Huuropzegging en delen van gegevens

Zakariya Ben Sellam
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huuropzegging en delen van gegevens

#1 , 01 apr 2021 21:02

Ik en mijn ex zijn getrouwd met een huwelijkscontract scheiding van goederen.

we hebben besloten om eerst samen een huurovereenkomst af te sluiten op beide namen alvorens we een huisje zullen kopen.

Na enkele maanden beslist mijn ex partner om een einde te maken aan ons huwelijk en ze weigert al onze vaste lasten omtrent onze huurovereenkomst mee te betalen. Zelf hebben we niet samen gewoond en ze heeft haar adres ook niet gewijzigd.

Nu heeft ze onze huurovereenkomst opgezegd zonder dat ik daarvan op de hoogte ben en nu moet ik binnen 2 maanden het huis uit! Is dit mogelijk?

Ze is wel een paar keren nog langs geweest om enkele van haar spullen op te halen zonder dat ik daar van op de hoogte ben gebracht. Is dit een inbreuk of mag ze nog steeds ons appartement betreden.

Vandaag gaf ze mij e-mail adres aan haar advocaat zonder mijn toestemming. Is dit schending van mijn privacy?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 01 apr 2021 21:37

Beiden hebben huurcontract gesloten?
Wanneer graag datum?
Contract van korte duur (max 3 jaar) of lange duur (3-6-9 in volksmond?
Wie betaald de huur voor weggaan en wie betaald huur nu?

Waarom binnen twee maanden eruit? Wie heeft dat beslist?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 01 apr 2021 21:48

als beide namen op het huurcontract staan kan zij niet eenzijdig opzeggen voor beide

als haar domicilie daar niet staat pleegt zij in feite huisvredebreuk (strafbaar), u kan beter het slot (of sloten) van de voordeur vervangen (of van het appartement)

zij mag u mail adres doorgeven aan de advocaat als manier om u te contacteren, doch in een procedure zal deze toch via de papieren weg moeten gaan

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 02 apr 2021 15:17

HOOFDSTUK VI. Specifieke bepalingen voor de medehuur

Artikel 51. (01/01/2019- ...)

Echtgenoten en wettelijke samenwoners

§ 1. De echtgenoot of wettelijke samenwoner is van rechtswege huurder, ongeacht of de huurovereenkomst voor of na het aangaan van het huwelijk of de wettelijke samenwoning is gesloten.

De huurder deelt de gegevens van de echtgenoot of wettelijke samenwoner mee aan de verhuurder.

§ 2. De huurders zijn tegenover de verhuurder hoofdelijk en ondeelbaar gehouden voor de uitvoering van de verplichtingen van de huurovereenkomst, met dien verstande dat een huurder niet gehouden is voor verplichtingen die zijn ontstaan voordat hij huurder werd. De huurders oefenen samen de rechten uit die voortvloeien uit de huurovereenkomst.

§ 3. In geval van beëindiging van het huwelijk of de wettelijke samenwoning bepalen de huurders onderling wie de huurovereenkomst voortzet. De huurders delen de gegevens van de echtgenoot of wettelijke samenwoner die de huurovereenkomst voortzet en het tijdstip daarvan, onverwijld mee aan de verhuurder. Als de huurders geen overeenstemming bereiken, bepaalt de rechter op verzoek van een van hen wie de huurovereenkomst kan voortzetten en het tijdstip waarop de andere echtgenoot of wettelijke samenwoner geen huurder meer is.

Als de huurovereenkomst bij aanvang door beide huurders werd ondertekend, kan de verhuurder de huurder gedurende zes maanden nadat hij geen huurder meer is, aanspreken voor de betaling van de huurprijs.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”