Opzeg huurwoning.

Anoniempje_36
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Opzeg huurwoning.

#1 , 04 apr 2021 16:27

Hallo,

Ik ga mijn opzeg geven voor de woning die ik huur daar ik een huisje ga kopen. Nu had ik nog een aantal vraagjes om alles vlot te kunnen laten verlopen.
Als ik morgen mijn brief aangetekend verzend, gaat mijn opzegperiode dan vanaf morgen in of pas vanaf 1 mei?
Ik woon sinds 13/11/2018 in de woning met een huurcontract van 1 jaar wat na dit jaar stilzwijgend verlengd werd naar een contract van 9 jaar. Nu vraag ik me af op hoeveel vergoeding de huisbaas recht heeft als ik nu al vertrek?
De huisbaas had me verteld dat ik de makelaar moet betalen die hij zal aanstellen om een nieuwe huurder te zoeken, ben ik dit werkelijk verplicht? Alsook zou hij mijn huurwaarborg houden.
In mijn huurcontract staat dat bij mijn vertrek de filtratieput geledigd moet worden, ben ik dit verplicht daar ik deze in augustus 2020 nog heb laten doen, alsook de regenput en de verwarmingsketel op gas die ik ook in 2020 een onderhoud heb laten geven?
De huisbaas staat er ook op dat alles geverfd wordt bij mijn vertrek (de volledige woning is nog in de originele kleuren van toen we er kwamen wonen). Er zijn wel enkele beschadigingen in sommige muren die ik inmiddels ook al heb hersteld met vulsel, mag hij me daar een vergoeding voor vragen daar ik deze zelf heb hersteld?
Hij had me al laten weten dat hij bepaalde werken zou uitvoeren zodat de woning perfect in orde staat voor er kandidaat huurders zouden langskomen, ben ik verplicht om hem gelijk wanneer binnen te laten voor de werken? Mag hij hier binnen komen met kandidaten zonder mijn weten ook al als de woning al eventueel zou leegstaan maar ik wel nog huur betaal?
Er is een keramische kookplaat aanwezig waar enkele krassen aanwezig zijn door het dagelijkse gebruik, mag hij me daarvoor iets aanrekenen of hoort dit bij normale slijtage?
In de tuin zijn enkele kale plekken aanwezig, hij staat erop dat ik opnieuw gras zaai, ben ik dit verplicht daar er ook kale plekken waren toen ik hier kwam wonen?
Er liggen ook doeken tegen onkruid welke door de wind en regen steeds loskomen en verschuiven en hier en daar scheuren, volstaat het als ik deze juist voor mijn vertrek terug vastleg?
Mag ik aanwezig zijn als er kandidaat huurders komen kijken?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 04 apr 2021 17:04

Als ik morgen mijn brief aangetekend verzend, gaat mijn opzegperiode dan vanaf morgen in of pas vanaf 1 mei?
Vanaf 1 mei
Ik woon sinds 13/11/2018 in de woning met een huurcontract van 1 jaar wat na dit jaar stilzwijgend verlengd werd naar een contract van 9 jaar. Nu vraag ik me af op hoeveel vergoeding de huisbaas recht heeft als ik nu al vertrek?
1 maand
De huisbaas had me verteld dat ik de makelaar moet betalen die hij zal aanstellen om een nieuwe huurder te zoeken, ben ik dit werkelijk verplicht? Alsook zou hij mijn huurwaarborg houden.
Nee, die kosten zijn voor hem of haar. Huurwaarborg is voor dekking schade.
Hij had me al laten weten dat hij bepaalde werken zou uitvoeren zodat de woning perfect in orde staat voor er kandidaat huurders zouden langskomen, ben ik verplicht om hem gelijk wanneer binnen te laten voor de werken?
Nee, maar maak hem ook niet het leven zuur, meeste aannmers komen enkel tijdens kantooruren.
Mag hij hier binnen komen met kandidaten zonder mijn weten ook al als de woning al eventueel zou leegstaan maar ik wel nog huur betaal?
Nee, hij moet eerst afspreken met jou.
Er is een keramische kookplaat aanwezig waar enkele krassen aanwezig zijn door het dagelijkse gebruik, mag hij me daarvoor iets aanrekenen of hoort dit bij normale slijtage?
Is normale slijtage, tenzij dat abnormaal diepe krassen door fout gebruik zijn of aangebakken etensresten door gebrek aan reiniging.
In de tuin zijn enkele kale plekken aanwezig, hij staat erop dat ik opnieuw gras zaai, ben ik dit verplicht daar er ook kale plekken waren toen ik hier kwam wonen?
Staat dit in de plaatsbeschrijving?
Mag ik aanwezig zijn als er kandidaat huurders komen kijken?
Ja, met in achtname van de Coronamaatregelen die gelden voor huurbezichtigingen.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 04 apr 2021 17:06

Huur begonnen voor 1.1.2019, dus nog onder de "oude" regelgeving.

Belangrijke bijkomende vraag in deze : is het huurcontract ook geregistreerd ?

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 04 apr 2021 17:14

ja, uiteraard, in de veronderstelling dat dit geregistreerd is.

Anoniempje_36
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2021 17:23

Huur begonnen voor 1.1.2019, dus nog onder de "oude" regelgeving.

Belangrijke bijkomende vraag in deze : is het huurcontract ook geregistreerd ?
Ja dit is geregistreerd.

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 04 apr 2021 17:28

Dan is er een maand vergoeding te betalen als u nu opzegt. Wel nog die drie maand huur betalen ook tijdens de opzegperiode, tenzij er een nieuwe huurder is, die er vroeger zou inkomen.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 04 apr 2021 21:25

Quote : " Hij had me al laten weten dat hij bepaalde werken zou uitvoeren zodat de woning perfect in orde staat voor er kandidaat huurders zouden langskomen, ben ik verplicht om hem gelijk wanneer binnen te laten voor de werken? "

Dit moet gebeuren in onderling overleg . Ofwel op uw vrije dag , ofwel moet u een dag vrijaf nemen . Laat zeker geen vreemden ALLEEN binnen , daar eventuele schade op u kan verhaald worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 05 apr 2021 10:33

En indien niet in contract voorzien kan u met een AS aan verhuurder laten weten ofwel
de twee dagen van drie uur (een voormiddag -namiddag - avond ) minstens een zaterdagmorgen als een van deze erbij. Of de drie dagen van 2 uur die u ter beschikking zal zijn.
ofwel vrij te bepalen NA afspraak met u...hangt van uw tijdsgebruik af en indien immo vinden die dat ook praktischer want groeperen dan de potentiële huurders.

Terug naar “Huren”