Trapleuning verplicht?

Anoniempje_36
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Trapleuning verplicht?

#1 , 14 apr 2021 12:42

Hallo, toen we 2,5 jaar terug het huis kwamen bezichtigen om te huren was ons mondeling beloofd dat er een trapleuning zou komen wegens te gevaarlijk voor mijn kinderen. Tot op heden hebben we deze nog niet gekregen. Nu is mijn dochter vorige week van de trap gevallen waardoor ze nu in het gips zit. Nu vraag ik me af of een trapleuning een verplichting is in een huurwoning en of ik iets tegen de huisbaas kan beginnen aangezien hij ons deze wel mondeling had beloofd? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 apr 2021 13:03

Ja verplicht. En ze moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.
De woning kan ervoor worden afgekeurd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 14 apr 2021 14:10

Eigenaar / verhuurder ooit via een AS in gebreke gesteld?
Wat qua verzekering ....uw verzekering in kennis gesteld?????

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2021 13:43

Ja verplicht. En ze moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.
De woning kan ervoor worden afgekeurd.
Bwah, toch enige nuance nodig; een trap kan gequoteerd worden met klein, ernstig of mensonwaardig. Afhankelijk van de situatie ter plaatse zal het hier klein of ernstig zijn. Mensonwaardig is als er geen trap is, maar bijvoorbeeld enkel een ladder of iets wat ooit een trap was...

Een ernstig gebrek kan inderdaad leiden tot een ongeschiktverklaring, maar dit zal zeker nooit een onbewoonbaarheidsbesluit genereren. (Als het enkel dat is he)

Ik raad dus inderdaad aan om een aangetekend schrijven te richten naar de verhuurder, en het woningonderzoek als stok achter de deur te houden en aan te vragen als de verhuurder niet binnen redelijke termijn reageert.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 apr 2021 15:55

Tegenwoordig zie je meer en meer appartementen en nieuwe huizen met een open trap ZONDER enige leuning. Het zijn dan wel de eigenaars zelf die er wonen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 15 apr 2021 18:50

Is TS zeker dat het ongeval te wijten was aan het ontbreken van een leuning? Als verzekering erbij betrokken wordt zal die vraag zeker gesteld worden.

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 16 apr 2021 18:16

De verhuurder is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit een ongeluk waarvan het gevaar gekend is door de huurder. Huurder gebruikt de trap op eigen risico.

Verhuurder is wel verplicht om een trapleuning te plaatsen. Tot dat dit gebeurt is, zal de huurder de trap dienen te gebruiken op een manier dat een ongeval te voorkomen is. Als de trap dermate onveilig is om op een verantwoorde wijze te betreden, betekent dit, de trap niet meer gebruiken tot dat ze hersteld is.

Dat vloeit allemaal voort uit het principe van een goede huisvader. Als je wagen geen remmen heeft, zet je hem ook aan de kant.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 16 apr 2021 19:00

Een goede huisvader zal de verhuurder dan ook in gebreke stellen.
Er zijn me gevallen bekend waar de verhuurder (mede) aansprakelijk werd gesteld voor ongevallen in woning.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”