Watermeter

Jill2811
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Watermeter

#1 , 12 apr 2021 19:02

Beste,

Wij wonen dus al 5 jaar in een huurwoning waar verschillende gebreken aan zijn. Na AS van de gebreken nog steeds niets gehoord van de verhuurder. Of als hij al antwoorden waren het geen antwoorden van een normale huisbaas ( geen verwarming dus extreme koude zijn antwoord zo'n jong meisje kan toch zeker gene kou hebben. Nu hebben we dan ook eindelijk wooninspectie laten komen . Hieruit zijn 7 gebreken categorie 1, 6 van categorie 2, en 2 van categorie 3. Nu onze watermeter staat in de kelder waar een ladder staat dus geen trap maar echt een ladder dat je zou gebruiken om het plafond te kuisen of schilderen. Hij zegt nu dat de kelder niet mee verhuurd word. Hoe kan ik dan aan mijn watermeter om deze na te kijken of te noteren jaarlijks. Want aangezien de waterfacturen toch voor mij zijn mag ik toch de watermeter nakijken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 apr 2021 20:01

Nu hebben we dan ook eindelijk wooninspectie laten komen . Hieruit zijn 7 gebreken categorie 1, 6 van categorie 2, en 2 van categorie 3.
1 x cat 3 is voldoende voor onbewoonbaar verklaring ...

https://www.vlaanderen.be/ongeschikt-of ... een-woning


Nu onze watermeter staat in de kelder waar een ladder staat dus geen trap maar echt een ladder dat je zou gebruiken om het plafond te kuisen of schilderen. Hij zegt nu dat de kelder niet mee verhuurd word. Hoe kan ik dan aan mijn watermeter om deze na te kijken of te noteren jaarlijks. Want aangezien de waterfacturen toch voor mij zijn mag ik toch de watermeter nakijken?
Via de ladder ...
Verre van ideaal, maar je moet daar ook maar 1x per jaar zijn.

Gezien de rest van de opmerkingen bij wooninspectie gaat dat maar detail zijn ...

freelance
Berichten: 2615

#3 , 13 apr 2021 23:22

Alle gebreken per AS laten weten aan verhuurder , en procedure ontbinding huurcontract via vrederechter .
" Jonge meisjes " in de kou laten zitten staat weliswaar niet in de wetgeving , maar met gebreken van Categorie 3 kunt u wel degelijk in actie komen , en de verhuurder ook eens in de kou zetten .

art. 2. Staat van het gehuurde goed
§1. Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid. onverminderd de normen betreffende de woningen, opgesteld door de gewesten bij het uitoefenen van hun bevoegdheden, moet het verhuurde goed beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
deze voorwaarde wordt beoordeeld door te verwijzen naar de staat van het verhuurde goed op het moment dat de huurder ervan in het genot treedt. (Artikel 101, 1° Wet Diverse Bepalingen IV van 25 april 2007; In werking getreden op 18 mei 2007)
Of deze voorwaarde is vervuld wordt beoordeeld aan de hand van de staat van het goed op het ogenblik dat de huurder in het genot ervan treedt
.de Koning stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn opdat het gehuurde goed beantwoordt aan de vereisten bepaald in het eerste lid.
de in het vorige lid beoogde minimumvoorwaarden zijn van dwingend recht en moeten bij de huurovereenkomst wor67den gevoegd. (Artikel 101, 2° Wet Diverse Bepalingen IV van 25 april 2007; In werking getreden op 18 mei 2007)
Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden niet zijn vervuld, heeft de huurder de keuze ofwel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan. (art. 5 W.13.04.1997;van toepassing op de huurovereenkomsten gesloten of vernieuwd vanaf 31 mei 1997 (art. 15, eerste lid W.13.04.1997)
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”