Extra kosten na plaatsbeschrijving

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: Extra kosten na plaatsbeschrijving

#16 , 30 mar 2021 18:03

Verhuurders die denken hoge "winst" te maken vergeten de kosten van hun investeringen in het vastgoed af te schrijven. Zoals een fabriek die bij het berekenen van hun winsten de slijtage van hun machinepark en gebouwen vergeten in hun kosten te brengen.

Daarom gelden de imaginaire superopbrengsten slechts gedurende de eerste vijf jaar van een nieuwbouw. Daarna begint de neergang.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 30 mar 2021 19:47

klopt

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#18 , 30 mar 2021 20:56

Het is verboden om zelf interventies te doen aan de gemene delen van een app.gebouw in gedwongen mede-eigendom. Dus steeds hoge kosten voor de verhuurder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 30 mar 2021 21:32

En waarschijnlijk vragen ze hogere huren. Dan hou je meer over.

Over 12 maanden betaalde ik 4350 EUR provisie en moest bij afrekening nog 678 EUR bijpassen. Onroerende voorheffing = 1203 EUR. Wegens huurinkomst is mijn inkomstenbelasting 2508 EUR hoger.
Daar kwamen nog privatieve kosten bovenop: warmtewisselaar gasketel cv vervangen alsook een keukenkraan ( 1278 EUR).

Aan de inkomstenzijde: huur + kosten tlv huurder = 12 x 807 EUR

Het betreft een app. van 100 vierkante meter (ruime balkons niet meegerekend) met autostaanplaats binnen dat tip top in orde is in een mooie standingvolle residentie (22 jaar oud) met lift en alle comfort en beveiliging tegen inbraak en brand (tot en met de nieuwste snufjes).
Om een beetje opbrengst te hebben zou ik moeten verhuren aan minimum 1000 EUR + kosten. Misschien ben ik sociaal te gul en de huur te laag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#20 , 31 mar 2021 11:22

Tja hardleers. Mijn kosten zijn geen gevolg van "maatregelen" van de overheid ivm de geschiktheid van het pand.
Waarschijnlijk verhuren uw ouders eenvoudige Spartaanse verhuurappartementjes zonder veel comfort of luxe en doen ze de herstellingen deels zelf. Dat laatste geeft dan ook een vertekening van de echte kosten omdat ze gratis werken.
Als mede-eigenaar mag ik geen enkel werk aan de gemene delen van het app. gebouw eigenhandig uitvoeren...

17 jaar geleden toen het huidige verhuurcontract inging was de huur op normaal marktpeil en voldoende om winst te maken. Maar buiten indexatie mag ik de huur niet verhogen, dus al 17 jaar dezelfde. Maar de prijzen van de onderhoudswerken zijn duidelijk boven indexgestegen tijdens dezelfde periode. Meer recent herverhuurde appartementen in hetzelfde gebouw hebben allen een huur van meer dan 1000 EUR +huurderskosten.

Door de huurwetgeving die de huurders beschermt ben ik na 17 jaar gebonden aan een basishuur die niet meer volstaat om uit de kosten te komen. Mijn enige optie om die vicieuze cirkel te doorbreken is het app. verkopen, maar dan staat de huurder (welke zogezegd door de wet wordt beschermd) hoogstwaarschijnlijk op straat. Aan de andere kant geeft een verkoop mij -als verhuurder- de mogelijkheid om door aankoop van een nieuw appartement in volledige vrijheid een meer marktconforme huurprijs te vragen.

Dat is het gevolg van slechte huurwetgeving. Comprendo?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#21 , 31 mar 2021 13:45

Bedankt voor de vele reacties.
Om nog even terug te keren naar mijn initiële vragen, onthoud ik voornamelijk:

