Uitgaande plaatsbeschrijving getekend maar twijfels

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Uitgaande plaatsbeschrijving getekend maar twijfels

#1 , 08 apr 2021 00:33

Beste,

Ik heb twee jaar een huis gehuurd met standaard contract. Bij begin en einde werd een plaatsbeschrijving opgemaakt door expert aangeduid door de verhuurder.
Bij uitgaan werd me nu een forfaitair bedrag aangerekend van meer dan 1200€ voor verschillende posten. De expert weigerde me een schriftelijk overzicht te geven van wat er allemaal werd aangerekend en heeft dit alleen mondeling willen overlopen. Ik had geen kans de kosten na te gaan of de som te controleren - tenzij uit mijn hoofd. Er is ook een post bij die onder waterschade valt en m.i. gedekt is door de woningpolis. Ik heb uiteindelijk getekend na dat de expert dreigde dat ik anders langer huur zou moeten betalen. Maar ik heb twijfels bij de onafhankelijkheid van de expert enerzijds maar zou ook graag de kosten nog eens narekenen anderzijds plus proberen een deel te recupereren via de verzekering. Is er nog iets dat ik kan ondernemen of is het te laat eens dat ik getekend heb? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2021 08:54

Je kan hen nogmaals formeel vragen om jouw kopie schriftelijk te bezorgen. Moet je nog een betaling doen voor de plaatsbeschrijving?

Alleszins vermoed ik dat je voor de verzekering waterschade te laat bent. Dit moet je aangeven als de schade zich voordoet, niet als bij de plaatsbeschrijving blijkt dat je hiervoor een vergoeding moet betalen.

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 apr 2021 09:10

Neen, ik was verplicht de plaatsbeschrijving op voorhand te betalen.

De waterschade had ik gemeld aan de verzekering maar toen huisbaas de oorzaak heeft hersteld zonder kosten aan te rekenen (silicone afdichting was niet aanwezig) werd het dossier gesloten. Maar de beschadigde muren vraagt hij nu aan mij.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 08 apr 2021 14:35

Als er reeds een nieuwe huurder woont , zal een tegenexpertise niet meer mogelijk zijn . ( huur beeindigd eind februari dacht ik ) .
Een effectieve kosten nota kan niet geeist worden . De huurder kan alleen voor akkoord tekenen voor de punten die aangehaald zijn , of NIET voor akkoord tekenen .
Zich laten afdreigen , komt meestal in het nadeel van de huurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2021 14:49

Het zou nuttig zijn als de vraagsteller laat weten wat hij juist ondertekend heeft.
Hij spreekt van een "forfaitair bedrag" en heeft geen overzicht van de verschillende posten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 apr 2021 17:09

Het document dat ik heb ondertekend heet een proces verbaal van plaatsbeschrijving bij einde huurceel met schatting van de vergoeding van de huurschade. Er in wordt beweerd dat er een gedetailleerde berekening punt per punt werd gemaakt en voorgelegd en een globaal en forfaitair bedrag ter schadeloosstelling werd vastgesteld. Deze berekening heb ik niet ontvangen en werd alleen mondeling gegeven.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2021 18:55

Dit betekent dat de huurschade in onderling akkoord werd vastgesteld op 1.200 euro. Dit is een overeenkomst. U kan hier enkel onderuit als u bedrog, dwaling, geweld ... kan bewijzen. Lijkt mij onmogelijk.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Huren”