Pagina 1 van 1

IWVB : huurder abonee, maar eigenaar blijft verantwoordelijk

Geplaatst: 28 nov 2008 11:58
door analice
Als eigenaar krijg ik bericht van de watermaatschappij dat, vermits een
vorige huurder zijn afrekenigsfactuur niet wil betalen en is verhuisd naar een andere provincie, ik de verantwoordelijke abonnee blijf ( hoewel het gaat om individuele tellers rechtstreeks bij de maatschappij) en dat ik 10 dagen de tijd krijg om te betalen zoniet wordt een ingebrekestelling gestuurd en wordt mij 37,44 euro aangerekend.
Aan de huurder die in gebreke blijft, werd gewoon een aanmaning tot betalen gestuurd.
Kan dit zomaar dat een maatschappij alle verantwoordelijkheid van zich afschuift en dat wij als eigenaar- verhuurder gerechtelijke stappen moeten ondernemen om het bedrag van de huurder die in gebreke blijft te kunnen recupereren ?

Geplaatst: 29 nov 2008 09:17
door JohnD
Dat zou wel eens goed kunnen omdat U als eigenaar van het pand waar de verbruiksmeter staat verantwoordelijk bent; ook al omdat die meter dus in "uw" woning staat. U zou de kontrakten van de watermij. eens moeten nalezen.

Geplaatst: 29 nov 2008 09:37
door Rebel-with-a-cause
Ik sluit mij aan bij het antwoord hierboven.
Toen ik bij mijn laatste verhuis de meterstanden wilde doorgeven vroeg men mij ook de gegevens van de huiseigenaar omdat er niet direct een nieuwe huurder in mijn plaats kwam. In de periode tussen twee huurders werden alle meters op naam van de verhuurder gezet.

Geplaatst: 29 nov 2008 11:21
door artemis
Toen ik bij mijn laatste verhuis de meterstanden wilde doorgeven vroeg men mij ook de gegevens van de huiseigenaar omdat er niet direct een nieuwe huurder in mijn plaats kwam. In de periode tussen twee huurders werden alle meters op naam van de verhuurder gezet.
Dat is iets anders want gaat over verbruik tussen 2 verhuringen in, logisch dat dat voor de eigenaar is.

Analice, ik weet het niet zeker maar ik heb dergelijk verhaal nog gehoord.
Ik zou wel eens iemand met een verhelderende uitleg willen zien komen want dat is natuurlijk ronduit schandalig. In feite zou jij daar niks met mogen te maken hebben want met een individuele meter is er telkens een contract met de verbruiker. Ze gaan gewoon het geld halen waar het het makkelijkst is, bij de eigenaar want die kan immers niet gaan lopen. Bovendien hebben ze daar een stok achter de deur: afsluiten van de meter :(

In feite komt het er op neer dat als een huurder vertrekt je de slotfacturen van de nutsvoorzieningen moet laten voorleggen + een bewijs van betaling ervan, alvorens de borg vrij te geven. In praktijk betekent dat dus een vertraging van een paar weken en onvermijdelijk een afhandeling van de borg nadat de huurder al vertrokken is. Maar het is jammergenoeg de enige manier om je in te dekken tegen dit soort wantoestanden...

Geplaatst: 29 nov 2008 12:07
door artemis
Dat zou wel eens goed kunnen omdat U als eigenaar van het pand waar de verbruiksmeter staat verantwoordelijk bent; ook al omdat die meter dus in "uw" woning staat. U zou de kontrakten van de watermij. eens moeten nalezen.
John, ik zie er de logica niet van in dat een eigenaar verantwoordelijk zou zijn voor verbruik van zaken die contractueel afgesloten werden tussen huurder en leverancier, enkel omdat de meter in het gebouw van de eigenaar staat. Waar zou die anders moeten staan?
Dat geldt dan ook voor elektriciteit en gas en als je jouw redenering doortrekt eigenlijk ook voor vaste telefoon, tv-distributie, internetaansluiting, want dat stond ook in de woning die bezit is van de eigenaar.