* onderhoud ketel bij uittrede is terecht op mijn kosten. Ik vraag wel een bewijs/factuur om te zien of de verhuurder geen goedkoop intern onderhoud heeft laten uitvoeren, maar wel een hoge forfait heeft gerekend.
* onderhoud ketel van 2019 is gebeurd, maar kan ik niet bewijzen adhv een attest. Ofwel heb ik dit niet gekregen (wat ik vermoed), ofwel is dit verloren gegaan. Het doet eigenlijk ook niet ter zake, gezien er toch een nieuw onderhoud zal gebeuren op mijn kosten.
* ereloon van de consult voor uittredende plaatsbeschrijving is volgens huurcontract op gemene kosten. Ik vraag bewijs aan verhuurder dat hij helft betaalt, en mij dus de helft terugstort (gezien het momenteel volledig op mijn kosten is gerekend).
* wat betreft de schilderwerken vraag ik een bewijs/factuur dat de gerekende aantal m² wel degelijk worden geschilderd (aangezien ik betwist dat dit allemaal (met name de slaapkamer) dient te gebeuren, en ik vermoed dat de verhuurder dit inderdaad niet zal laten uitvoeren).

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#22 , 31 mar 2021 19:01

En we houden het terug beleefd. Graag!!! En hier en daar wat verwijderd. [ /color]
JurecaBE moderator

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 apr 2021 20:51

Bedankt voor de vele reacties.
Om nog even terug te keren naar mijn initiële vragen, onthoud ik voornamelijk:

* onderhoud ketel bij uittrede is terecht op mijn kosten. Ik vraag wel een bewijs/factuur om te zien of de verhuurder geen goedkoop intern onderhoud heeft laten uitvoeren, maar wel een hoge forfait heeft gerekend.
* onderhoud ketel van 2019 is gebeurd, maar kan ik niet bewijzen adhv een attest. Ofwel heb ik dit niet gekregen (wat ik vermoed), ofwel is dit verloren gegaan. Het doet eigenlijk ook niet ter zake, gezien er toch een nieuw onderhoud zal gebeuren op mijn kosten.
* ereloon van de consult voor uittredende plaatsbeschrijving is volgens huurcontract op gemene kosten. Ik vraag bewijs aan verhuurder dat hij helft betaalt, en mij dus de helft terugstort (gezien het momenteel volledig op mijn kosten is gerekend).
* wat betreft de schilderwerken vraag ik een bewijs/factuur dat de gerekende aantal m² wel degelijk worden geschilderd (aangezien ik betwist dat dit allemaal (met name de slaapkamer) dient te gebeuren, en ik vermoed dat de verhuurder dit inderdaad niet zal laten uitvoeren).
Ik wou nog even terugkomen op dit geval, en een puntje aan bovenstaande toevoegen. Het is namelijk zo dat ik 3 zaken wou verkopen uit mijn huurappartement, met name de gordijnen, een schuivend vliegenraam en een badkamerkast. Ik heb deze alle in het appartement gelaten, en aan de verhuurder laten weten hoeveel ik er graag voor zou hebben. Indien de nieuwe huurder er niet in is geïnteresseerd, ga ik deze zaken uiteraard gewoon ophalen, en ofwel zelf bijhouden, ofwel naar het containerpark brengen (gordijnen en schuivend vliegenraam zijn op maat, en niet echt bruikbaar elders).

Ik vermoed dat het appartement ondertussen reeds verhuurd is, aangezien ik het niet meer via zoekertjes terugvind, waar het hiervoor wel nog stond, maar ik heb niets meer vernomen ivm een eventuele interesse/aankoop in deze 3 zaken. Vandaar dat ik in mijn mail naar de verhuurder er nog dit puntje zou willen aan toevoegen. Kan ik eisen dat hij mij toegang verleent om die 3 zaken te gaan ophalen, indien er een nieuwe huurder zou zijn, en indien deze geen interesse zou hebben om de zaken over te kopen?

Alvast dank opnieuw

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 11 apr 2021 09:21

Kan ik eisen dat hij mij toegang verleent om die 3 zaken te gaan ophalen, indien er een nieuwe huurder zou zijn, en indien deze geen interesse zou hebben om de zaken over te kopen?

Mogelijks is de nieuwe aanvangsdatum al ingegaan, en kan de verhuurder u geen toegang meer verschaffen. En wat ga je doen als verhuurder u GEEN toegang meer verschaften Procederen?? Zal u veel geld kosten, om die voorwerpen achteraf toch naar het containerpark te brengen.

Terug naar “Huren”