Extra kosten na plaatsbeschrijving

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Extra kosten na plaatsbeschrijving

#1 , 28 mar 2021 11:33

Dag allen,

ik heb ongeveer 6 jaar een appartement gehuurd. Bij intrede is een plaatsbeschrijving opgemaakt.
Ik ben deze maand verhuisd, en heb vorige vrijdag samen met de verhuurder en een consult de uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt.

Het appartement was mooi opgepoetst, alvast in mijn ogen, en om een idee te geven - naast de standaard zaken is ook gelet op:
- bovenrand van de deurplinten ontstofd
- binnen- en buitenvlakken van de verschillende deuren waar eventueel vingerafdrukken kunnen ontstaan na jaren gebruik gepoetst
- bovenranden van de lichtschakelaars wanneer je ze aan/uit doet ontstofd/gepoetst
- bovenranden van de vloerplinten ontstofd
- ...

Kan ik zaken vergeten zijn? Zeker. Maar het appartement is altijd mooi onderhouden geweest, en is volgens mij in dezelfde staat afgeleverd als degene waar ik het heb in ontvangen.

Ik heb nu echter het vervelende gevoel dat na de uittredende plaatsbeschrijving er een aantal extra kosten op mijn rekening zijn geplaatst, met name nieuwe verfwerken voor inkomhal en slaapkamer, en een aantal uren extra poetswerk. De verfwerken inkomhal bediscussieer ik niet - mijn fiets heeft daar gestaan, en heeft her en der wat sporen nagelaten die de verflaag hebben beschadigd. De slaapkamer echter hoeft volgens mij niet herverfd te worden - daar zijn wat sporen op één muur achtergebleven, die ik niet heb gepoetst omdat ik er van overtuigd was dat deze van de vorige gebruiker dateerden. Na het bekijken van de foto's uit de intrede echter, blijkt dat deze sporen toch van een kleerkast van mij komen. Ik vermoed dat deze gewoon afwasbaar zijn, maar opnieuw, ik heb dit dus niet geprobeerd. Ik denk dat de huurder dit gewoon zal laten mee oppoetsen, maar niet zal laten verven, terwijl er wel verfwerken (voor meerdere muren) van de slaapkamer zijn gerekend, volgens een verdeelsleutel 50/50.

Ik heb de plaatsuittrede reeds mee ondertekend, omdat ik er enerzijds wou vanaf zijn, en aangezien ik er wellicht toch niet veel kon aan veranderen (het was in principe 2 tegen 1 - bv 2 die zeiden dat de pompbak niet mooi was gepoetst, en 'aantoonden' volgens een foto dat die 'blinkend' was aangeleverd bij intrede, ik had de pompbak wel met ontvetter gepoetst, en kon adhv die foto geen verschil uitmaken).

Ik vroeg me af of de verhuurder nu effectief verplicht is de volledige slaapkamer te laten herschilderen (of althans de gerekende oppervlakte, wat mij niet precies duidelijk is hoeveel, maar heb hem meer dan één muur zien opmeten), aangezien mij dit is aangerekend, en of ik hier nadien een bewijs of factuur kan van eisen?

Ik heb dus het gevoel dat zij zoveel mogelijk nog van mijn huurwaarborg hebben proberen ontfutselen (€450, waarvan 175 onderhoud ketel, 10 TL lamp, 127 poetswerken en 140 verfwerken). Voor onderhoud ketel bv hebben zij een forfaitair bedrag van 175 gerekend, terwijl ze het laten uitvoeren door een technieker waar ze mee samenwerken voor 115. Ik vermoed dat ik niet echt een poot heb om op te staan, maar heb er een vervelend gevoel bij, zeker ook gezien de zeer arrogante en cynische opmerkingen tijdens de uittredende plaatsbeschrijving.

Alvast dank,
Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 mar 2021 12:39

Indien gewone gebruikssporen op de muren, zijn de schilderwerken voor rekening van de verhuurder. Huurder is enkel verantwoordelijk voor de beschadigingen en gaten (gaatjes van kaders bvb) En had jij 10 TL lampen in de kelders?
Stonden die opmerkingen ook effectief vermeld in de ingaande plaatsbeschrijving? Enkel een foto tonen is niet voldoende. Ben jij zeker dat die foto's wel origineel van de ingaande waren? Had jij die bij ingang ook gekregen en ondertekend voor akkoord?
Je hebt nu natuurlijk al getekend voor akkoord. Dus eigenlijk al te laat, maar vragen staat vrij natuurlijk. Maak verhuurder bang, met te melden dat je naar de VR zal stappen als verhuurder zijn bedrag verminderd.