Ik vind het ook een totaal fout signaal naar de huurder/verbruiker toe want eigenlijk zeggen ze: 'och, probeer die slotfactuur maar niet te betalen want jou laten we toch snel met rust'.

Geplaatst: 29 nov 2008 13:05
door JohnD
John, ik zie er de logica niet van in dat een eigenaar verantwoordelijk zou zijn voor verbruik van zaken die contractueel afgesloten werden tussen huurder en leverancier, enkel omdat de meter in het gebouw van de eigenaar staat. Waar zou die anders moeten staan?
Dat geldt dan ook voor elektriciteit en gas en als je jouw redenering doortrekt eigenlijk ook voor vaste telefoon, tv-distributie, internetaansluiting, want dat stond ook in de woning die bezit is van de eigenaar.

Ik vind het ook een totaal fout signaal naar de huurder/verbruiker toe want eigenlijk zeggen ze: 'och, probeer die slotfactuur maar niet te betalen want jou laten we toch snel met rust'.
Ik geloof dat het met die andere nutsvoorzieningen ook zo voorzien is. Er is nog iets anders wat jij uit het oog verliest en wat je misschien doet inzien waarom die kontrakten (neem van mij maar aan dat het kontraktueel zo geregeld is) zo zijn opgesteld. De watermaatschappij in dit geval weet niet waar de nieuwe huurder naartoe verhuisd is en zal misschien een deurwaarder of zo moeten inschakelen die inzage mag vragen bij het bevolkingsregister. Want die gegevens zijn sinds de verscherpte wet op de privacy niet meer beschikbaar voor iedereen. Dus is het voor hen veel goedkoper om U verantwoordelijk te stellen.

Geplaatst: 29 nov 2008 15:39
door artemis
De watermaatschappij in dit geval weet niet waar de nieuwe huurder naartoe verhuisd is en zal misschien een deurwaarder of zo moeten inschakelen die inzage mag vragen bij het bevolkingsregister. Want die gegevens zijn sinds de verscherpte wet op de privacy niet meer beschikbaar voor iedereen. Dus is het voor hen veel goedkoper om U verantwoordelijk te stellen.
... Maar de eigenaar weet dat nog minder John.
Ik ben het met die redenering niet eens want de watermaatschappij vraagt aan de vertrekkende huurder altijd naar welk adres de slotfactuur mag gestuurd worden. Dat adres is meestal - maar niet noodzakelijk - het nieuwe adres van die persoon. Een verhuurder heeft niet eens het recht om te weten naar waar zijn huurder verhuist. Probeer dan maar eens iets te recupereren...
Bovendien beschikken zij over een peloton van advocaten die contractueel (en daardoor goedkoper) voor hen werken.

Er zal wel wat contractueel vastliggen, maar dat maakt het nog niet fair. Watermaatschappijen maken hier misbruik van hun monopolie. Dat het voor hen de goedkoopste manier is om aan hun geld te komen, daar zijn we het over eens.

Je hoeft als eigenaar eigenlijk niet de watermeter over te nemen tussen 2 verhuringen in. Je kan de meter ook laten afsluiten als de oude huurder vertrekt en die pas terug laten openzetten door de nieuwe huurder (dan heb je ondertussen wel geen druppel water, maar het kan en kost niets). In dergelijk geval is er op dat bepaald leveringsadres geen enkel contract met de eigenaar meer en zou een dergelijk voorval mogelijk vermeden kunnen worden.

(Dit gaat natuurlijk enkel op indien de vertrekkende huurder het recht heeft de meter te laten afsluiten. Mogelijk mag enkel de eigenaar dat laten doen, ik weet het niet, ik ga er achter informeren)

Er is nog een andere reden waarom ik boos ben op onze watermaatschappij (AWW):

Wij verhuren 3 studio's, gelegen in een klein huis dat van ons is.
Tot 2 jaar geleden (en 3 jaar nadat we het kochten) werd het water nog forfetair aangerekend. Toen werden we verplicht een watermeter op het huis te zetten. Wij hebben toen besloten om in één keer individuele meters per studio te laten plaatsen. Op die manier hoefden wij niet langer de factuur op te splitsen en door te rekenen (wat altijd voor veel discussie zorgde). Elke huurder betaald dan zijn reëel verbruik en wij hebben er niks meer mee te maken. Het plaatsen van individuele meters per woonst werd aangemoedigd en daar stonden wij ook achter, want is de enige manier om aan te zetten tot zuiniger waterverbruik.

