Inwonende partner in eigendom van vriend

anno2021nym
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inwonende partner in eigendom van vriend

#1 , 29 mar 2021 20:21

Situatie:
Mijn vriend zou nu een grote investering (>550.000) willen maken om een eigendom helemaal alleen te kopen en af te betalen adhv een lening.
Hij en ik willen graag gaan samenwonen maar dit zou dus in zijn eigendom zijn.
Het zou gaan om een modern alleenstaande,ingerichte woning met tuin, garage, 3 slaapkamers, 2 badkamers en 2 toiletten.
Nu zou hij willen dat ik ook meebetaal in huur/maand en de vaste verbruikskosten (water/elektriciteit/voeding/...).
Ik vroeg mij af, mensen die hier ervaring mee hebben, wat de gebruikelijke gang van zaken is?
Dit omdat ik er niet goed uit geraak en niet goed weet op wat ik dit moet baseren.
Zo zou mijn vriend deze financiële indeling zien:
*50/50 vaste verbruikskosten te betalen, niet echt kijkend naar de maand salarissen (ik: 1765 euro - vriend: 2250 euro)
*maandelijkse huur te betalen voor mij: tussen de 300-400 euro.
Is dit normaal om zoiets te vragen aan je partner? Of welke ervaringen hebben jullie hiermee en hoe staan jullie hier tegenover?
Want ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer, dus elk advies of ervaring is welkom!

Mvg,
Anno2021nym.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 29 mar 2021 21:06

Beste

Dat lijkt me niet onbillijk.
Een woning uit die prijsklasse draait - afhankelijk van de ligging - toch tussen 1250 en 1500 huur.
300-400 tussenkomst per maand is dus aan de lage kant. Als u zelfstandig een veel minder comfortabele studio of appartement zou huren bent u snel 500-800 euro kwijt. Deelname in de nuts kosten (elektriciteit, verwarming, huisvuil...) en in de leef kosten is evenmin abnormaal.

Ik maak echter uit uw post op dat uw vriend een eigendom af 550.000 zou kopen op basis van een lening met een inkomen af 2250 euro. Dan zal er toch een belangrijke eigen inbreng moeten zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

pho450
Berichten: 192

#3 , 29 mar 2021 21:08

De meest gebruikelijke situatie is dat een koppel samen een huis koopt, eventueel met een specifieke verdeling, maar iedere situatie is uniek natuurlijk. Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt.
Ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar dit klinkt een beetje vreemd voor mij. Ik vermoed dat dit ingegeven is door een zekere voorzichtigheid, wat als we toch uit elkaar gaan.
Als dat zo zou zijn, wat heb je dan als je na bv 5 jaar uit elkaar gaat? Jij hebt niks en je vriend een huis dat hij niet alleen kan betalen?

Reclame

Terug naar “Huren”