Verlenging schutting terras

Amethista
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verlenging schutting terras

#1 , 31 mar 2021 13:23

Dag allen,

Ik woon in een appartement met klein terras. Het 3-6-9-contract hiervoor is in november ingegaan.
Het terras heeft een soortement toog die doorloopt over de gehele lengte van ons terras en die van de buren. De buren hebben een kat, die over deze toog ons terras in komt en schade aanricht. De buren hebben al aangegeven er bovenop te zitten, en voor de overlast begon zelfs gezegd niet te willen dat de kat hier komt. Echter wordt de overlast steeds erger, en lijken de buren er weinig aan te doen. Ik heb middels een briefje in de brievenbus (ondanks goed contact met de buren had ik hun nummer niet, plus ontlopen ze me sinds de kat objecten heeft gestolen van mijn terras) gedaan met het probleem en aangekaart of er samen een oplossing gezocht kan worden. Geen boos briefje, maar een vriendelijke uitleg van het probleem en enkele zaken die eventueel gedaan kunnen worden (door ons vooral, aangezien er ook giftige planten staan en ik advies vroeg hoe ik deze het minst aantrekkelijk kan maken).

Echter hebben de buren niet gereageerd op mijn schrijven, maar laten weten het te hebben geëscaleerd naar de verhuurders. Van hen heb ik nog niets gehoord, maar de buren geven aan te spreken over het verlengen van de schutting met houten planken. Dit betekent effectief dat ik minder licht en uitzicht ga hebben, en voor mij is deze escalatie sowieso als een donderslag bij heldere hemel, aangezien van mij uit het contact goed is en ik wilde kijken (samen) naar een geschikte oplossing.

Hoewel ik blij ben met de oplossing zelf (geen overlast meer, en daardoor geen schade), vind ik het dichttimmeren van de schutting wel een heel drastische oplossing. Het betekent immers in zekere zin toch een vermindering van mijn woongenot.

Valt het plaatsen van een schutting wegens overlast van een kat onder noodzakelijke verbouwingen? Is het mogelijk om het hierover te hebben met de verhuurder, en aan te geven dat ik deze oplossing eigenlijk niet gepast vind? In hoeverre kan ik deze aanpassing voorkomen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 31 mar 2021 14:03

Een kat zal zich niet laten tegenhouden door een schutting ( als die een reglementaire hoogte heeft ) .
Mogelijks een draadconstructie ( schutting verhogen / uitbreiden naar ' toog " met draadconstructie ) die uw zicht niet zal onderbreken ?

Zijn huisdieren toegelaten volgens verhuurder ( contract ) ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Amethista
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2021 17:58

Klopt, mijn vermoeden is dan ook dat de kat alsnog kan springen en aan onze kant kan komen. De hoogte van de schutting doorgetrokken tot over de "toog" zou namelijk kleiner zijn dan de hoogte van "toog" naar de vloer, waar de kat dus regelmatig (zo niet dagelijks) te vinden is. Een draadconstructie/constructie met gaas heeft ook mijn voorkeur.

Contractueel zijn huisdieren niet toegestaan. Echter heeft de verhuurder laten weten dat het wel mag, maar eventuele schade veroorzaakt door de dieren voor eigen kosten komt. In de praktijk heeft iedereen in deze twee panden dan ook een huisdier. Zelf heb ik een konijn.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 mar 2021 20:02

Er zijn producten die een geur achterlaten waar katten sterk afkering van zijn. Gebruik die op uw terras, en ze zal wel wegblijven.

Amethista
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2021 21:32

Kattenwerende planten en producten zijn al geprobeerd, maar lijken niet te werken. Tevens heb ik al gevraagd aan de buren of ze de kat in de gaten wilden houden, wat tijdens de kennismaking (nog voor mijn verzoek) al toegezegd is.

Bedankt voor de reacties. Mocht het verhaal van de buren inderdaad kloppen en het al geëscaleerd zijn naar de verhuurder, dan verneem ik hier hopelijk eerdaags wel wat van. Tot dusverre niets gehoord van mijn verhuurder, ook niet toen ik hem contacteerde over een niet-gerelateerd onderwerp. Wellicht loopt het dus met een sisser af en zijn mijn zorgen voor niets.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 01 apr 2021 21:41

Beide appartementen zelfde verhuurder?

Terug naar “Huren”