Huurindex + nieuw huurcontract

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Huurindex + nieuw huurcontract

#1 , 15 apr 2021 15:57

Ik heb een huurcontract 3-6-9 jaar wat nooit aangepast is (klein appartementsgebouw en mensen wonen hier allemaal over tussen 25-40 jaar) behalve 2 jonge gezinnen die sinds kort hier wonen maar waarvan hun appartement compleet gerenoveerd is en die betaalden dus wel een dikke 100 euro meer huur per maand als de overige huurders. Nu hebben al die oudere huurders allemaal een indexering gekregen (geen index gehad de laatste 8-10 jaar) en ja dat wordt een 100 euro duurder per maand maar dat kan ik nog begrijpen maar tevens wilt huiseigenaar ons allemaal een nuur huurconttract 3-6-9 laten tekenen en laten registreren en daar ben ik niet akkoord mee want mijn 1ste (ons) huurcontract is naar mijn inziens nog steeds geldig en herbegint een nieuwe cyclus 3-6-9 enz. Als wij een nieuw huurcontract zouden tekenen zou er een plaatsbeschrijving moeten plaatsvinden etc en wie betaalt deze dan ? Naar het schijnt wilt hij dat iedereen hetzelfde huurbedrag betaalt maar er zijn 2 compleet gerenoveerde appartementen. Mijn vraag is : moet ik een nieuw huurcontract accepteren om hier te kunnen blijven wonen ? Wat zijn in feiten mijn rechten en plichten ? Kan iemand mij a.u.b. helpen met gedetailleerde uitleg? Bij voorbaat hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 apr 2021 17:02

Hij kan dat niet verplichten.
Wel indexeren, maar daar is geen nieuw contract voor nodig!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 15 apr 2021 18:55

Hij kan wel een aanvraag indienen voor een huurverhoging, als dit van toepassing is (dus een verhoging zonder rekening te houden met de index).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 15 apr 2021 19:00

Maar dan zullen de appartementen ook moeten aangepast worden aan de huidige normen vb beglazing - verwarming -EPC - dus isolatie enz enz

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 15 apr 2021 19:03

Maar ook dan is er geen nieuw contract van doen.

Aanpassing aan verstrengde wettelijke normen mag geen aanleiding zijn tot huurverhoging.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

meibloem
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2021 09:55

Bedankt allemaal voor Uw advies.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 16 apr 2021 18:08

Een plaatsbeschrijving verplichten kan hij nu niet meer, de index toepassen dat wel.
Tuurlijk wel, is zelf verplicht door de wet. Plaatsbeschrijving kan en mag uiteraard dan wel enkel de huidige toestand beschrijven. Niet een plaatsbeschrijving van tien jaar geleden opvissen die toen niet getekend getekend is geweest.

Terug naar “Huren”