Dat heeft ons veel geld gekost. Eerts moest er eea aan de waterleidingen veranderd worden, zodat het stijgleidingen werden met voor elke studio een apart circuit.
Dan hebben hebben we 600€ aan de watermaatschappij betaald voor het plaatsen van 4 meters (1 ervan is eventueel voor later en staat afgekoppeld). Wij dachten dat we daarmee de meters gekocht hadden...

Nu blijkt dat er op elke meter een huur van 5€ per maand betaald wordt, dat is 60€ per jaar dat elke huurder betaald, enkel voor de huur van zijn meter. Wij dachten met deze eenmalige investering ook voor de huurders het beste te doen...
Ik vind dit ook schandalig. Als ze nu die meters gratis waren komen plaatsen, tot daar aan toe, maar néé, wij hebben daarvoor moeten betalen (150€ per meter!). Je kan die meters blijkbaar niet kopen, maar wat een winst moeten ze niet maken nu er zoveel meer individuele meters geplaatst worden. Het is ook niet meteen een aanmoediging voor eigenaars die voor een dergelijk keuze staan.
Stel: een gebouw met pakweg 20 appartementen. 1 meter voor gans het gebouw of 20 meters voor elk appartement, wat een winst aan huuropbrengst van al die meters!

Geplaatst: 29 nov 2008 18:43
door JohnD
Er is nog een andere reden waarom ik boos ben op onze watermaatschappij (AWW):
Wij verhuren 3 studio's, gelegen in een klein huis dat van ons is.
Tot 2 jaar geleden (en 3 jaar nadat we het kochten) werd het water nog forfetair aangerekend. Toen werden we verplicht een watermeter op het huis te zetten
Dit begrijp ik niet. Waarom werd je dat verplicht ? Een watermeter indien je even alle aanvangskosten niet bijrekent is voor jou goedkoper dan geen meter en zij verliezen zo aan inkomsten voor water. Dus bgrijp ik niet waarom ze jou dat verpichten ?

Geplaatst: 29 nov 2008 19:52
door artemis
]Dit begrijp ik niet. Waarom werd je dat verplicht ? Een watermeter indien je even alle aanvangskosten niet bijrekent is voor jou goedkoper dan geen meter en zij verliezen zo aan inkomsten voor water. Dus bgrijp ik niet waarom ze jou dat verpichten ?
Of een meter goedkoper is, dat weet ik niet, want ik heb nu immers totaal geen inzicht op de waterfacturen van mijn huurders, vermits ze die elk rechtstreeks krijgen. Ik kan dus niet vergelijken. Het oude forfetaire systeem was een raming, gebaseerd op oppervlakte en aantal (en soort) kranen. In principe moeten beide systemen hetzelfde opleveren.

Op een bepaald moment kregen wij (en alle eigenaars in Antwerpen) een brief van de AWW, dat watermeters verplicht werden (minstens 1 op het ganse huis) en dat ze dat wijk per wijk gingen aanpakken. Het oude, forfetaire systeem moest er helemaal uit (en dat zal niet enkel in Antwerpen zijn denk ik). Op zich logisch want het oude systeem was 'natte vinger werk', niet correct en, heel belangrijk, totaal niet stimulerend naar de verbruiker toe om zuinig met water om te springen.

