verhuur garagebox niet aan prive gebruiker

markd
Topic Starter
Berichten: 20

verhuur garagebox niet aan prive gebruiker

#1 , 17 mar 2021 23:02

Goedemiddag,

ik had als investering 3 garageboxen gekocht. ik zette ze te huur via een immokantoor.
Vandaag ben ik het contract gaan tekenen voor de verhuur van de derde box en in zie dat op het huurcontract onder de gegevens van de huurder ook gegevens van een zaak staan. m.a.w. de huurder gaat de garage vermoedelijk ook voor commerciële doeleinden gebruiken. (2 andere waren particuliere huurders)
ik heb hem gecontacteerd en hij liet me weten dat hij inderdaad ook deels spullen van zijn zaak ging zetten, alsook de huur in zijn onkosten van de zaak ging inbrengen. De garage is verhuurd voor 60 euro per maand, riskeer ik dat ik nog bericht krijg van de fiscus hiervoor?

Bij de immo heb ik het letterlijk gevraagd of dit geen probleem zou geven maar zij gaven aan dat dit regelmatig gebeurt en dat dit nooit problemen geeft.
dat het wel meer gebeurt dat iemand een garagebox huurt en die kosten inbrengt.
graag een second opinion :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 17 mar 2021 23:16

Klopt wat u denkt (en niet wat de immo zegt).

Bij particuliere verhuur wordt u belast op het KI van de garage (dit moet u invullen in de belastingsaangifte).
Bij B2B is dit op de reële verhuur.
Let wel: bij die laatste mag u ook kosten inbrengen (bijvoorbeeld: uw lening indien dit van toepassing was).

Als u dit niet uitgesloten heeft in het huurcontract... heeft u pech vrees ik.

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 17 mar 2021 23:27

wel ik denk dat dat uitgesloten is - in het huurcontract staat letterlijk:
bestemming /bezetting
het goed wordt verhuurd om te worden gebruikt als garage om personen wagen te stallen.
zonder voorafgaande schriftelijke instemming van de verhuurder is het voor de huurder verboden deze bestemming te wijzigen.
de activiteit die onder het toepassingsgebied van de wet op de handelsovereenkomten valt, kan de beschreven of gewijzigde beroepsactiviteit niet uitmaken.
gelijk welke kosten die de verhuurder kan oplopen als gevolg van een inbreuk door de huurder op het voorgaande lid, worden aan de huurder aangerekend en op hem afgewenteld.

ik denk dat ik daarmee in mijn recht sta zeker?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 mar 2021 23:36

Ik geef u even het volledige plaatje.
Zet u schrap!

Wil je een autostaanplaats of garagebox verhuren, dan moet je over een btw-nummer beschikken. Altijd, en ook als je een particuliere verhuurder bent! Bij elke verhuur moet je bovendien 21% btw aan de huurder aanrekenen, die je nadien doorstort naar de staatskas.

Dat je btw-plichtig verhuurder bent, betekent ook dat je maandelijkse of driemaandelijkse btw-aangiften dient in te dienen. Als btw-plichtige kan je wel de betaalde btw bij de aankoop (of btw-bedragen op andere facturen voor onderhoud enz...) recupereren via je periodieke btw-aangiftes.
Bedragen de huuropbrengsten minder dan 25.000,00 euro per jaar, dan kan je opteren voor de vrijstellingsregeling. In dat geval heb je wél een btw-nummer, maar word je vrijgesteld van de administratieve btw-verplichtingen (bv. het aanrekenen en doorstorten van die 21% btw en aangiftes doen). Je verliest in dat geval uiteraard wel je recht op btw-aftrek.

Bij de verhuur van een garagebox of parkeerplaats word je privé belast op de inkomsten. De manier waarop dat gebeurt, hangt af van de doeleinden waarvoor de garagebox wordt gebruikt. Of de garagebox of autostaanplaats privé- of beroepsmatig wordt gebruik door de huurder, zal hier bepalen welk type belasting van toepassing is.

Gebruikt de huurder de parking of garage enkel privématig, dan is belasting verschuldigd op het geïndexeerd kadastraal inkomen x 1,4.
Gebruikt de huurder de garage of staanplaats voor beroepsdoeleinden of verhuurt u aan een vennootschap, dan worden de werkelijke huurinkomsten belast. Hierop mag je nog wel een kostenforfait aftrekken van 40% (voor een garagebox of overdekte staanplaats) of 10% (voor een niet-overdekte staanplaat
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 17 mar 2021 23:45

Thomas - ok maar zoals je zelf zegt "Gebruikt de huurder de parking of garage enkel privématig, dan is belasting verschuldigd op het geïndexeerd kadastraal inkomen x 1,4.
Gebruikt de huurder de garage of staanplaats voor beroepsdoeleinden of verhuurt u aan een vennootschap, dan worden de werkelijke huurinkomsten belast."

hij tekent met mij een overeenkomst om deze als privé gebruiker voor een personen wagen te stallen - hiermee sta ik dus toch volledig in mijn recht? als er later een bericht van de fiscus komt zal ik deze volledig doorrekenen aan de huurder. Mijn bedoeling is ook nooit garages te gaan verhuren aan bedrijven.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 18 mar 2021 09:00

Dat laatste klopt, en volgens die clausule in het huurcontract heeft u dat recht.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2021 09:24

het goed wordt verhuurd om te worden gebruikt als garage om personen wagen te stallen.
zonder voorafgaande schriftelijke instemming van de verhuurder is het voor de huurder verboden deze bestemming te wijzigen.
de activiteit die onder het toepassingsgebied van de wet op de handelsovereenkomten valt, kan de beschreven of gewijzigde beroepsactiviteit niet uitmaken.
gelijk welke kosten die de verhuurder kan oplopen als gevolg van een inbreuk door de huurder op het voorgaande lid, worden aan de huurder aangerekend en op hem afgewenteld.
Dit sluit toch niet uit dat de garage gehuurd wordt door iemand die zijn wagen beroepsmatig gebruikt, de kosten ervan - en dus ook van de huur van de garage - aftrekt als beroepskosten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 18 mar 2021 11:41

"kan de beschreven of gewijzigde beroepsactiviteit niet uitmaken."

Naar wat in het contract wordt hiermee verwezen? Er wordt m.i. niet volledig geciteerd.
Op basis van geciteerde bent u niet gevrijwaard.
Wel indien er bv. een handelszaak bv een winkel zou worden uitgebaat in de garagebox.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 18 mar 2021 18:23

ik heb de huurder een mail gestuurd waarin staat dat de garage voor prive gebruik is en zeker NIET mag ingebracht worden als aftrekpost voor beroepsdoeleinden

een kennis bij de belastingen zei me dat ik daarmee normaal rond ben - ik geef enkel het KI aan, ik heb het contract, ik heb de huurder een mail gestuurd dat hij de huur niet mag inbrengen.
Ik kan vannacht weer gerust slapen :-)

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 18 mar 2021 18:32

Als die mail dateert van na ondertekening contract heeft die geen enkele waarde.
U had dat letterlijk in het contract moeten specifiëren.

"in het huurcontract staat letterlijk:
bestemming /bezetting
het goed wordt verhuurd om te worden gebruikt als garage om personen wagen te stallen."

Die personenwagen kan van een bedrijf zijn.



.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 mar 2021 18:59

een kennis bij de belastingen zei me dat ik daarmee normaal rond ben
Die zal slimmer zijn dan wij.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Huren”