beeindiging huurcontract

hgb380
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

beeindiging huurcontract

#1 , 16 apr 2021 23:24

wij wonen in een woning met een std 3/6/9 huurcontract.
momenteel in het 9e jaar, en willen hier graag blijven wonen.
contract loopt tot 1-9-2021
verhuurder heeft vandaag gebeld dat hij contract niet gaat verlengen
omdat hij het pand wil verkopen. aangetekende is onderweg.
kan ik afdwingen dat contract met 3 jaar verlengd wordt,
omdat opzegtermijn van 6 mnd niet in acht genomen is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 apr 2021 23:51

Het is te zien wat er in de aangetekende opzegbrief staat als motivatie.
Als dit letterlijk is dat het contract niet verlengd wordt, heeft de verhuurder inderdaad pech in deze.

Als daar in zou staan dat hij er zelf wilt in komen wonen, of een familielid van deze... mag dit wel met een opzeg van 6 maand (die ingaat om 1 mei).

hgb380
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2021 00:27

opzegbrief is er nog niet. telefonisch aangegeven dat hij het pand wil verkopen (dus niet verbouwen en niet zelf in wonen)
voor ons als huurders is het hoofdbewoning.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 17 apr 2021 06:57

Uw verhuurder komt net iets te laat, als hij gewoon zelf wil opzeggen.

Maar bij verkoop zit je met een nieuwe eigenaar, en die kan wèl opzeggen om het huis zelf te bewonen, met een opzeg van drie of zes maand, naargelang uw huurcontract geregistreerd is of niet.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 17 apr 2021 13:41

Verhuurder is te laat met opzeg . ( 6 maand ) . Contract verlengt automatisch met 3 jaar .
Het al dan niet verkopen doet daar niets aan af .
Nieuwe eigenaar neemt bestaande contract over , maar kan ook opzeggen met 6 maand voor eigen bewoning of grote renovatie .
Dus in het slechtste geval hebt u na September 21 nog 6 maand woongenot of langer , afhankelijk van de eigendomsoverdracht . ( contract moet wel geregistreerd zijn )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis
Berichten: 8840

#6 , 17 apr 2021 13:52

En als het contract niet geregistreerd is; kan u dat snel zelf doen, zodat u daarvan de bescherming geniet bij de verkoop. (6 maanden vooropzeg ipv 3 maanden)

hgb380
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 apr 2021 16:56

dank jullie wel voor al deze antwoorden/inzichten.
huurcontract is geregistreerd.
verder heeft makelaar zich inmiddels zelf uitgenodigd
om plaatsbeschrijving te komen doen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 17 apr 2021 17:37

Ho maar, ho.

De eigenaar heeft het volste recht om zijn huis te koop te zetten. Ook met een makelaar.

Daarvoor is eerst en vooral een klaar inzicht nodig , om iets te gaan aanbieden waarvan hij de pro's en de contra's kan inschatten, en beschrijven. Ik denk niet dat de huurder zomaar het recht heeft om zoiets te weigeren, zeker niet als die plaatsbeschrijving niets wijzigt aan zijn bestaande rechten.

Ook moet de manier van aanbieden, bezoeken met kandidaten en dergelijke, onderling besproken worden.

Het moet sowieso opgemaakt worden, al was het maar om kandidaten voldoende te informeren.

Maar dan ook goede afspraken, het is aangenamer om dit in der minne te doen, dan te gaan betwisten alleen maar om moeilijk te gaan doen. Daar hebt u niets mee te winnen.

hgb380
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2021 20:26

ik heb in eerste instantie aan de makelaar gevraagd waar de plaatsbeschrijving voor bedoeld is en wie de kosten draagt.(imo de eigenaar). Is nog geen antwoord van de makelaar.

Hij mag van mij best een opname doen tbv verkoop (eea zonder foto's. wil niet mijn inrichting op het internet). Maar veel valt er niet te doen. Maten zijn bekend en staat van onderhoud is redelijk.

En als ik niet vertrek(opzeg niet tijdig) kan hij het alleen in verhuurde staat te koop gaan aanbieden. Daar gaan zowel makelaar als eigenaar voorlopig niet van uit.

Die ballon ga ik van de week wel doorprikken als makelaar langs komt.

Maar leek dat ie met plaatsbeschrijving iets officieels bedoelde waarvoor ik ook voor akkoord zou moeten tekenen. En dat lijkt me totaal overbodig en niet op zijn plaats. (zeker daar er nog geen opzeg is). Er gaat dus zeker door mij op dit moment niks getekend worden.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 17 apr 2021 22:07

ALS er bezoeken gaan ingepland worden wat staat er in contract qua tijdstippen.U kan na de AS van eigenaar zelf een voorstel doen van 3x2 uur waaronder een avond en een zaterdagmorgen. Of twee dagen van 3 uur één avond en een voormiddag of op afspraak. Als u die brief verstuurt per AS dan wordt het voor de eigenaar moeilijk een andere regeling te verkrijgen.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 18 apr 2021 11:43

Uiteraard dient eerst die weg bewandeld te worden maar daarna is het interessanter dat men als huurder aangeeft welke optie van bezoeken men kiest... bij niet akkoord door eigenaar zal die dan naar vrederechter moeten stappen.

freelance
Berichten: 2615

#12 , 18 apr 2021 14:56

Een bezoekregeling staat uiteraard los van een huuropzeg .
# 12 is de beste oplossing , en zorgt ervoor dat u de touwtjes in handen houd .

Een " plaatsbeschrijving " ten dienste van een verkoop moet toegelaten zijn , maar mag niets te maken hebben met een plaatsbeschrijving aangaande de staat van de woning , zoals bedoeld in Art. 1730 oude huurwet . (BW)

De huurder en verhuurder zijn verplicht om op tegen-spraak en voor gezamelijke rekening een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen. Deze plaatsbeschrijving dient te worden opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning en zij dient bij het huurcontract te worden gevoegd .

Dienaangaande NIETS ondertekenen , aangezien die plaatsbeschrijving dient voor de verkoop .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”