Huuropzeg bij hangende registratie huurcontract

hexbite
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huuropzeg bij hangende registratie huurcontract

#1 , 14 apr 2021 16:28

Beste,

Een kennis van mij wil zijn huurcontract verbreken. Het gaat om een contract met een duur van minder dan 3 jaar. Het contract staat niet vermeld onder minfin, bij het bellen naar het lokaal registratiekantoor, vertelt men ons dat de registratie 'hangende' is. Het contract is een klein jaar geleden getekend.

Moeten we er nu vanuit gaan dat het geregistreerd staat (we hebben een registratiebarcode ontvangen, maar volgens de website van de overheid wilt dit op zich niets zeggen)?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 apr 2021 16:31

Dat wijst erop dat de verhuurder zijn plicht gedaan heeft, en uw kennis dus de regels omtrent opzeggen mét registratie dient te volgen.
3 maanden opzeg geven (waarin uw kennis tot de laatste dag in het appartement mag blijven) en 1.5 of 1 maand huur extra betalen wegens vervroegde opzeg (afhankelijk of de einddatum nog in jaar 1 of in jaar 2 ligt).

hexbite
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2021 11:37

Bedankt voor uw reactie.

De datum van registratie is wel een klein jaar na het ondertekenen van het contract gebeurd, heeft dit enige impact op de opzeggingstermijn? Ik had begrepen dat dit binnen de twee maanden na onderteking dient te gebeuren normaal.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 15 apr 2021 11:40

Datum start huurcontract is van tel. Op de procedure opzeg heeft het te laat registreren geen invloed.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 15 apr 2021 18:59

Het verstrijken van de periode van 2 maanden heeft enkel als gevolg dat de verhuurder moest betalen voor de registratie.
De eerste 2 maanden is dit gratis, alsook geniet de huurder nog niet van de voordelen van niet-registratie in die eerste 2 maanden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 15 apr 2021 21:01

In de praktijk blijft dit gratis, nam ik aan ?

Cisco_
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2021 15:13

Als de registratie van een jaar geleden is lijkt het me vrij onlogisch is dat ze nog hangende zou zijn, kan ook zijn dat ze onvolledig is..

Voor woninghuur blijft de registratie in de praktijk inderdaad kosteloos

hexbite
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mei 2021 18:07

Even een update, blijkbaar was er iets mis met de registratie bij indiening, en dus was deze "hangende" op het moment van opzegging, bijgevolg hebben ze het contract gewoon kunnen opzeggen. De registratie was niet geldig/te laat. Bedankt aan alle hier voor de inzichten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 15 mei 2021 20:09

Tiens, wat kan er "fout" zijn bij de registratie, zodat een registratie niet geldig zou zijn?

Terug naar “Huren”