Huisbaas betreed woning met sleutel en doorzoekt spullen

Ritac
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Huisbaas betreed woning met sleutel en doorzoekt spullen

#1 , 24 mar 2021 22:26

Na problemen met nieuwe huisbaas en ik al het gevoel had dat papieren anders lagen schuif nog deels open, heb ik geluidsopnames gemaakt toen ik het app verliet.
Huisbaas woont onderaan en ziet iedereen vertrekken.
Op 2 opnames van vandaag en gisteren hoor je na enkele minuten dat ik effectief vertrokken was iemand binnenkomen met sleutel en in kasten zitten.
Ikzelf heb maar 3 sleutels ontvangen. Hoofdingang, eigen app en brievenbus. Hiervan wilde hij niks op papier zetten. Ook kreeg ik geen reserve. Niemand heeft dus een sleutel enkel hij.
Ik moet nog die van vandaag volledig beluisteren. Maar tot op heden geen stem te horen of andere aanwijzingen buiten het horen binnen komen met sleutel en het gerommel in kasten.
Ik durf nu gewoon mijn appartement niet meer uit. Ik voel me ook totaal niet meer veilig hier.
Ik woon hier pas van 1 maart.
Ook heeft hij mijn tablet die aan het opnemen was afgezet. De moment van opname zat ik bij het ocmw.
En de moment van vandaag bij een vriendin die dit ook kan bewijzen.
Het houd niet op met hem zie andere vragen..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 mar 2021 22:46

U mag het slot zelf vervangen tot het einde van uw huurcontract.

Ritac
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2021 23:08

Ik bedoel dan voornamelijk gerechtzakelijk. Kan dit voldoende bewijs zijn van overtreding?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 24 mar 2021 23:16

Op basis van dit verhaal is er m.i. geen bewijs dat het de huisbaas is die binnenkomt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 mar 2021 06:29

Zoals al gezegd:
Je kan niet bewijzen wié binnen geweest is.

Steek een ander slot tot je er vertrekt.

Zet een camera op de deur gericht - en zorg dat de beelden niet enkel op die camera staan
(kan zoals tablet afgezet, gewist of gestolen worden)

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 25 mar 2021 09:24

https://www.youtube.com/watch?v=LwRlUd1lBsQ
https://hoe-doe-je-dat.nl/klussen/cilin ... orial.html

Kan je zelf doen en je kan een veiligheidscilinder plaatsen. Sleutel in principe niet bij te maken zonder certificaat.
Bij een gewone huis tuin en keukensleutel ( baardsleutel) kan je best een insteekslotje gebruiken dat je in het sleutelgat steekt.
Grondwet.Art. 15 :
De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.


Als een huisbaas of eender wie door middel van sleutel binnenkomt (zonder uw toestemming) of zonder aan de wettelijke regels te houden is dat oneigenlijk gebruik van sleutel en is het strafbaar.
art 461 e.v. strafwetboek spreken van diefstal en verzwarende omstandigheden. Feit dat er zaken verplaats zijn 'kan ' aanzien worden als poging tot.
artikels bijgevoegd strafwetboek

Art. 466. Poging
tot een van de diefstallen, in de vorige artikelen vermeld, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot driehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 467. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Diefstal wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) : <W 2003-01-23/42, art. 75, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Indien hij gepleegd wordt door middel van braak, inklimming of valse sleutels;
Indien hij gepleegd wordt door een openbaar ambtenaar door middel van zijn ambtsbediening;
Indien de schuldigen of een van hen de titel of de kentekens van een openbaar ambtenaar aannemen of een vals bevel van het openbaar gezag inroepen.

Ken een case waar het verplaatsen van een balpen heeft geleid tot een véél zwaardere veroordeling.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 25 mar 2021 14:58

viewtopic.php?f=38&t=118519&p=655516#p655516

Zoals ik al eerder vermeld heb , heeft de huurder het recht om het slot te vervangen .
In het licht van bovenstaande feiten , dringend aan te raden , in plaats van dat gedoe met opnames , die moeilijk te bewijzen vallen ( zonder beeld materiaal ) .

In aanvulling tot de voorgaande adviezen , kan ook nog gewezen worden op :
Artikel 14. (01/01/2019- ...) ( Decreet Vlaamse Huurwetgeving ) .

Verplichting het rustig genot te verzekeren

De verhuurder is verplicht de huurder het rustig genot van het gehuurde goed te geven zolang de huur duurt.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”