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2021 13:25

Bedankt voor de snelle reactie!
Mijns inziens zijn het inderdaad gewone gebruikssporen op de muren.
Die 10 TL was niet duidelijk mijn excuses. Er werd 10 euro gerekend voor een nieuwe TL lamp in de badkamer. Dit klopt, deze werkte niet meer (is toevallig stuk gegaan vorige week zondag wanneer ik daar nogmaals 3 uur ben gaan poetsen).
Er is een ingaande plaatsbeschrijving gebeurd (waar ik niet bij was, maar ik heb het document wel getekend - ik kan het me niet goed meer herinneren, maar vermoed dat ik het met de verhuurder zal hebben overlopen). In het document zijn foto's toegevoegd, kleine afdruk op A4, matige kwaliteit.
Wat betreft de plaatsbeschrijving merk ik net nog op in de huurovereenkomst dat bij vertrek een plaatsbeschrijving zal worden opgemaakt op gemene kosten - dit is echter ook volledig op mijn rekening gezet, en afgehouden van de huurwaarborg.

Reclame

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2021 13:36

Bijkomend nog een vraag. Er is mij een onderhoudsbeurt van de boiler gerekend zoals vermeld in openingspost. Dit voor een forfaitair bedrag, wat zij waarschijnlijk via een interne loodgieter goedkoper gaan laten uitvoeren. Kan ik vragen om mij een factuur/bewijs te bezorgen na de werken?

Ik heb een laatste onderhoud laten uitvoeren in oktober 2019. Het volgende onderhoud zou oktober 2021 moeten gebeuren. Nu denk ik dat het wel redelijk is dat inderdaad aan een vertrekkende huurder wordt gevraagd een onderhoud te laten uitvoeren wanneer dit binnen een termijn (ze spraken van 3 maanden) niet zou zijn gebeurd.

Ze vroegen ook naar het rapport van het onderhoud, waarna ik ben op zoek gegaan in mijn documenten en mails. Ik vind mails terug waarin ik afsprak met de loodgieter om op 8 oktober 2019 een onderhoud te laten uitvoeren, en waarna loodgieter (dezelfde waar zij intern mee werken) ok ging. Dit onderhoud is ook gebeurd, loodgieter is langsgeweest. Ik meen mij echter niet te herinneren dat ik daardoor een factuur en verslag heb van ontvangen, en kan dit ook niet terugvinden in bankafschriften of bewaarde documentatie. Gezien mij al een nieuw onderhoud wordt aangerekend (wat ik dus niet in discussie trek), vermoed ik niet dat dat een probleem is? En dat bv alsnog een factuur uit 2019 zou worden bezorgd of zo? Mogelijks is die factuur via de syndic betaald, en nadien via mijn eindafrekening terug gevorderd van mij, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet meer.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 mar 2021 15:46

Uw onderhoud was OK. Je moet dan wel het onderhoudsverslag aan de verhuurder kunnen tonen.
Vraag gerust de factuur van de nieuwe onderhoudsbeurt voor je betaald. Is het een gasboiler? Dan moet dat onderhoud uitgevoerd worden door een gecertifieerde technicus. Je kan dat nakijken bij de gasmaatschappij.. Geeft geen toestemming tot vrijgeven HWB zonder dat document . Controleer ook of verhuurder de helft van de PB kosten heeft betaald, door ook die factuur op te vragen.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 mar 2021 12:22


De verhuurder moet zijn pand bij aanvang van een nieuwe huur conform de wetgeving op gezondheid en veiligheid en vrij van gebreken en onderhoud leveren.
Daaronder valt ook het onderhoud van de cv ketel
Klopt maar deels. Verhuurder is NIET verplicht een nieuwe onderhoudsbeurt te laten uitvoeren, als de vorige minder dan 2 jaar geleden werd uitgevoerd, en hij daarvoor de nodige attesten heeft. Wie dat onderhoud liet uitvoeren (hijzelf of zijn vorige huurder) is onbelangrijk.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 29 mar 2021 14:59

Klopt niet. Ts heeft er 6 jaar gewoond. De federale huurwetgeving is duidelijk, onderhoud is voor de huurder. Het tweejaarlijks onderhoud is een wettig minimum. De verhuurder kan meerdere onderhoudsbeurten bedingen in de overeenkomst en de fabrikant heeft ook nog altijd recht van spreken. Als die in zijn gebruiksvoorwaarden van het toestel, een strenger onderhoudsregime oplegt, zal de huurder dit moeten respecteren. De basis van elke huurovereenkomst is immers de woning gebruiken als een goede huisvader. Geen enkele vrederechter in Vlaanderen zal van dit basisprincipe afwijken.

@ think

Het besluit dat je mij eerder hebt bezorgd, legt de administratieve last van het bijhouden van de attesten bij de verhuurder. Het specificeert geen sanctie als de verhuurder dit niet zou doen. Aangezien decreten en wetten voorrang hebben op besluiten, zal de sanctie al zeker niet zijn dat de verhuurder instaat voor de onderhoudsplicht van de huurder.

bosprocureur
Berichten: 6856

#8 , 29 mar 2021 21:10

Man, kijk toch eens op de site van Vlaanderen wonen, daar staat alles duidelijk en hou op met uw ontkennen.
Verhuurder moet de attesten tonen bij aanvang van een nieuw contract
.

