Provisie bij opzeg

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Provisie bij opzeg

#1 , 20 mar 2021 01:58

Stel : Waar ik nu woon, betaal ik een bepaald bedrag aan provisie voor gas en elektriciteit en ik vind iets waar ik naar toe kan verhuizen, maar ik moet 3 maanden dubbele huur betalen omdat ik nu eenmaal 3 maanden opzeg moet geven, wat ik er zeker voor over heb, want ik wil hier weg. Ik verhuis tijdens de eerste maand opzeg, moet ik dan voor de 2 resterende maanden van de opzegperiode nog provisie betalen?

En in mijn specifiek geval : eigenaar heeft voor 2019 en 2020 nog steeds geen onroerende voorheffing moeten betalen, we zitten nu aan het derde jaar. Ik als invaliditeitsuitkeringsgerechtigde huurder heb recht op vermindering ervan ... dat gaat nu al om een bedrag van ongeveer 490 euro samen. Kan ik voorstellen om het zo te laten, geen provisie meer te betalen en ook geen eindafrekening, en dat ik dan ook die vermindering laat vallen, als de belastingsdienst ooit eens tijd heeft om die te innen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mar 2021 09:21

Verhuurder van een privaat woning mag geen OV doorrekenen aan de huurders. Die blijft volledig ten zijne laste (tenzij het een handelshuur is)

eylis
Berichten: 8842

#3 , 20 mar 2021 09:43

mava, dat klopt maar een eigenaar kan vermindering van OV krijgen als de bewoner (de huurder dus) aan bepaald voorwaarden voldoet. Ik ben zeker van de voorwaarde dat als er minstens 2 kinderen deel uitmaken van de bewoning, er dan een vermindering is. dan doelt poster dus op het feit dat een bewoner met invaliditeit waarschijnlijk ook een (forse) vermindering oplevert voor de OV voor de eigenaar. Hij heeft dus wel een onderhandelingspunt: zolang hij daar woont, geniet de eigenaar wel een financieel voordeel.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 20 mar 2021 11:31

Beetje raar dat hij al 3 jaar niks heeft ontvangen. Ik krijg daar elk jaar rond dezelfde tijd een brief van... en er is geen achterstand (op een paar weken na max). Mijn huurder krijgt ook een brief... netjes op tijd.
https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/w ... 3bd24fa782

U kan dat natuurlijk voorstellen, verhuurder hoeft niet akkoord te gaan.

Best even contact opnemen met de belastingsdienst?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2021 11:47

Inderdaad, Bambino, maar bij onze beruchte Chinees is niks meer raar. Ik heb zelf gebeld naar Vlabel om te vragen hoe of wat omdat het hier wel eens gebeurt dat er post niet toekomt. Ze zeggen dat de laatste keer inderdaad 2018 was, en dat ze geen aanslagbiljet kunnen sturen zolang ze niet alle gegevens hebben. Ze denken dat het zit bij "het kadaster", maar ze zeggen ook dat ze 5 jaar tijd hebben om OV te vragen en dat ze die 5 jaar dan ook niet allemaal in 1 keer mogen vragen, want er moet minstens 6 maanden tussen 2 aanslagen in zitten. Daar ben ik dan zoet mee, en dan zou ik naar de VR moeten trekken om die vermindering alsnog te krijgen, want er is geen huur meer waar je het van kunt afhouden. Het enige trouwens dat je als huurder wettelijk mag aftrekken van de huur, als de eigenaar het niet wil verrekenen.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 20 mar 2021 13:11

Hier is de erkenning van de handicap van manlief ingegaan op 1/3/18. Vanaf aanslagjaar 18 zijn er ook nog geen aanslagbiljetten OV gekomen voor zijn eigen bewoonde woning. Al 2x gebeld met de dienst en ze zeggen dat een herziening van de aanslag lang kan duren..

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 mar 2021 15:52

zolang hij daar woont, geniet de eigenaar wel een financieel voordeel.
Maar verhuurder is verplicht die vermindering aan de huurder ten goede te laten komen.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 20 mar 2021 17:35

zolang hij daar woont, geniet de eigenaar wel een financieel voordeel.
Maar verhuurder is verplicht die vermindering aan de huurder ten goede te laten komen.
Volledig akkoord, maar hoe moet dat in praktijk verlopen als het zó lang duurt bij de belastingdienst om een (simpele) herberekening van de OV te maken? Waarom moet dat zo lang duren? In praktijk zijn vele huurders dan al verhuisd en zijn de banden met de verhuurder allang doorgeknipt. Uiteraard moet een correcte verhuurder dat nadien terugstorten aan zijn ex-huurder maar ik zie daar veel problemen van komen 3 jaar na beëindiging contract.
Als eigenaar/bewoner wacht mijn man al een jaar langer dan NatD op die herberekening en de juiste bedragen. En de overheid op hun centen want er komt geen aanslagbiljet. Begrijpe wie begrijpen kan!

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mar 2021 19:09

Hier moet zelfs geen herberekening gemaakt worden! In 2018 heeft de eigenaar zijn aanslagbiljet gekregen en ik gewoon mijn vermindering, ik ben al langer dan dat invalide, sedert 2013 dus. In 2019 is er niks veranderd, of hij zou ergens moeten gesjoemeld hebben, dat kan uiteraard ook ...

Blaatpraat
Berichten: 3796

#10 , 20 mar 2021 22:37

Hier heb ik 2 weken geleden mijn OV van 2020 ontvangen.
Er zit vertraging op, veel vertraging, maar ze gaan niet beginnen aan die van 2020 als 2019 nog niet afgerond is.

Dat gezegd zijnde, kan het even goed zijn dat de voorheffing de voorbije 2 jaren 0 euro was, dan wordt er geen overschrijving gestuurd, maar een kleine nota.
De verminderingen omtrent invaliditeit zijn gestegen, heb ik zelf gemerkt hier.
Probleem is in dat geval... bewijs maar eens.

Terug naar “Huren”