Huurder - Onteigening tuin - Vergoeding?

kennethdr86
Topic Starter
Berichten: 1

Huurder - Onteigening tuin - Vergoeding?

#1 , 14 dec 2008 15:59

Beste mensen,

Ik huur sinds lange tijd al een huis. De overheid gaat een kleine 50m van onze tuin onteigenen die wij dus huren, om er appartementen op te bouwen.

Mijn vraag is simpel, ik heb eens door het BW doorbladerd en daar spreken ze inderdaad dat je een vergoeding kan krijgen. Alleen vroeg ik mij af in welke vorm dat is? In de vorm van huurvermindering (ten nadele van de eigenaar) of is dat een vergoeding van de overheid (gemeente)?

En hoe wordt deze vergoeding dan berekend?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 15 dec 2008 02:45

Zeer gecompliceerde materie.
Maar het is vrijwel zeker dat de eigenaar een vaste vergoeding zal krijgen.
Mogelijk word jij gewoon in de kou zal gelaten.
Wil je een vermindering van je huur omdat de eigenaar je die bvb niet zou geven (ik denk zelfs dat hij dat in het geheel niet verplicht is t.o.v. de huurder volgens de huurwet), dan zal je nr. de vrederechter moeten stappen.
In de meeste huurkontrakten staat er wel zoiets dat de verhuurder niet verantwoordelijk kan zijn in geval van onteigening.

Vaoke
Berichten: 400

#3 , 15 dec 2008 15:32

Bij mijn weten bestaat er zoiets als een "uitwinningsvergoeding" en voor zover ik weet is dat voor hem of haar die bedoelde tuin.. akker.. etcetera (ingevolge een ingrijpen van de overheid) niet meer kan bewinnen (lees: uitbaten of exploiteren) m.a.w. daarvan een zekere schade zal ondervinden "als huurder" of bij ontstentenis van verhuring "als eigenaar".
Voor alle duidelijkheid.. de eigenaar / verhuurder krijgt in zo'n geval al een billijke vergoeding voor de onteigende grond(en).
Er is echter één probleem.. pientere eigenaars hebben wel eens de gewoonte om hun huurders voor te zijn!

Reclame

Yarini
Berichten: 24

#4 , 17 dec 2008 08:54

Waarom zou die vergoeding jouw toekomen als huurder!!?? Stel je eens in de plaats van de eigenaar die een deel van zijn eigendom verliest.

Denkt er hier echt iemand dat indien de eigenaar een vergoeding krijgt van Vadertje Staat, dat deze vergoeding groot is!!?? Wees eens realistisch we leven in België toch.

Jij kan altijd verhuizen als het u daar niet meer aanstaat om er te wonen maar de eigenaar blijft daar wel zitten met een verlies aan waarde van zijn woning de dag dat hij deze wil verkopen.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 17 dec 2008 10:34

Waarom zou die vergoeding jouw toekomen als huurder!!?? Stel je eens in de plaats van de eigenaar die een deel van zijn eigendom verliest.

Denkt er hier echt iemand dat indien de eigenaar een vergoeding krijgt van Vadertje Staat, dat deze vergoeding groot is!!?? Wees eens realistisch we leven in België toch.

Jij kan altijd verhuizen als het u daar niet meer aanstaat om er te wonen maar de eigenaar blijft daar wel zitten met een verlies aan waarde van zijn woning de dag dat hij deze wil verkopen.
Dit is een lichtjes onterechte reactie. Misschien heeft de huurder die woning gekozen omwille van de grotere tuin. Dat genot is de huurder nu ook kwijt en dat maakt de woning inderdaad iets minder waard, maar misschien ook een iets lagere huur waard.

Het is voor zowel huurder als verhuurder dikke pech want onteigingsvergoedingen zijn inderdaad vaak gene vetten!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 17 dec 2008 11:53

Laten we het zo stellen. Indien de vergoeding die een verhuurder van de staat krijgt billijk zou zijn, beats me want ik heb er geen flauw gedacht van hoeveel dat dat is, Dan zou de verhuurder ook recht hebben op een kompensatie omdat hij geen of een stuk van de tuin verliest. Die tuin zit %-gewijze toch voor een stuk in de prijs van de huur vervat denk ik.

Vaoke
Berichten: 400

#7 , 17 dec 2008 14:31

Voor allen die twijfels blijven koesteren; GOOGLE is een schitterende zoekmachine... ga dan ook eens goooooooglen (niet goochelen hé) en dat onder de hiernavolgende bewoordingen en ik citeer: "Uitwinningsvergoeding voor huurders of pachters".
Is het nu duidelijk?
U heeft te maken met een onwillige of hebzuchtige "verhuurder" of dito onteigende instelling.. raadpleeg alsdan een advocaat; het is financieel zeker de moeite waard.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 17 dec 2008 14:42

We weten hier helemaal niet over relatief hoeveel tuin het gaat en de vraagsteller is voorlopig nog niet teruggekomen.

Erger dan die 50m2 (?) tuin die de huurder hier verliest lijkt mij het feit dat er appartementen op gebouwd worden en daar kan de verhuurder uiteraard helemaal niks aan doen...

Terug naar “Huren”