die bullenbak gewoon op straat, plaatst een ander slot en als hij moeillijk doet leg je klacht neer bij de politie. Onthou dit: blaffende honden bijten niet. En "last but not least", heb je er volgens mij, in dit geval, alle belang bij om nooit meer een plaatsbeschrijving te laten doen.

De huurwet bepaald dat je verplicht bent de woning bij het einde van het huurkontrakt op te leveren in dezelfde staat (of beter natuurlijk ald de eigenaar die verbetering goedkeurt) als deze waarin je ze ontvangen hebt. Er is in jouw geval geen vergelijk mogelijk vermits er geen plaatsbeschrijving geweest is, of als je je verstand gebruikt ook nooit meer een zal komen. LOL, laat hem op het einde van het kontrakt maar eens bewijzen dat een of andere kraan niet lekte vanaf het begin, of dat de schimmel slechts 1cm dik was in plaats van 2cm.

Yarini
Berichten: 24

#13 , 17 dec 2008 14:33

Bestaat er ergens een wettelijk minimum voor het aantal verwarmingselementen die per x aantal vierkante meter dienen geplaatst te worden?[/code]
Als ik mij niet vergis bestaat er wel degelijk een wettelijk minimum verwarmingselementen toegestaan per m². Wat wil zeggen dat het niet aan de eigenaar is om dit te beslissen.

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#14 , 17 dec 2008 14:34

Nou nice dat je me het zegt.

Dan ga ik toch ééns verdere stappen ondernemen, deze middag van alles detail foto's nemen en documenteren in een map.

Ik krijg trouwens ook een aangetekende brief dat hij die plaatsbeschrijving wil laten doen en hij stelt er drie datums in voor, hier moet ik dus geen rekening mee houden?

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 17 dec 2008 15:56

ik weet niet waar u woont maar ter info - bel eens met de de cel Krot op van de politie Antwerpen - Krot Op Team (dienst Leefmilieu)
Everaertsstraat 105
2060 Antwerpen T: 03- 690.09.77 en F: 03- 690.09.99 en vraag eens raad aan die mannen -nadat u een beschrijving hebt gegeven - deze kunnen u dan zeker naar collega's in uw zone of gemeente doorverwijzen of naar de Vlaamse wooninspectie

JohnD heeft het ook al gezegd maar - verander het slot van uw voordeur
ik heb een donkerblauw vermoeden dat uw eigenaar over een reservesleutel beschikt en daar wel eens misbruik van zou kunnen maken en binnenkomen ZONDER uw toestemming of aanwezigheid.

Ook al zou hij daar met een deurwaarder staan - deze niet binnenlaten - behoudens een beschikking van een rechter komt er NIEMAND bij mij binnen - een deurwaarder mag wel een beschrijving van uw goederen komen maken ALS u de huur niet zou betaald hebben - en vb de politie(officier) ook bij een heterdaad vaststelling.

Trouwens nadat de dienst 'wooninspectie' bij u de controle zou gedaan hebben zou ik hem zeker in gebreke stellen voor de lamentabele toestand van het huis.

Zoals u het beschrijft met lekken en schimmels ziet het er sterk naar uit dat de eigenaar wel eens serieus in de problemen zou kunnen komen

Terug naar “Huren”