Wij hadden het bij 1 meter op het huis kunnen laten, maar dan moest de factuur weer via de eigenaar blijven gaan, die het dan op zijn beurt moet opsplitsen tussen de huurders. Dat opsplitsen geeft altijd aanleiding tot discussie. Hoe verdeel je dat op een eerlijke manier? Gedeeld door 3? Nee want die studio is groter, en die daar wonen ze met 2, en die heeft een wasmachine en deze niet... Er bestond gewoon geen correcte manier om dat te doen.
We hebben eerst nog overwogen om tussenmeters te laten plaatsen maar dan blijf je als eigenaar verantwoordelijk en moet je zelf gaan liggen uitrekenen. Wij vonden dat we beter 1 keer die knoop doorhakten, zodat elke huurder rechtstreeks voor zijn eigen water instaat, net zoals dat gaat met gas en elektriciteit. Individuele meters dus.

Het zou me verbazen dat de AWW de enige watermaatschappij is die verplicht meters gaat plaatsen. Maar ja, in dit land weet je nooit ;-)

Uit de vraag van analice leid ik af dat het bij haar huurder ook om een individuele watermeter ging: 'het gaat om individuele tellers rechtstreeks bij de maatschappij' Dus ik vind het absoluut niet kunnen dat ze de openstaande factuur van haar ex-huurder bij haar willen incasseren :evil:

Geplaatst: 29 nov 2008 20:40
door Rebel-with-a-cause
Wij hadden het bij 1 meter op het huis kunnen laten, maar dan moest de factuur weer via de eigenaar blijven gaan, die het dan op zijn beurt moet opsplitsen tussen de huurders. Dat opsplitsen geeft altijd aanleiding tot discussie. Hoe verdeel je dat op een eerlijke manier? Gedeeld door 3? Nee want die studio is groter, en die daar wonen ze met 2, en die heeft een wasmachine en deze niet... Er bestond gewoon geen correcte manier om dat te doen.
We hebben eerst nog overwogen om tussenmeters te laten plaatsen maar dan blijf je als eigenaar verantwoordelijk en moet je zelf gaan liggen uitrekenen. Wij vonden dat we beter 1 keer die knoop doorhakten, zodat elke huurder rechtstreeks voor zijn eigen water instaat, net zoals dat gaat met gas en elektriciteit. Individuele meters dus.

Het zou me verbazen dat de AWW de enige watermaatschappij is die verplicht meters gaat plaatsen. Maar ja, in dit land weet je nooit ;-)
Toch worden er nog regelmatig 'deconteurs' geplaatst op waterleidingen, zelfs in nieuwbouw.
Afbeelding
Dit zijn individuele watertellers, door de sanitaire installateur geplaatst, omdat zo voor elke aparte eenheid in een blok een aparte rekening kan opgemaakt worden (weliswaar niet door de watermaatschappij).
Deze oplossing wordt heel vaak gebruikt om de - dure installatie en huur- kosten voor meerdere aansluitingen door de watermaatschappijen te vermijden.

Geplaatst: 29 nov 2008 22:50
door artemis
Toch worden er nog regelmatig 'deconteurs' geplaatst op waterleidingen, zelfs in nieuwbouw.
Dit zijn individuele watertellers, door de sanitaire installateur geplaatst, omdat zo voor elke aparte eenheid in een blok een aparte rekening kan opgemaakt worden (weliswaar niet door de watermaatschappij).
Deze oplossing wordt heel vaak gebruikt om de - dure installatie en huur- kosten voor meerdere aansluitingen door de watermaatschappijen te vermijden.
Rebel, wat jij een 'deconteur' noemt, noemde ik hierboven een 'tussenmeter'.
Het enige wat je daarmee bespaart is in dit geval 2/3 van de huur van meters.
Installatiekost? De voorbereidende werken (zorgen dat er stijgleidingen zijn en een apart circuit) zijn identiek. De aanschaf (want die koop je wel degelijk) zal wat lager zijn maar dan moet je ze nog laten plaatsen. Het verschil zal niet groot zijn.
Je moet altijd blijven instaan voor de verrekening van het verbruik.
Rest de keuze om als verhuurder wel of niet de waterfactuur langs jou te moeten laten passeren, of om er helemaal niks meer mee te maken te hebben. Wees gerust dat ook de meeste huurders zich er gelukkiger mee voelen als ze dat ook zelf in handen hebben.