Inderdaad, verhuurder moet aan zijn nieuwe huurder de attesten kunnen tonen de twee jongste onderhouden. En @think heeft hier mijns inziens volkomen gelijk :)

En vermits TS zes jaar in het pand gewoond heeft, moet TS die twee laatste attesten leveren.
Wat hij niet kan, en in dat geval is de verhuurder wel verplicht een onderhoud te laten doen, om tenminste het jongste attest aan zijn nieuwe huurder te kunnen voorleggen.

En die kosten moet hij kunnen recupereren bij TS, inderdaad mits voorleggen van de factuur van uitvoering.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 29 mar 2021 22:12

Die twee attesten is toch waanzinnig.
Als bij aankomst van nieuwe huurder een geldig attest wordt voorgelegd waaruit blijkt dat de installatie perfect in orde is dan zie ik het nut niet in van een tweede attest. De installatie kan toch maar één keer in orde zijn..

Maar goed. Als het zo zit dan vraag ik volgende keer als een huurder vertrekt.twee attesten ipv 1 attest. Indien hij maar 1 attest kan voorleggen dan laat ik een bijkomend onderhoud doen op zijn kosten. Kan hij geen enkel attest voorleggen dan laat ik er tegelijk twee uitvoeren op zijn kosten: 1 door firma A in de voormiddag en 1 door firma B in de namiddag. Dan kan ik aan de nieuwe huurder de laatste twee attesten overhandigen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6856

#10 , 30 mar 2021 08:45

Die twee attesten is toch waanzinnig.
Als bij aankomst van nieuwe huurder een geldig attest wordt voorgelegd waaruit blijkt dat de installatie perfect in orde is dan zie ik het nut niet in van een tweede attest. De installatie kan toch maar één keer in orde zijn..
Inderdaad, nog maar eens een toppunt van de administratieve waanzin.

En eigenlijk vooral goed om een aantal scherpslijpers de kans te geven om hier te pas en te onpas dat snertregeltje in herinnering te blijven brengen, alsof het welzijn van de wereld ervan afhangt.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 30 mar 2021 13:32

Is mijn informatie soms niet correct?

Als het u kan interesseren:
ik heb vandaag de eindafrekening gekregen van een appartement dat ik verhuur. De jaarbalans opgemaakt: Verschil tussen ontvangen huur en betaalde kosten en belastingen :MINUS 1238 EUR!
Dus netto een negatieve huuropbrengst.
Vorig jaar MINUS 367 EUR! Ik heb toen het appartement te koop gesteld maar uit medelijden met mijn gepensioneerde huurder terug ingetrokken toen ik vaststelde dat ALLE geïnteresseerden wilden kopen voor eigen bewoning en mijn huurder dus op straat zou worden gezet.

Dat is de REALITEIT: Hoge kosten, soms nog amokmakende huurders er bovenop -zoals ook dit forum aantoont- leidt tot verschraling van de huurmarkt waardoor de KLAGERS zichzelf in eigen voet schieten.
Want de overheid wentelt haar wanbeleid af op de private verhuurder die alle verwensingen mag incasseren en tegelijk de schietschijf is van verwrongen wetgeving die kreunt onder gebrek aan logica en realiteitszin.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 30 mar 2021 16:06

Heeft niets met de wooncode te maken. Wel met lopende kosten en normale herstellingen, verzekeringen en belastingen. Huurders hebben er geen idee van.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6856

#13 , 30 mar 2021 16:08

Thomas Morus Hoge kosten, dat er kosten zijn door uw pand in overeenstemming te brengen met de wooncode, daar is geen twijfel over, subsidie verzwakt al die hoge kostenlast.
Wees nu eerlijk, als verhuurder steek je tot 50% van je huurinkomsten zuiver in je zakken als je doet wat je moet doen.
De meeste verhuurders doen dat niet dus reken maar wat die achterover drukken.
:shock:

Ik ga er geen doekjes meer om winden, u hebt gewoon geen idee waarover u praat.
Einde communicatie

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 30 mar 2021 16:24


Wees nu eerlijk, als verhuurder steek je tot 50% van je huurinkomsten zuiver in je zakken als je doet wat je moet doen.

En van waar komt dat geld voor de aankoop van dat appartement? Op die waarde is ook een intrest te betalen.
Verhuurders hebben moeten investeren in dat verhuurde gebouw.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 30 mar 2021 17:36


Ik weet goed genoeg wat mijn vader overhoud per jaar van zijn eigendommen.
Als je die ooit erft, hoop ik voort die huurders, dat jij wel een goede verhuurder zal zijn. (met kennis van zaken, want de theorie is heel wat anders dan de realiteit. :mrgreen:

Terug naar “Huren”