verhuurder verwijdert balkon

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: verhuurder verwijdert balkon

#16 , 26 mar 2021 16:33

Stel verhuurder aangetekend in gebreke. En eis dat verhuurder u kosteloos laat vertrekken. Indien niet stap je naar de VR. Zeer veel kans dat jullie gelijk krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
geertvd
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#17 , 26 mar 2021 18:31

Is het een idee om eerst de verhuurder mondeling aan te spreken over de situatie, uit te leggen waarom we eruit willen, de verhuurder op haar verantwoordelijkheden te wijzen, en proberen zo een minnelijk akkoord te vinden? Indien verhuurder compromis weigert, kunnen we haar aangetekend in gebreke stellen?

Er was een soort van sympathie en goed contact ontstaan het afgelopen jaar, verhuurder is een jonge vrouw die het volgens niet makkelijk heeft gehad. Ze is haar beide ouders en grootouders op jonge leeftijd verloren en heeft het huis geërfd. Huis is voor haar een soort van vergiftigd geschenk, denk ik. Ik weet niet of ze moedwillig probeert te manipuleren, maar feit blijft wel dat ze de vriendschappelijke kaart speelt terwijl ze eigenlijk op een aantal gevallen in gebreke is.

Dus ik zou graag eerst proberen het op te lossen op dialoogbasis, maar als dat niet lukt overgaan op aangetekend schrijven.

Bedankt allemaal voor jullie input!

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#18 , 26 mar 2021 18:37

Dat kan altijd, maar zorg dat je dan ook alles op papier hebt. Je zal de eerste niet zijn die een mondeling akkoord bekomt dat achteraf toch niet gehonoreerd wordt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#19 , 26 mar 2021 21:05

Bx gewest. https://www.woneninbrussel.be/huren-bru ... contracten
Hoe zit de wetgeving in elkaar - opzeg in 2de haar is vermoedelijk lager dan in eerste jaar.
Vermoedelijk contract van lange duur 9 jaar of eentje van 3 jaar?

freelance
Berichten: 2615

#20 , 27 mar 2021 01:17

Als het balkon expliciet vermeld staat in de overeenkomst , dan hebt u m.i. een zeer sterk juridisch argument met Art. 1719 en Art . 1723 .
Veel sterker dan mogelijke schadevergoeding wegens voortijdig opzeggen .
MAAR :
Heeft de verhuurder dit schriftelijk laten weten ?
Indien niet , begeeft u zich op zeer glad ijs , door een procedure op te starten . ( tenzij de werken op dat ogenblik al zouden gestart zijn , en dus bewijsbaar )

Het kan echter als argument gebruikt worden in de " onderhandeling " met verhuurder , waarbij u dus uw eisen kenbaar zult moeten maken .
Ofwel een nieuw balkon , ofwel een onmiddelijke opzeg ( voor de werken beginnen ) zonder schadevergoeding .
ALLES schriftelijk laten verlopen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

geertvd
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 mar 2021 11:22

Bx gewest. https://www.woneninbrussel.be/huren-bru ... contracten
Hoe zit de wetgeving in elkaar - opzeg in 2de haar is vermoedelijk lager dan in eerste jaar.
Vermoedelijk contract van lange duur 9 jaar of eentje van 3 jaar?
Excuses voor de late reactie, ik was dit weekend niet aan mijn computer.

Het gaat om een contract van één jaar dat kan worden omgezet in een contract van 9 jaar met akkoord van beide partijen... Zo staat het toch in het contract.

geertvd
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#22 , 29 mar 2021 11:28

Als het balkon expliciet vermeld staat in de overeenkomst , dan hebt u m.i. een zeer sterk juridisch argument met Art. 1719 en Art . 1723 .
Veel sterker dan mogelijke schadevergoeding wegens voortijdig opzeggen .
MAAR :
Heeft de verhuurder dit schriftelijk laten weten ?
Indien niet , begeeft u zich op zeer glad ijs , door een procedure op te starten . ( tenzij de werken op dat ogenblik al zouden gestart zijn , en dus bewijsbaar )

Het kan echter als argument gebruikt worden in de " onderhandeling " met verhuurder , waarbij u dus uw eisen kenbaar zult moeten maken .
Ofwel een nieuw balkon , ofwel een onmiddelijke opzeg ( voor de werken beginnen ) zonder schadevergoeding .
ALLES schriftelijk laten verlopen .
De verhuurder heeft niet schriftelijk laten weten dat de balkons verdwijnen. We hebben wel een mail waarin ze het over de werken aan de achtergevel heeft, maar daar staat niets in over de balkons. Dat heeft ze ons mondeling meegedeeld.
Waarom glad ijs? Omdat de verhuurder simpelweg kan ontkennen?

Wij zouden idd liever geen procedure opstarten, wel via onderhandeling tot een minnelijk akkoord willen komen. Zoals u zegt: ofwel nieuw balkon, ofwel trekken we eruit zonder schadevergoeding.

Wat bedoelt u met onmiddellijke opzeg? Opzeg geven en drie maanden uit doen?
En u bedoelt dat we ons voorstel tot minnelijke schikking ook schriftelijk moeten laten verlopen?
Mijn tante, die jurist is, zei me juist dat we dat beter eerst mondeling probeerden. Enig idee waarom?

geertvd
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#23 , 29 mar 2021 11:29

Dat kan altijd, maar zorg dat je dan ook alles op papier hebt. Je zal de eerste niet zijn die een mondeling akkoord bekomt dat achteraf toch niet gehonoreerd wordt.
Goed idee, bedankt.

Terug naar “Huren”