Geplaatst: 29 nov 2008 23:41
door JohnD
... een brief van de AWW, dat watermeters verplicht werden
Ik vraag het maar omdat ik voor iemand bezig ben om een en ander trachten te rekupereren van een eigenaar die een ganse tijd teveel heeft aangerekend. Maar was dat niet in 2006 ?

Geplaatst: 30 nov 2008 12:44
door artemis
... een brief van de AWW, dat watermeters verplicht werden
Ik vraag het maar omdat ik voor iemand bezig ben om een en ander trachten te rekupereren van een eigenaar die een ganse tijd teveel heeft aangerekend. Maar was dat niet in 2006 ?
Zoiets ja, maar dat zal niet bij iedereen in hetzelfde jaar gebeurd zijn, zelfs binnen het leveringsgebied van de AWW. Over andere watermaatschappijen kan ik niets zeggen.

Je zei hierboven dat:
Een watermeter indien je even alle aanvangskosten niet bijrekent is voor jou goedkoper dan geen meter en zij verliezen zo aan inkomsten voor water. Dus bgrijp ik niet waarom ze jou dat verpichten ?
Dat is zeker niet altijd het geval.
Er zijn gevallen voor wie een meter interessanter is en er zijn gevallen waarin dat niet is.

Sinds begin jaren 60 (misschien al daarvoor maar daar heb ik geen concrete gegevens van) staan van alle sinds dan nieuw gebouwde huizen en appartementen het aantal en soort kranen genoteerd bij de watermaatschappijen. Dat is echt heel gedetailleerd: elke wc, bidet, bad, douche, aansluiting voor wasmachine of afwasmachine, kraan in de kelder, kennen ze en aan elk type kraan werd een bepaald verbruik toegekend, zonder rekening te houden met het aantal bewoners maar wel met de oppervlakte van de woning.
Van oudere huizen (zoals dat waar wij in wonen) die in de loop der tijd opgeknapt zijn geweest en waar veel aan veranderd werd weten ze dat vaak niet. Ze kennen enkel de oppervlakte ervan, maar of er wc's zijn bijgekomen, nieuwe badkamers, wasmachines, weten ze niet altijd. Het waren vaak bewoners van oudere huizen en appartementen die met het oude forfetaire systeem een heel lage waterfactuur hadden.

Twee concrete voorbeelden:
-Iemand die alleen woont, in een groot en relatief recent appartement/huis, zal zeker profijt doen met een watermeter
-Een gezin van meerdere personen dat in een oudere en relatief kleine woning leeft, zal waarschijnlijk een pak meer moeten betalen met een watermeter.

Komt nog bij dat het water de laatste jaren veel en veel duurder is geworden per m3 en vergeten we ook niet de 'milieuheffing voor oppervlaktewateren'. Die laatste was geen pretje om als verhuurder mee te komen aankloppen ;-)

Geplaatst: 30 nov 2008 16:18
door analice
4 jaar geleden heb ik door de maatschappij individuele meters laten plaatsen Voorheen waren er wel tussenmeters door de loodgieter geplaatst, maar de jaarlijkse rompslomp van de berekeningen (individueel verbruik, milieuheffing op waterverbruik, 15m3 gratis per gedomicilieerde op 1 januari) werd er teveel aan. Ook toen profiteerde de maatschappij flink mee, want, hoewel ze maar één factuur van één waterteller moest opstellen en opsturen naar de eigenaar-verhuurder, rekende ze wel x maal ( aantal appartementen) abonnementsvergoedingen aan !!!!!!
Dus er werd in mijn geval niets gespaard op de huur van de meters met een zgn ' deconteur'.
Wat mij vooral ergert, is dat ik nu geen zicht meer heb op het feit of een huurder problemen heeft met betaling van water ( is privé-aangelegenheid)
maar als het misloopt , blijkt het plots toch niet zo'n privé-aangelegenheid
meer te zijn.