verkoop van huurhuis wat zijn mijn rechten als huurder

Lady1978
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkoop van huurhuis wat zijn mijn rechten als huurder

#1 , 04 apr 2021 15:36

Ik ben hier nieuw, dus hoop dat ik dit wat goed formuleer...
Wij huren sinds 15 april 2019 een vrij grote woning via een geregistreerd huurcontract van 9 jaar. Bij aanvang van ons contract benadrukte hijzelf meermaals dat hij dit op lange termijn zag en/of we zeker waren deze verbintenis aan te gaan, want hij wou achter 2 jaar niet wederom opzoek naar andere huurders.
Dit maar gezegd zijnde, dat we er gerust in waren. De huur lag er al die tijd stipt op tijd en het contact was gemoedelijk. Ik had hem bij de laatste bezoeken laten weten dat ik op starte als onthaal moeder, hij bevroeg zich nog de week nadien of dit zeker geen zelfstandig statuut was. Dit is dus niet het geval en ik denk ook niet dat dit geleid heeft tot zijn plotselinge beslissing om te verkopen. Het wrange aan heel de zaak is dat hij op één dag s morgens meld dat hij het gaat verkopen en nog geen uur later een te koop bord in onze voortuin plaats. Net naast mijn bord van gezinsopvang :( mijn telefoon stond niet stil van ongeruste ouders :( ...
zelf gaf hij al meerdere malen aan dat het voor hem belangrijk is dat wij er wonen en dus ook 'betalen' want ja voor hem is leegstaan/lening betalen geen optie.
Nu alle empathie terzijde voel ik me wel wat gebruikt en op de wipstoel gezet... want wat word er nu van ons verwacht en wat zijn onze rechten. Hij heeft officieel nog geen opzeg gegeven, want wat ik ervan begrepen heb, is dat hij dan aan ons een vergoeding moet betalen?
Ik wil ook wel tijd en zekerheid dat ik soortgelijks pand vind en niet holderdebolder op straat beland.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 apr 2021 15:52

" Hij heeft officieel nog geen opzeg gegeven, want wat ik ervan begrepen heb, is dat hij dan aan ons een vergoeding moet betalen? "

Hij moet jullie niet opzeggen. Het huurcontract loopt door bij de nieuwe eigenaar. Die kan wel opzeggen (zonder vergoeding) indien hij zelf wil bewonen.

details: https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 04 apr 2021 17:11

..... Maar dan wel mits een opzegperiode te respecteren van zes maand, ingaande de eerste dag volgend op de opzeg, als ik me niet vergis...
Tel daarbij de tijd om een koper te vinden, de tijd nodig voor die koper (als die het zelf wil bewonen ) om de akte te laten verlijden... en je zit al rap op een termijn van een klein jaar.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 05 apr 2021 14:40

Een ( geregistreerd ) huurcontract van 9 jaar is nooit een garantie dat de huurder 9 jaar kan blijven wonen .
Contracten kunnen opgezegd worden ( door huurder als wel verhuurder ) mits het al dan niet betalen van een vergoeding , indien van toepassing .

In geval van een verkoop treedt de koper in alle rechten en verplichtingen , eigen aan het huurcontract .
Wat huuropzeg betreft veranderd er dus niets .
Zowel de oorspronkelijke eigenaar , als de nieuwe eigenaar kunnen het contract beeindigen met 6 maand opzeg voor eigen bewoning ( zonder bijkomende vergoeding ) , maar dit kan ten vroegste bij het aflopen van de eerste 3 jarige periode .

Dus in uw geval , wonen tot 15 april 2022 , en opzeg 6 maand eerder . ( in praktijk iets langer , want de opzegperiode moet 6 volle maand bedragen )
Idem voor grondige renovatiewerken .

Tot zover kan de verhuurder niets verweten worden .
U mag het plots te koop zetten niet aanzien als een vertrouwensbreuk . De verhuurder kan persoonlijke motieven hebben , die niets met u te maken hebben .

Dit gezegd zijnde , kunt u natuurlijk niet weten wat de eventuele nieuwe eigenaar van plan is . Best mogelijk dat die u verder laat wonen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 05 apr 2021 22:30

Is er in contract een regeling van bezoekuren?
U kan hem dan best zelf per Aangetekend Schrijven een voorstel doen.
2 maal drie uur waarvan één avond en zaterdagmorgen.
Of 3 maal 2 uur
of na afspraak indien te koop via immo is dat mijn ervaring soms wel handig want die willen dikwijls alles samenbrengen.

Is de huurovereenkomst geregistreerd? Dan indien u wil blijven wonen best registreren.
Indien u niet wil dan niet ongeregistreerd kan men dag op dag opzeggen.

Uw overeenkomst valt onder het Vlaams huurdecreet.

Terug naar “Huren”